• asdfgh

Vikt på handbagage

Jag reser till mitt företags huvudkontor ett par gånger per år och stannar då oftast 5 dagar. Det går inget direktflyg från Sverige utan jag mellanlandar någonstans i Europa vilket gör att jag föredrar att inte behöva checka in bagage.

Förra gången jag reste lyckades jag klara mig med bara handbagage (28l, väskan väger ca 850g) men det var precis gränsfall och ett par jobbrelaterade saker prioriterades bort som jag skulle behövt ha med mig. Låg då ganska precis på viktgränsen för handbagage

Nu tittar jag på en lite större ryggsäck (40l, väger ca 1500g). Den klarar fortfarande storleken för handbagage men vikten lär hamna 1-2kg över gränsen.

Jag har aldrig varit med om att någon vägt mitt handbagage men har inte så mycket erfarenhet av att flyga reguljärt.

Vad säger ni? Chansa?

• Svar på tråden Vikt på handbagage
  • FuckGoggleAskMe

En del flygbolag mäter och väger handbagaget, speciellt om planet är fullt. Kolla även om handväska eller laptopsväska får tas med och mått och vikt på den. Jag skulle inte chansa. 

• FuckGoggleAskMe

Ofta skickas incheckat bagage till slutdestinationen men ibland måste man hämta ut och checka in igen när man mellanlandar. 

• Cereal Killer

De gånger jag varit med om att de vägt handbagaget så har det handlat om att de behövt justera belastningen på planet. Alla med väskor över en viss gräns har då blivit tvungna att lämna dem till lastutrummet, oavsett om de vägde mer eller mindre än vad man får ha med sig.

De gånger jag sett folk få betala en avgift så har det varit för att väskan varit för stor för att ta ombord, inte för tung. I de allra flesta fall så är det måtten som är den begränsande faktorn för hur mycket man kan ta med sig, inte vikten, så det är antagligen inte lönsamt att lägga tid på att väga väskor enbart i syfte att kunna ta ut avgifter. 

• Anonym (Alice)

Jag har bara varit med om att de vägt mitt handbagage en gång, och då behövde jag inte ens kasta/lämna/checka in något utan de gav mig typ en stadig papperskasse att ha lite grejer i så att ett kolli inte vägde för mycket. Fattar ärligt talat inte varför, för det kändes mycket smidigare att ha en väska istället för flera, men oh well. De blev då nöjda i vilket fall.

Tycker att det är vanligare att de ber en att checka in väskor om planet är fullt och det kommer bli mycket handbagage i kabinen, speciellt lite större carryon-väskor eller ryggsäckar. 

• asdfgh
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-03-11 10:14:42 följande:

Ofta skickas incheckat bagage till slutdestinationen men ibland måste man hämta ut och checka in igen när man mellanlandar. 

På vägen dit behöver jag hämta ut. Har då 1h så om planet är sent blir det tight.

På vägen hem är det rätt lugnt, där lastas det bara om och det
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-03-11 10:12:44 följande:

En del flygbolag mäter och väger handbagaget, speciellt om planet är fullt. Kolla även om handväska eller laptopsväska får tas med och mått och vikt på den. Jag skulle inte chansa. 

Mått klarar jag utan problem, vikten är mer tveksam
  • EpicF
    asdfgh skrev 2023-03-11 12:30:06 följande:
    På vägen dit behöver jag hämta ut. Har då 1h så om planet är sent blir det tight.

På vägen hem är det rätt lugnt, där lastas det bara om och det
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-03-11 10:12:44 följande:

Mått klarar jag utan problem, vikten är mer tveksam
    Väger ditt handbagage För mycket eller är för stort så får du lämna det till flygpersonalen när du får in på planet så läggs det i lastutrymmet. Sedan för du det i samma stund som du lämnar planet. Du behöver alltså inte checka ut det som man gör med vanligt incheckat bagage. 
  • asdfgh
    Anonym (I) skrev 2023-03-11 10:31:02 följande:

Vad jobbar du med?

IT för ett multinationellt företag. Mitt team sitter utspritt i Europa så vi som inte sitter där normalt sett åker dit ett par gånger om året för att träffa kollegorna.

Påverkar dock inte vilken väska jag behöver mer än att jag inte kan minimera packningen mer än vad jag redan gjort
  • Tow2Mater

Skaffa den största laptopsväska som är tillåten. Den kan du lägga ganska mycket i mer än en liten laptop.

• asdfgh
    Tow2Mater skrev 2023-03-11 12:58:24 följande:

Skaffa den största laptopsväska som är tillåten. Den kan du lägga ganska mycket i mer än en liten laptop.

En laptopväska räknas tyvärr in i den totala vikten enligt flygbolagets regler. Planen inför förra resan var en kabinväska + en mindre ryggsäck men vikten stack iväg så jag fick packa om. Totalvikt är 8kg

Skulle gissa på att totalvikt med den större väskan hamnar på ca 9-10 kg snarare än ganska precis 8.
  • Tow2Mater
    asdfgh skrev 2023-03-11 14:17:38 följande:
    En laptopväska räknas tyvärr in i den totala vikten enligt flygbolagets regler. Planen inför förra resan var en kabinväska + en mindre ryggsäck men vikten stack iväg så jag fick packa om. Totalvikt är 8kg

Skulle gissa på att totalvikt med den större väskan hamnar på ca 9-10 kg snarare än ganska precis 8.
    Det visste jag inte. Jag brukar aldrig väga handbagage, har inte ens tänkt på att det kan vara for tungt. Hmm. Kabinväskor med hjul brukar ju i sig vara ganska tunga, så de har jag alltid undvikit, brukar bara ha en lättviktsryggsäck + laptopväska.

Lägg små tunga saker i jackfickorna kanske (vad det nu skulle kunna vara)....
  • FuckGoggleAskMe
    EpicF skrev 2023-03-11 12:33:40 följande:
    Väger ditt handbagage För mycket eller är för stort så får du lämna det till flygpersonalen när du får in på planet så läggs det i lastutrymmet. Sedan för du det i samma stund som du lämnar planet. Du behöver alltså inte checka ut det som man gör med vanligt incheckat bagage. 
    Nja ibland läggs det med annat incheckat bagage och fås tillbaka på rullbandet
  • FuckGoggleAskMe
    asdfgh skrev 2023-03-11 14:17:38 följande:

Ok. Många räknar en 8kg handbagageväska plus en laptopsväska med specificerat mått men utan viktrestriktion. Jacka med stora fickor, som skrivits ovan. Kanske smuggla med en liten magväska. 
  • EpicF

FuckGoggleAskMe: Om man får det lagt i lastutrymmet (bland det vanliga incheckat bagaget) när man får åå flyget så får man det tillbaka när mam går av flyget. Man inte hämta det på bagagebandet.

• FuckGoggleAskMe
    EpicF skrev 2023-03-11 21:07:31 följande:

FuckGoggleAskMe: Om man får det lagt i lastutrymmet (bland det vanliga incheckat bagaget) när man får åå flyget så får man det tillbaka när mam går av flyget. Man inte hämta det på bagagebandet.

Ibland när man får lämna väskan när man går in i planet så får man hämta det på rullbandet med annat incheckat bagage. Ibland får man det separat när man går av flyget. Har varit med om båda så hävda inte att det aldrig händer, olika bolag har olika policy. 
  • EpicF
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-03-11 22:07:53 följande:
    Ibland när man får lämna väskan när man går in i planet så får man hämta det på rullbandet med annat incheckat bagage. Ibland får man det separat när man går av flyget. Har varit med om båda så hävda inte att det aldrig händer, olika bolag har olika policy. 
    Alltid fått hämta när jag gått av flyget. På olika bolag. Har dock inte hänt så ofta att jag fått checkat in handbagage. 
  • Anonym (Southwest)
    EpicF skrev 2023-03-11 22:17:42 följande:
    Alltid fått hämta när jag gått av flyget. På olika bolag. Har dock inte hänt så ofta att jag fått checkat in handbagage. 
    Senaste resan med Southwest i USA så behövde en kvinna som klev på sent lämna sin väska till kabin personalen som sa till henne att hon fick hämta sin väska på bagage bandet vid ankomsten. Anledningen var att planet var fullt och det inte fanns plats i kabinen för väskan. 
  • asdfgh
    Anonym (Southwest) skrev 2023-03-11 22:40:56 följande:
    Senaste resan med Southwest i USA så behövde en kvinna som klev på sent lämna sin väska till kabin personalen som sa till henne att hon fick hämta sin väska på bagage bandet vid ankomsten. Anledningen var att planet var fullt och det inte fanns plats i kabinen för väskan. 
    Får ryggsäcken inte plats i kabinen kvittar det dock om jag har en väska på 28 eller 40l, speciellt som den större väskan inte skulle fylltas till max.
Svar på tråden Vikt på handbagage