Inlägg från: Anonym (Ui) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ui)

Registerutdrag/säkerhetskontroll för anhörig

Jag har blivit säkerhetsprövad fyra gånger och har jobbat med en del av processen (ej för Säpo dock) men inte ens jag vet exakt hur registerkontrollen går till. Om jag inte hade blivit godkänd nån gång hade jag inte fått veta vad det berodde på, eller om det ens berodde på mig eller min man. Men jag bryr mig inte så mycket heller. Jag är van. 

Jag tror inte någon bryr sig om du går och köper en bil, eller för den delen har billån. De vill veta att ni inte är i en ekonomisk utsatt situation. Själv har jag betydligt mer skulder än sparande, har aldrig varit några problem. 

• Anonym (Ui)

Intervjun är bara en del av processen, hur "godkänd" han än blev där så kan det ändå gå i stöpet. 

Anonym (Ts) skrev 2023-03-10 11:30:06 följande:
    Han var på säkerhetsintervju som blev ?godkänd?. Nu är det papper till Säpo och som jag förstår så går de igenom andra saker ,bla brottsregister. 
  • Anonym (Ui)

Om någon här avslöjar dessa detaljer så är det ett solklart bevis på att den personen aldrig skulle ha jobbat med detta. Det förstör hela syftet med säkerhetsprövningar, då folk kan lära sig hur man "klarar" dem.
    Inte ens mina närmaste familjemedlemmar vet alla detaljer om mitt jobb. 

Anonym (Ts) skrev 2023-03-10 22:20:35 följande:

Får man fråga vad som avgör att man ej klarar säkerhetsprövningen?

• Anonym (Ui)

I mitt fall har det, såvitt jag vet, inte gjorts några flera kontroller. Däremot ligger registerkontrollen aktiv, så om man gör något dumt så får jobbet veta det. 

Anonym (Ts) skrev 2023-03-11 14:53:35 följande:
    Ja, jag får släppa det nu. Varken jag eller mannen är med i några register, blivit dömda eller haft svårigheter ekonomiskt. Inga betalningsanmärkningar eller liknande heller. Jag behöver vänja mig för som jag förstår, kommer kontroll göras regelbundet så jag får bara ta det. 
Svar på tråden Registerutdrag/säkerhetskontroll för anhörig