• Anonym (Trött)

Ska heltidsjobb kännas såhär?

Hej! Jag har precis börjat jobba heltid för första gången i mitt liv och jag känner att jag har noll fritid verkligen. Jag vet ju då jag hört andra säga samma sak, men när vänjer man sig? Känns som det är svårt koncentrera sig på film eller serier på tv, då jag bara har jobb och jobb i huvudet. Hur gör ni för att få ett eget liv? Berätta gärna :) 

• Svar på tråden Ska heltidsjobb kännas såhär?
  • Anonym (A)

Jag har jobbat heltid i många år och jag känner som du... Har sagt flera gånger till min man "jag är nog inte gjord för att jobba heltid". Helt slutkörd efter jobbet. Noll fritid som sagt och helgerna går åt till att städa eftersom man inte hinner på vardagarna.... På ett sätt vänjer man sig lite vid det men kul är det inte. Hade gärna jobbat 50% om det var möjligt.

• Mrs Moneybags

Det är lite så det är, men man vänjer sig så småningom. Första veckan/veckorna på ett nytt jobb är man ofta ovanligt trött av alla nya intryck mm och kraschar på soffan på fredagskvällen. Men efter ett tag känns det bättre och man får tillbaka orken. 

• Anonym (Trött)

Tack båda för svaren! :) 
    Har ni några tips? 

• Tow2Mater

Skaffa inte barn. Med barn kommer du inse du har nästan noll fritid ;) och faktist hade massor av fritid med bara heltidsjobbet.

• Anonym (Frö)

Jag tycker det är viktigt att kunna skilja på jobb och fritid. Så jag har medvetet valt en bransch och den typen av tjänster där man faktiskt inte behöver tänka jobb eller ta med sig jobbet hem.

Jag kan absolut tänka på det ur aspekten att jag är förväntansfull inför kommande dag/dagar, jag kan fundera på saker som hänt osv. Men jag är inte med om trauman, jag har inte suttit som socialsekreterare och försökt ordna familjehem åt barn som är omhändertagna eller varit den där polisen som var tvungen att prioritera ner ett inbrott... idag också. Och sen burit den ryggsäcken med mig hem. 

Trots att jag kan jobba på distans om jag vill så har jag valt att inte göra det då jag vill hålla isär jobb och fritid. Jag vill inte ha en arbetsplats i mitt hem.

Så jag tycker det går bra, jag checkar ut från jobbet, har en stund på mig att varva ner innan jag kommer hem och sen är jag ledig.  Just nu jobbar jag inte heltid heller pga småbarn men den tiden jag får loss där är inte min egen, den går ju åt till familjen. Så jag personligen har inte mer fritid. Men jag slipper stressa, det är skönt. 

• Anonym (Flexibilitet behövs)

Det tar ett tag att komma in i det och man är säkert olika som person?jag lägger inte så stort värde i mitt arbete och har aldrig gjort. Samtidigt har jag jobbat heltid i alla år, fått ett gäng ungar men jag har haft flexibla arbetsgivare och kunnat jobba färre timmar på kontoret och kompensera med att jobba hemifrån på kvällar och helger om jag har behövt ?jobba ikapp??har varit guld värt. Och med ett gäng ungar under ett arbetsliv så får man en hel del föräldradagar och vabbande som gör att man inte kan eller vill vara på plats ?hela tiden?. För egen del är det nog det som har. varit ett vinnande koncept: flexibla arbetsgivare och föräldradagar för ett gäng ungar som möjliggjort långresor och avbrott i en annars trist vardag Skrattande

• Anonym (4 barn)

Jag kan bara ge dig pepp till att försöka tänka på vad skulle du vilja göra? Sätt dig inte i soffan när du kommer hem utan lägg upp en schema på nått roligt att göra :)

Jag kan säga så här jag har 4 barn och har en rätt hög position på mitt arbete, vilket gör att jag arbetar runt 300 tim varje månad. Jag måste även vara tillgänglig dygnet runt året runt. Så ja mitt jobb är mitt liv, kan absolut vara väldigt tråkigt ibland. Men ja för mig har det blivit en vane sak. Jag har ingen direkt fritid förutom att jag tränar några dagar i veckan men det sker på arbetstid.
    Det händer rätt ofta att ja kan drömma mig bort och tänka på allt jag skulle vilja göra. Bara en sån enkel sak att åka ner på stan och ta en fika och glida runt i affärer.
    Gå ut och unna mig en måltid och ett glas vin.
    Ta ledigt en dag från jobbet om de är möjligt. 
    Det absolut första jag hade gjort om jag hade fått möjligheten att välja vad jag ville en dag. Hade varit att stänga av telefonen 😅

• Anonym (100%)

Hur man uppfattar det att jobba heltid varierar nog från person till person tror jag, MEN jag vill ändå vidhålla att heltidsarbete borde räknas som normalt och att jobba deltid är en ynnest. Väljer man att jobba mindre för att ha mer tid med barn, familj etc så är det valfritt men det innebär också mindre pengar och sämre pension.
    Heltid är bara 40 timmar i veckan av totalt 168 timmar! Jag tror du vant dig vid att låta saker få ta hur mycket tid som helst och kunna handla, städa osv. när som helst. Jobbar man heltid skapar man rutiner kring det, inga som helst problem att hinna såvida du inte behöver pendla flera timmar till och från jobb. 

• AndreaBD

Vad är det för slags jobb? Vissa jobb kan vara mer ansträngande, eller åtminstone i början.  Så vill man inte att det ska vara. Tyvärr så har min son det så, men han har svår ADHD och blir då extra-trött.

• Anonym (Qå)

Jag vande mig aldrig vid att jobba heltid dagtid (7-16 respektive 8-17). Det fungerade verkligen inte för mig och det blev aldrig lättare. Mådde skit. Skift heltid däremot gick mycket bättre. Varje vecka såg inte likadan ut så livet kändes inte lika inrutat och repetitivt och det gav mer frihetskänsla att ibland ha en ledig dag mitt i veckan eller i anslutning till helgen eller vara ledig dagstid när allt är öppet och man kan göra ärenden, vara ute i solen på dagen etc och istället jobba kväll/natt dom veckorna.

Svar på tråden Ska heltidsjobb kännas såhär?