- +
- Artiklar
- Planerar
- Förälder
- Mina länkar
- Skapa en ny tråd
- Regler
- Forum
- Senaste
- Nya trådar
- Omröstningar
- Quiz
- Obesvarade
- Hetaste
- Kategorier
- Adoption
- Adopterad/vuxen
- Förälder
- Hemma igen
- Hjälp/Råd
- Intresserad
- Land
- Under utredning
- Väntar barnbesked
- Övrigt
- Ekonomi & juridik
- Ekonomi
- Familjerätt
- Företagande
- Juridik
- Konsument/Inhandla
- Lån & skulder
- Spartips
- Övrigt
- Familjeliv.se
- Artiklar
- Dagens fråga
- Efterlysning - media
- Familjeliv - sajten
- Familjeliv förslagslåda
- Helgvärd
- Information
- Jultävlingar på Familjeliv
- Ny på Familjeliv
- Träffar
- Tävlingar - av Familjeliv
- Tävlingar - av medlemmar
- Övrigt
- Fritid & hobby
- Dator & Teknik
- Foto & Video
- Internet
- Motor
- Photoshop
- Pyssel
- Scrapbooking
- Släktforskning
- Spel
- Sport & Fritid
- Teknik
- Övrigt
- Fråga experten
- Barnmorskan
- Öron-näsa-hals- läkaren
- Inaktiva
- Förälder
- 40+
- Allergier
- Amning
- Attachment Parenting
- Barn 0-12mån
- Barn 1-2 år
- Barn 3-5 år
- Barn 6-12 år
- Barn/funktionshinder
- Barnböcker
- Barnkläder
- Barnomsorg
- Barns utveckling
- Barnvagnar
- Bilbarnstol/Säkerhet
- Blöjfri bebis-EC
- Blöjor/Potträning
- Bärsjal / Bärsele
- Dop & Namn
- Efter förlossningen
- Enbarnsföräldrar
- Ensam förälder
- Far/morförälder
- Flaskmatning
- Flerbarnsförälder
- Fosterförälder/barn
- Funktionsnedsättning
- Föräldrapenning
- Hemmaförälder
- Inhandla
- Kost/Matvanor
- Mobbning
- Mor-och farförälder
- Namn
- Njutningsföräldrar
- Pappor
- Pedagogik
- Prematurbarn
- Regnbågsfamilj
- Relation/samliv
- Resa med barn
- Skola
- Styv/Bonusförälder
- Syskon
- Sång/Lek/Boktips
- Sömn/Dygnsrytm
- Tonåring
- Tvillingförälder
- Ung förälder
- Ungdomar
- Uppfostran
- Utlandsförälder
- Varannan-veckas förälder
- Åkomma/sjukdom
- Övrigt
- Barnkalas
- Lekar och aktiviteter
- Gravid
- 40+
- Andra trimestern
- Arbetslivet
- Ensam gravid
- Fosterdiagnostik
- Fosterutveckling
- Förlossning
- Förlossningsrädsla
- Första barnet
- Första trimestern
- Grav. komplikationer
- Hälsa & Kost
- Inhandla/preparera
- Kejsarsnitt
- Mammakroppen
- Namn
- Oro för missfall
- Pappagrupp
- Regnbågsfamilj
- Samlevnad
- Syskon
- Tredje trimestern
- Tvillingar
- Ultraljud
- Ung & Gravid
- Övrigt
- Smärtlindring
- Hus & hem
- Bakning
- Dryck
- Heminredning
- Hus
- Lägenhet
- Matlagning
- Trädgård
- Övrigt
- Husdjur
- Akvarium
- Burfåglar
- Hundar
- Hästar
- Kaniner
- Katter
- Reptiler
- Smågnagare
- Övrigt
- Kropp & själ
- Filosofi
- Frivilligt barnlösa
- Glädje
- Kosthållning
- Medialt
- Mode
- Psykologi
- Relationer
- Rädsla/skräck
- Singel
- Skönhet
- Sorg
- Tatuering & Piercing
- Träning
- Vikt
- Övrigt
- Hälsa
- Känsliga rummet
- Abort
- Adoption
- Allmän debatt
- Barnlängtan
- Ekonomi
- Familjehem
- Familjejuridik-Vårdnadstvist
- Familjerätt
- Förlorat barn
- Förlossningsrädsla
- Föräldraskap
- Graviditet
- Kroppsligt
- Missbruk
- Missfall
- Misshandel/Våld
- Myndighetskontakt
- Psykisk ohälsa
- Relationsproblem
- Skilsmässa/Separation
- Sorg
- Styvförälder
- Svårt att få barn
- Medlemstrådar
- Allmänna
- Föräldrar
- Föräldrar med funktionsnedsättning
- Planerar barn
- Väntar barn
- Nöje
- Bloggliv
- Böcker
- Film/TV
- Humor
- Högtider
- Kultur & Konst
- Musik
- Nöje
- Poesi
- Shopping
- Övrigt
- Resor
- Pappagrupp
- Fritidsintressen
- Föräldrapenning
- Graviditet
- Infertilitet
- Pappaledighet
- Provrörsbefruktning
- Spel
- Sport
- Övrigt
- Planerar barn
- 40+
- Barnlängtan
- Ensamstående/Singel
- Fertilitet & Kropp
- Förberedelser/kost
- Graviditetssymtom
- Graviditetstest
- Kvinnosjukdomar
- Oro för missfall
- Preventivmedel
- Regnbågsfamilj
- Relation & samliv
- Syskon
- Utredning
- Äntligen gravid
- Övrigt
- Samhälle
- Anonyma diskussioner
- Arbete
- Etik
- Fråga mig vad du vill
- Irritation
- Jämställdhet/Genus
- Natur & Miljö
- Nyheter
- Politik
- Religion
- Samhälle
- Språk
- Studerande
- Vetenskapligt
- Välgörenhet
- Övrigt
- Valet 2014 - Vad tycker du?
- Sandlådan
- Egotrådar
- Ironi & satir
- Lektrådar
- Tro det eller ej
- Sex & samlevnad
- Föräldraskap
- Homo/bi/trans
- Könssjukdomar
- Leksaker/hjälpmedel
- Minskad lust
- När man inte vill
- Otrohet
- Sex & graviditet
- Sex & Sånt
- Sex efter förlossning
- Skydd
- Smärta/Obehag
- Ställningar
- Svårt att få barn
- 40+
- Behandlingar
- Ekonomi
- Endometrios
- Fertilitet och kropp
- Insemination
- Läkemedel
- Manlig infertilitet
- Ofrivillig barnlöshet
- Oförklarlig barnlöshet
- PCO
- Provrörsbefr. / IVF
- Regnbågsfamiljer
- Relation och samliv
- Ruvare
- Sekundär barnlöshet
- Singel
- Spermiedonation
- Svårt -bli gravid
- Upprepade missfall
- Utomkvedshavandeskap
- Utredning
- Äggdonation
- Ägglossning
- Äntligen gravid
- Övrigt
- änglarum
- Anhöriga
- Avbruten graviditet
- Begravning
- Grav/Minneslund
- Missfall
- Sjukvård
- Sorg
- Väntan
- Änglabarn
- Änglasyskon
- Övrigt
- Annonsera
- Kontakt
- Säkerhet & regler
- Cookies
-
Wed 8 Mar 08:5111173 visningar23 svarUppgifterna du anger när du gillar eller ogillar ett inlägg kommer inte att vara synliga för andra.2311173
Säga till vän som lever i en svinstia
Jag har en vän som bjöd hem mig till sitt hus för lite sedan. Innan vi kom dit ursäktade hon för att det var kaos "just nu". Men när jag klev in så blev jag chockad. Det var prylar överallt och väldigt smutsigt och dammigt. Det var så illa att jag aldrig sett något liknande. Det fanns killkompisar som hade det skitigt när man var runt 20 som man gärna inte gick hem till.. men de hade det rent jämfört med henne! Fulla soppåsar som var öppna, stod på golvet i köket. Det luktade inte gott där kan jag säga. Hon var medveten om det själv, för som förklaring öppnade hon kylen och tog fram ett paket med jordgubbar och sa ?det är dessa som luktar så jäkla illa, det är hemskt när man har jordgubbar i kylen?. Det var inte jordgubbarna i den stängda kylen som luktade i hela köket kan jag ju säga.
Hon skulle bjuda på mat. Smutsig disk i hela köket samt matplatsen. När hon tog fram ugnsplåtarna så var de fulla med matrester som inte städats bort. Jag ville inte äta där, men gjorde det för att visa respekt och vara vänlig. Jag lånade toaletten och det var fullt med prylar. En sophink som var halvfull men ändå låg där använda trosskydd utanför tillsammans med tomma toarullar. Spolknappen var täckt av damm, förutom den fläck där man såg att hon tryckte för att spola. Kunde inte se mig själv klart i spegeln för den var så skitig för att inte tala om golvet och allt annat... Jag försökte prata med henne lite om städning. Hon sa att det blir dammigt så fort när man har mörka möbler, tog fram en dammvippa för att visa att hon hade en.. skakade den i köket bland maten... Dammvippan var överfull med stora dammtussar och yrde. Hon har astma och fick astma-attack, fick springa till sovrummet och ta inhalatorn. Jag visste inte vad jag skulle säga eller göra. Det var så hemskt att se. Hon visade också en dyr trådlös dammsugare som hennes föräldrar köpt till henne för att hon ska ha det lättare att städa. Den var också proppfull med damm och när hon lyfte upp den och visade munstycken så yrde det damm omkring. Vi satte oss i hennes gästrum där sängen var full med kartonger och prylar. Hon hade sin dator där och vi skulle sitta där tillsammans och spela lite. Hon skulle då leta efter någon högtalare att koppla in. Det låg fullt med kassar på golvet som hon började lyfta och rota i. Jag satt så att hon lutade sig över mig och tog kassarna. Det var så dammigt att när hon tog en kasse så fick jag allt damm över mig.
När jag väl kom hem slängde jag alla kläderna i tvätten, duschade och tvättade håret. Mådde så dåligt, pratade med sambon som tyckte det lät sjukt men att det var ett känsligt ämne. Men han höll med att uppenbarligen är hon medveten eftersom hon ursäktade sig flera gånger.
Hon ville få det att låta som att hon inte städat just nu.. men man såg tydligt att det är ett hem som det ALDRIG städas i.
Hon bor ensam och går till psykolog. Hon har fått diagnoser som hon nämner hela tiden, varje samtal. När man pratar med henne så kan hon nämna t.ex. att hon måste rysta rätt täcket varje kväll innan hon går och lägger sig och säger att det är så "typiskt ADHD grej" att göra. Sådana småsaker som för oss är normala. Det känns jobbigt att hon hela tiden måste nämna sina diagnoser och framhäva att hon är sjuk och i vad. Jag har flera vänner med olika diagnoser men ingen pratar om dem, varken så ofta eller på det viset. Hon verkar även missköta sin hygien, jag skulle en gång hjälpa henne med hennes hår (klippa och färga). Hon berättade att hon inte tvättat håret på 4 veckor. Det stank så illa att jag var tvungen att tvätta hennes hår ordentligt innan jag kunde vara nära. Jag tycker även ibland att hennes kläder luktar väldigt instängt och typ ?smutstvätt?.
Nu till frågan... vad säger man till en sådan människa?? Hon berättade att hon förlorat tre av sina bästa vänner. Enligt henne själv så hade vännerna talat om för henne att hon bara klagade och hade tröttnat. Hon och jag har knappt haft någon kontakt på flera år, inte setts på kanske 6 år. Så jag antar att hon söker kontakt med mig nu när hon inte har andra att umgås med. Det var nästan så att hon sa det så också. Men jag kan bara inte umgås med en sådan människa, jag kan inte vara hemma i hennes hus för jag kan varken äta, dricka eller en låna toaletten där.. Då går jag hellre på en offentlig toalett. Samtidigt tycker jag synd om henne och vill hjälpa henne att inse hur illa det är. Hon är snart 30 år men jag tycker att hon beter sig väldigt omoget och oansvarigt åt.
Till sommaren ska jag få barn och jag kommer absolut aldrig ta mitt barn till en sådan miljö. Annars är hon trevlig och rolig att umgås med. Det är hennes personliga hygien (ibland), hennes ständiga nämnande om sina diagnoser och hennes skitiga hem som är det stora problemet för mig. Så pass att jag redan tänker att jag inte kan vara vän med henne om det är så här.
-
Svar på tråden Säga till vän som lever i en svinstia
-
Uppgifterna du anger när du gillar eller ogillar ett inlägg kommer inte att vara synliga för andra.
Hon mår tydligen dåligt och behöver hjälp i form av boendestöd.
Många klienter har det likadant om man arbetar inom socialförvaltningen och är hem till folk. Det är inget ovanligt.
Det är folk som behövt extra stöd och inte fått det.
Förstår att det är läskigt att ta upp men du ska nog ändå sätta ideen i hennes huvud att hon ska ta kontakt med socialförvaltningen och söka bistånd om boendestöd. Har hon diagnoser som gör att hon tillhör LSS så är det vård och omsorgsförvaltningen man ska ta kontakt med.
-
Wed 8 Mar 10:43
Du låter inte direkt som en vän på hur du pratar om henne. Inte hennes hem utan henne.
När det gäller är hemmet är hon redan väldigt medveten. Ni står tydligt inte varandra nära, kanske från hennes sida men inte din.
-
Uppgifterna du anger när du gillar eller ogillar ett inlägg kommer inte att vara synliga för andra.
Jag hade en syster som hade det så. Hon hade en lätt utvecklingsstörning. Men det var inte riktigt orsaken, det gick ju bra i många år. Det var först när hon var runt 50, arbetslös i många år, som hon verkar ha blivit deppig och skitit i allt. Jag märkte inte att det var så illa för att vi bor i olika länder och dem senaste två, tre åren fick jag inte komma in hos henne. Så jag tänkte att det nog var ganska illa, men det var värre än vad jag trodde.
Jag har läst på lite. Fenomenet är lite mer utforskat i vissa länder, t.ex. i Tyskland och i England. Där pratar man om Messies eller hoarders. Och det är illa. Jag såg ett program om en känd brittisk sångerska - som hade gott om pengar och ett stort hus. Men hon kunde inte riktigt ta sig ur det heller. När min syster dog - vi vet inte riktigt varför hon dog, men livsstilen bidrog nog ganska mycket - så pratade jag några gånger med en kurator som sa att såna människor är extremt svåra att hjälpa. De brukar inte ta emot hjälp.
Så, det är inte bara att be kommunen hjälpa henne. Man kan alltid börja där och försöka ändå, men det brukar inte räcka. Det brukar behövas ett helt team. Det är ju en psykisk störning i sig och det är lite som ett beroende. När det en gång har gått så långt så är det mycket svårt att ta sig ur. Du får tänka: All smuts och grejer överallt är på något sätt en slags trygghet för henne. Hon har kontrollen, hon vill inte göra sig av med något. Hon får antagligen ångest vid tanken. -
Wed 8 Mar 15:16
Titta på programmet Hording- buried alive så ser du att det är väldigt svårt komma till rätta med ett sånt där problem. De blir blinda för det kaos de lever i. Ofta finns det depressioner och andra diagnoser i bakgrunden. Vissa de försöker hjälpa i det programmet blir helt tokiga när de ombeds slänga rena sopor. I deras värld är det ju nåt värdefullt och det ger total ångest att göra sig av med saker.
Du kan inget göra själv för att hjälpa den här människan. Hon måste vilja själv- med hjälp av proffs. -
Wed 8 Mar 15:40Uppgifterna du anger när du gillar eller ogillar ett inlägg kommer inte att vara synliga för andra.
Hon har tydligen boendestöd, men det verkar inte hjälpa henne. Som någon skrev här så verkar hon behöva mer hjälp.
Och angående någon som skrev att jag inte verkar vara en vän så hade jag aldrig energi på att skriva här om jag inte brydde mig om henne eller ville fortsätta vara vän med henne. Jag hade inte suttit och tänkt på henne. Då hade jag bara avvisat henne och levt vidare. Jag ser att hon mår dåligt och så som hon har det hemma kan ingen människa trivas innerst inne. Hon behöver hjälp. Sedan är det inte någon jätte nära vän och jag vet om att hon inte heller ser mig som någon nära vän heller. För vi har inte umgåtts jätte mycket. Men vi är vänner non the less och jag tycker synd om henne, vill peppa henne.
Hon beskriver att hennes mamma är där ibland och hjälper henne, men att hon blir upprörd för att saker och ting flyttas från "sina platser". Jag har erbjudit henne hjälp med att komma igång och städa och lovat henne att hon får välja platser på alla sina saker, att jag aldrig hade lagt något på en plats som inte hon godkänner. Hon tackade och verkade uppskatta mitt erbjudande. Sedan har vi inte pratat om det mer.
Men ingen som tycker att man kan säga något till henne? försöka prata om det? Eller jag ska bara strunta i det? Är det så att det inte finns något att säga till en sådan människa? Jag har ju lust att tala om för henne att hon hade mått så mycket bättre om hon hade fått det städat och fint i sitt hem, att hennes astma antagligen också hade blivit bättre. Men jag är medveten om att hon kan ta illa upp... vad säger ni? Nämna något? Och hur i så fall? Eller knipa käft och sluta bry sig på ren svenska?
-
Uppgifterna du anger när du gillar eller ogillar ett inlägg kommer inte att vara synliga för andra.jag tycker att hon beter sig väldigt omoget och oansvarigt åt
Det är ett problem att du tycker så. Det har inget att göra med att hon är omogen och oansvarig i den situationen, hon klarar helt enkelt inte av att göra det. Låter otrligt att hon har boendestöd, isåfall hade jag bett att få byta boendestöd. -
Wed 8 Mar 18:04Uppgifterna du anger när du gillar eller ogillar ett inlägg kommer inte att vara synliga för andra.
Man säger ingenting. Om du tycker att det är äckligt att äta där så gör inte det. Sedan tvättar du dina kläder när du kommit hem.
-
Wed 8 Mar 18:20Uppgifterna du anger när du gillar eller ogillar ett inlägg kommer inte att vara synliga för andra.
Det känns som det är läge att producera en ny omgång av programmet "Rent hus", som gick för ett antal år sedan. Jag har haft en del kompisar under åren som verkligen struntat i hur det ser ut hemma, och det har gjort att man inte velat komma hem till dem. Kök som ser grisiga ut där bänkar, diskbänken och spis inte är rengjorda, disk som samlas på hög, tvättkläder som samlas i påsar och stinker ve och fan. Flera lager damm på möbler, tallrikar med matrester som står framme, akvarium där vattnet är grumligt och fiskarna riskerar att dö (eller har dött). Folk som inte byter sand i kattlådorna mer än högst en gång varannan vecka, så det stinker kattskit och kattpiss. Sunkiga toaletter där det är ingrott bajs i toalettstolen och avrakat skägg och hårstrån i handfatet. Potatis- och lökskal i vasken och soppåsar som svämmar över.
Som vuxen människa ska man klara att hålla rent och kunna visa upp ett prydligt och renstädat hem för de som kommer på besök. Själv har jag alltid varit noga med det. -
Uppgifterna du anger när du gillar eller ogillar ett inlägg kommer inte att vara synliga för andra.Hur tänker du då? Vad ska boendestödet göra om hon blir hysterisk så fort man försöker ta bort sopor?gråfågel skrev 2023-03-08 17:59:42 följande:jag tycker att hon beter sig väldigt omoget och oansvarigt åt
Det är ett problem att du tycker så. Det har inget att göra med att hon är omogen och oansvarig i den situationen, hon klarar helt enkelt inte av att göra det. Låter otrligt att hon har boendestöd, isåfall hade jag bett att få byta boendestöd.
Jag har själv jobbat med sånt en sommar när jag pluggade. Och då hade jag också minst en person som var sån. Hon hade flera dussin tomma lipsyl-stift överallt och man fick inte slänga dem. Ibland slängde jag några få, hemligt, så att det inte skulle bli fler.
Man kunde ha såna här samtal med henne:
- Det är larver i ditt kök.
* Vad hemskt! Det är ju fruktansvärt! Så ska det väl inte vara!
- De kommer för att det har legat så mycket på bordet så länge. Vi borde ta bort det. .
* Det tas INTE bort någoting! -
Hon behöver professionell hjälp. Det behövs en långsiktig plan och terapi. Det hjälper inte att städa åt henne. Då kommer hon bara försöka att få tillbaka skräpet så snabbt som möjligt. Du kanske kan höra med mamman, om mamman har försökt något. Och sen kan ni höra om det finns någon slags behandling för just sånt.Snäckan88 skrev 2023-03-08 15:40:06 följande:
Hon har tydligen boendestöd, men det verkar inte hjälpa henne. Som någon skrev här så verkar hon behöva mer hjälp.
Och angående någon som skrev att jag inte verkar vara en vän så hade jag aldrig energi på att skriva här om jag inte brydde mig om henne eller ville fortsätta vara vän med henne. Jag hade inte suttit och tänkt på henne. Då hade jag bara avvisat henne och levt vidare. Jag ser att hon mår dåligt och så som hon har det hemma kan ingen människa trivas innerst inne. Hon behöver hjälp. Sedan är det inte någon jätte nära vän och jag vet om att hon inte heller ser mig som någon nära vän heller. För vi har inte umgåtts jätte mycket. Men vi är vänner non the less och jag tycker synd om henne, vill peppa henne.
Hon beskriver att hennes mamma är där ibland och hjälper henne, men att hon blir upprörd för att saker och ting flyttas från "sina platser". Jag har erbjudit henne hjälp med att komma igång och städa och lovat henne att hon får välja platser på alla sina saker, att jag aldrig hade lagt något på en plats som inte hon godkänner. Hon tackade och verkade uppskatta mitt erbjudande. Sedan har vi inte pratat om det mer.
Men ingen som tycker att man kan säga något till henne? försöka prata om det? Eller jag ska bara strunta i det? Är det så att det inte finns något att säga till en sådan människa? Jag har ju lust att tala om för henne att hon hade mått så mycket bättre om hon hade fått det städat och fint i sitt hem, att hennes astma antagligen också hade blivit bättre. Men jag är medveten om att hon kan ta illa upp... vad säger ni? Nämna något? Och hur i så fall? Eller knipa käft och sluta bry sig på ren svenska?