Intressant fråga, blir kul att läsa alla svar.
Det har varit olika på olika arbetsplatser för min del. För länge sen hade nästan alla bara en mobil, dvs arbetsmobilen. Den använde man även privat. Det var enkelt och behändigt.
Jag arbetade på kommunen, där fick vi långa telefonlistor varje månad där vi skulle markera vilka samtal som var privata - drogs på lönen. Ingen på IT-avdelningen brydde sig om vad man gjorde med sin mobil.
Sen arbetade jag på ett företag där kulturen var sådan att man alltid är i tjänst. Alla var tvungna att besvara mejl inom 24 timmar, även på helgen. Undantag när man hade semester. Där hade vi även möten på helgen om det var tiden som VD föredrog. Det var naturligt att man alltid hade sin jobbmobil med sig.
Nu arbetar jag i ledningen på ett annat företag och när man är på en sådan position är det naturligt att man alltid är tillgänglig. Även på semester, om man har uppkoppling. Jag som ofta åker på resor där jag saknar mobiltäckning, meddelar det i förväg.
På det här företaget får man absolut inte använda jobbmobilen privat, så nu har jag två st. Överlag upplever jag att många företag blivit mer strikta med hur man använder jobbmobilen - av säkerhetsskäl kanske? Vi har nån app som skannar ens telefon och dator varje dag så man inte gjort något som bryter mot företagets policy.
Ingen jag känner som har ett mer kvalificerat arbete drar en tydlig gräns mellan arbete och ledighet faktiskt. Utöver de som jobbar statligt och har TIB vet jag inte heller någon som får något extra betalt för att ha lite koll på en mobil. Men kulturen skiftar stort mellan företag, där jag jobbar nu är det sällan någon mejlar på kvällar och helger.