• Anonym (Sofia)

Ivf tidigt ultraljud, vilken gravid vecka är jag i?

Hej. 
    Jag åkte idag in gyn pga blödningar.
    Jag gjorde ivf fet och 14 feb sattes ett 5 dagars embryo in. Enligt läkaren är jag gravid i 5+2, men enligt min räkning 6+2 
    Någon som vet hur man räknar? 
    Mest rädd för att den lilla i magen inte klarat sig och att det är en missfall på väg, borde man se ett embryo med hjärtslag i 6+2? Är så orolig. 
    Läkaren kunde se en graviditet motsvarande 5+2, dock var fostersäcken lite stötte än i vecka 6 men inget som oroande henne. Man såg början på något (gulesäck) jag har tid igen om en väntar är jobbig, har flera missfall bakom mig.

• Svar på tråden Ivf tidigt ultraljud, vilken gravid vecka är jag i?
  • Anonym (....)

Eftersom embryot är fem dagar gammal så är du i v 5+2. Man räknar en vecka bak från då man satte in ägget i ditt fall eftersom man vet när embryot blev till. I vanliga fall räknar man två veckor bak från den dagen man hade sex. 

• Anonym (....)

Nej, man hör inte hjärtaskag så tidigt. 

• Anonym (FET-mamman)

Du är i v.6+0. Vid FET med blastis räknar man 5 dagar bakåt till motsvarande ÄP/äl som är 2+0. Det blir 9/2. 4 veckor senare är det alltså 6+0. Man brukar rekommendera VUL v.8 efter IVF för då ska man se hjärtat. V.7 är för osäkert.

• Anonym (....)
    Anonym (FET-mamman) skrev 2023-03-09 21:46:49 följande:

Du är i v.6+0. Vid FET med blastis räknar man 5 dagar bakåt till motsvarande ÄP/äl som är 2+0. Det blir 9/2. 4 veckor senare är det alltså 6+0. Man brukar rekommendera VUL v.8 efter IVF för då ska man se hjärtat. V.7 är för osäkert.

Som jag också skrev räknar man 5 dagar bakåt, vilket då blir 6/2, inte 9/2. Och då är ts i v 5+2, som läkaren också kommit fram till. 

Så nej, v 6+0 är hon inte i. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (....) skrev 2023-03-09 20:02:35 följande:

Eftersom embryot är fem dagar gammal så är du i v 5+2. Man räknar en vecka bak från då man satte in ägget i ditt fall eftersom man vet när embryot blev till. I vanliga fall räknar man två veckor bak från den dagen man hade sex. 

Nej. Dagen man sätter in embryot räknas som vecka 2+antal dagar embryot är gammalt. Så i TS fall var hon i v.2+5 den 14 februari. Idag är hon i v.6+1.
  • Anonym (Sofia)

Tack för ditt svar, ringde dock rmc nu och sjuksköterskan där säger jag är i 6+1 idag och blir så förvirrad, 
    Blödde lite mer inatt som avtog snabbt, blir så rädd och orolig, längtat efter detta i flera år och så rädd att det tas ifrån mig. 😓

• Anonym (FET-mamman)
    Anonym (....) skrev 2023-03-10 10:24:07 följande:
    Som jag också skrev räknar man 5 dagar bakåt, vilket då blir 6/2, inte 9/2. Och då är ts i v 5+2, som läkaren också kommit fram till. 

Så nej, v 6+0 är hon inte i. 
    14/2 minus 5 dagar blir 9/2.
  • Anonym (FET-mamman)
    Anonym (Sofia) skrev 2023-03-10 10:44:22 följande:
    Tack för ditt svar, ringde dock rmc nu och sjuksköterskan där säger jag är i 6+1 idag och blir så förvirrad, 
    Blödde lite mer inatt som avtog snabbt, blir så rädd och orolig, längtat efter detta i flera år och så rädd att det tas ifrån mig. 😓
    6+1 stämmer. Du får helt enkelt göra ett VUL till om ca en vecka. Jag blödde ganska mycket v.7 med mitt första barn- efter 4 tidigare m.f. Det var helt ofarligt. Glad
  • Anonym (Sofia)

Tack, hur mycket blödde du? Jag blöder mer eller mindre varje dag, räcker dock med trosskydd. Jag tar lutinus med. 
    Gjorde du ultraljud I veckan 6+? Läkaren sa igår hon såg en hinnsäck, gulesäck och något som diffust som kunde vara embryot, men rädd att man borde sett mer?

• EpicF
    Anonym (Sofia) skrev 2023-03-10 13:50:05 följande:

Tack, hur mycket blödde du? Jag blöder mer eller mindre varje dag, räcker dock med trosskydd. Jag tar lutinus med. 
    Gjorde du ultraljud I veckan 6+? Läkaren sa igår hon såg en hinnsäck, gulesäck och något som diffust som kunde vara embryot, men rädd att man borde sett mer?

I den veckan är det normalt att ha sett det läkaren har sätt på ultraljudet. 

Och ja, du är i v 6+1. Har aldrig gjort IVF själv men dels jobbat på gyn och sedan själv haft mycket blödningar och otaliga ultraljud under mina graviditeter. 
  • Anonym (FET-mamman)
    Anonym (Sofia) skrev 2023-03-10 13:50:05 följande:
    Jag blödde så mycket att jag behövde binda några dagar och sne trosskydd- totalt en vecka. Eftersom jag var så övertygad om m.f vågade jag inte göra VUL förrän v.13. Lutinus kan man f.ö blöda lite av också eftersom pinnen retar slemhinnorna på vägen in.
    V.6+0 är för tidigt att se bra. Det är därför man avråds till v.8.
Svar på tråden Ivf tidigt ultraljud, vilken gravid vecka är jag i?