• Anonym (Ts)

Var kan man värma matlåda?

Är det någon som vet var man kan värma en matlåda gratis?
    Jag förbereder mig för att snart vara hemlös. Frälsningsarmén har ett ställe där man kan äta frukost gratis mån-fre och ibland får man även med sig en matlåda.
    Det går såklart att äta den kall men vore trevligt med varm mat nån gång ibland tänkte jag. Iaf när det är kallt ute o h man fryser. Kläder och andra tillhörigheter kommer såklart slängas. Kan ju inte ta med mig så mkt. Café m.m funkar nog inte när man inte handlar nåt?

Kyrkan bjuder på lunch vissa lördagar så jag är på väg för att kolla upp det nu. 

Tacksam för tips. 

• Svar på tråden Var kan man värma matlåda?
  • EpicF

På endel caféer kan man få värma utan att man köper något. Eller man köper något litet, ex en kopp the. 

• Anonym (?)

Varför planera för att bli hemlös? Det är bättre att du bor någonstans. 

• EnAnonumius
    Anonym (?) skrev 2023-03-18 11:50:18 följande:

Varför planera för att bli hemlös? Det är bättre att du bor någonstans. 

Mja tror knappast att hon planerar för att vara hemlös (med vilje).
    Det är du ju ingen som gör. Dock så tror ju jag att det handlar om att TS är vräkt och skall avhysas.
    Så nu kollar hon upp möjligheterna för att kunna klara sig som hemlös.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Q)

Kolla mer än en kyrka. Jag vet att den katolska kyrkan i min mammas lilla stad serverar en varm lunch de flesta dagar i veckan (pris efter vad man kan betala) och även har en hylla med matvaror att plocka med sig.

Kolla in biblioteken och museerna (om de har gratis inträde) i din stad. De kan ha plats att äta medhavd mat med mikro. 

Vänner och bekanta. Arbetsförmedlingen, studier, praktik eller jobb kommer också med lunchmöjligheter ... Jag antar att du redan har försökt dessa vägar, men i alla fall.

Se om du kan köpa ett billigt spritkök på second hand.

Hoppas att din situation löser sig på bästa sätt. Alla förtjänar ett tryggt och varmt hem. Hjärta

• Anonym (Vuxenutbildning)

Vet inte om det finns något universitet/högskola där du bor men hos oss finns det som en lunchsal med flera micros, vattenkranar osv. Eftersom det är huvudbyggnaden så behövs inga passerkort så i teorin så kan ju vem som helst gå in och använda badrummen, micros osv. 

Om inte högskolor finns så kanske ett komvux? Det jag läste på hade lite samma upplägg, en oövervakad matsal med möjlighet att värma matlådor. 

• Anonym (Inte än)
    EnAnonumius skrev 2023-03-18 11:58:32 följande:
    Det är du ju ingen som gör. Dock så tror ju jag att det handlar om att TS är vräkt och skall avhysas.
    TS är inte vräkt än. Inte på länge. TS tänker säga upp sin lägenhet för att hen inte kommer ha råd om ett par månader. TS vägrar ta den hjälp hen skulle kunna gå för soc nekade för flera år sedan då hen tjänade över norm, idag har TS ut ca 8k från a-kassan och har ännu råd med din hyra. Att det tar månader att bli vräkt skiter TS I, hen tänker säga upp lägenheten i förebyggande syfte. 

TS har skrivit massor av trådar i flera månader om detta. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Inte än) skrev 2023-03-18 12:30:56 följande:
    TS är inte vräkt än. Inte på länge. TS tänker säga upp sin lägenhet för att hen inte kommer ha råd om ett par månader. TS vägrar ta den hjälp hen skulle kunna gå för soc nekade för flera år sedan då hen tjänade över norm, idag har TS ut ca 8k från a-kassan och har ännu råd med din hyra. Att det tar månader att bli vräkt skiter TS I, hen tänker säga upp lägenheten i förebyggande syfte. 

TS har skrivit massor av trådar i flera månader om detta. 
    Jag har också läst en del av dessa trådar men jag är inte den ts. 

Jag skulle ALDRIG säga upp min lägenhet självmant!!! Har bott här i drygt 15 år. Jag kämpar på alla sätt med advokat och tar all hjälp jag kan få från soc. Har inga obetalda hyror utan kommer bli avhyst av annan anledning. Jag ÄR vräkt, har fått dom på det. 
    Jag kommer överklaga beslutet och ser över alla möjligheter att antingen bo kvar (helst), få nytt boende eller i allra värsta fall överleva ett litet tag på gatan. Tänker över sommaren i alla fall.

Så nej, du har fel! Finns fler i min situation. Men den personen du menar fattar ett extremt ogenomtänkt och korkat beslut om hen säger upp sitt 1a hands kontrakt. Blir nästan förbannad att nån kan göra så när det finns folk som jag som verkligen förstår tryggheten i sitt boende.

Jag har ett extrajobb, sökt studier och har aktivitetsersättning. Så inkomst har jag lite av. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Ts) skrev 2023-03-18 12:50:51 följande:

Jag skulle ALDRIG säga upp min lägenhet självmant!!! Har bott här i drygt 15 år. Jag kämpar på alla sätt med advokat och tar all hjälp jag kan få från soc. Har inga obetalda hyror utan kommer bli avhyst av annan anledning. Jag ÄR vräkt, har fått dom på det. 
    Jag kommer överklaga beslutet och ser över alla möjligheter att antingen bo kvar (helst), få nytt boende eller i allra värsta fall överleva ett litet tag på gatan. Tänker över sommaren i alla fall.

Så nej, du har fel! Finns fler i min situation. Men den personen du menar fattar ett extremt ogenomtänkt och korkat beslut om hen säger upp sitt 1a hands kontrakt. Blir nästan förbannad att nån kan göra så när det finns folk som jag som verkligen förstår tryggheten i sitt boende.

Jag har ett extrajobb, sökt studier och har aktivitetsersättning. Så inkomst har jag lite av. 
    Varför blir du vräkt?
  • Anonym (?)
    EnAnonumius skrev 2023-03-18 11:58:32 följande:
    Då kan man få hjälp från samhället. 

Varför vill du inte ha hjälp från samhället? Man kan exempelvis få bo på flyktingboende. Har du blivit vräkt fast du betalat hyran måste du ha misskött dig väldigt grovt. Man får upprepade varningar innan så du har själv försatt dig i den här situationen. 
  • Anonym (Hmm)

Varför blir du vräkt? Varför får du inte hyra någon annan bostad? Och om det inte finns några lediga, varför försöker du inte flytta till någon annan stad? Studentboende kan bli aktuellt, men du måste göra allt för att inte bli hemlös. Det är svårt att ta sig tillbaka till ett arbetsliv osv då.
Svar på tråden Var kan man värma matlåda?