• Anonym (Kexet)

Tjänstemobil utanför arbetstid - hur gör ni?

Tjänstemobil utanför arbetstid - hur gör ni?

Jag använder den inte utanför arbetstid, skiljer på jobb och fritid. Viktigt att få den barriären.
    Lämnar kvar den på jobbet, eller i flightmode efter ett man jobbat hemifrån.

Vissa arbetsgivare tar för givet att man vill använda den även utanför jobbet.
    Det kan ju ringa någon kund även utanför arbetstid. Och ser heller ingen anledning att svara eventuellt kollegor utanför arbetstid. Även om vi har samma tider.
    Teams och mail är ju också igång.
    Sedan vet man inte hur mycket dem kollar när man använder den.

Skall man vara tillgänglig utanför ordinarie arbetstid så får man ju i så fall ha något typ utav jourtillägg. 

Hur gör ni?

• Svar på tråden Tjänstemobil utanför arbetstid - hur gör ni?
  • PH76

Jag har bara haft jobbmobil de senaste 17 åren.

• Anonym (olika)

Intressant fråga, blir kul att läsa alla svar.

Det har varit olika på olika arbetsplatser för min del. För länge sen hade nästan alla bara en mobil, dvs arbetsmobilen. Den använde man även privat. Det var enkelt och behändigt. 
    Jag arbetade på kommunen, där fick vi långa telefonlistor varje månad där vi skulle markera vilka samtal som var privata - drogs på lönen. Ingen på IT-avdelningen brydde sig om vad man gjorde med sin mobil.

Sen arbetade jag på ett företag där kulturen var sådan att man alltid är i tjänst. Alla var tvungna att besvara mejl inom 24 timmar, även på helgen. Undantag när man hade semester. Där hade vi även möten på helgen om det var tiden som VD föredrog. Det var naturligt att man alltid hade sin jobbmobil med sig.

Nu arbetar jag i ledningen på ett annat företag och när man är på en sådan position är det naturligt att man alltid är tillgänglig. Även på semester, om man har uppkoppling. Jag som ofta åker på resor där jag saknar mobiltäckning, meddelar det i förväg.

På det här företaget får man absolut inte använda jobbmobilen privat, så nu har jag två st. Överlag upplever jag att många företag blivit mer strikta med hur man använder jobbmobilen - av säkerhetsskäl kanske? Vi har nån app som skannar ens telefon och dator varje dag så man inte gjort något som bryter mot företagets policy.

Ingen jag känner som har ett mer kvalificerat arbete drar en tydlig gräns mellan arbete och ledighet faktiskt. Utöver de som jobbar statligt och har TIB vet jag inte heller någon som får något extra betalt för att ha lite koll på en mobil. Men kulturen skiftar stort mellan företag, där jag jobbar nu är det sällan någon mejlar på kvällar och helger. 

• Anonym (Konsultchef)

Jag har med den hem men bara för att se om någon sjukat sig på morgonen efter och då kan jag leta ersättare på väg till jobbet (åker kollektivt). Men jag stänger av ljudet på den så fort jag lämnar kontoret och låter den ligga i jackfickan över natten. 

• Anonym (Arbete o fritid)

Den lämnar jag på jobbet. AG antyder att vi borde ta med den, men jag vägrar. 

• Anonym (Arbete o fritid)
    Anonym (Arbete o fritid) skrev 2023-03-14 08:41:45 följande:

Den lämnar jag på jobbet. AG antyder att vi borde ta med den, men jag vägrar. 

Har s.k. kvalificerat arbete. 
  • TvillingmammaVästgöte
    PH76 skrev 2023-03-14 08:23:11 följande:

Jag har bara haft jobbmobil de senaste 17 åren.

Samma för mig men säkert 25 år, jag har aldrig haft en egen mobil.
  • Postman

Jag har en telefon privat och en för tjänsten. Jag tar med mig jobbmobilen hem när jag inte jobbar. Har lite koll på den när jag är ledig men väldigt sparsamt.

• Anotherone

Jag lämnar min jobbmobil på arbetet när jag går. Det finns säkert de i vår verksamhet som anser att man ska vara tillgänglig även på "övrig tid" men då får de ringa vidare till någon kollega som tycker att hen har den tiden. Eller så får de vänta till nästa dag.
    Jag har en reglerad arbetstid, jag ska inte vara tillgänglig. Men det har börjat sprida sig en ganska osund kultur där jag jobbar och den vill inte jag vara del i.
    Jag vet också att OM jag tog hem telefonen så skulle jag mycket väl kunna sätta mig och fortsätta jobba för jag är sån som person. Därför gör jag också den begränsningen för mig själv. Tar aldrig hem jobbdatorn heller. 

• Anonym (Chef)

Tar med telefon och datorn hem. Vet aldrig med säkerhet var jag ska jobba dagen efter.

Lägger undan jobbmobilen när jag kommer hem. Kolla någon gång om det hänt något akut. Vi  har en rätt sund kultur på jobbet där min inte förväntas svara på email, samtal mm utanför normal arbetstid. 

Självklart finns det undantag. Som när folk är ute och reser, något man kommit övrrens om, tidszontrassel odyl

• sextiotalist

Jag har de senaste 20 åren haft en privat mobil och har endast arbetsmobilen i tjänsten.
    Är normalt inte tillgänglig utanför arbetstid om det inte är något speciellt. Det är inget som förväntas av oss heller.
    Arbetstid kan vara helger såklart eftersom en del verksamhet sker utanför ordinarie arbetstid och då kan man behöva vara tillgänglig.

Svar på tråden Tjänstemobil utanför arbetstid - hur gör ni?