Inlägg från: FuckGoggleAskMe |Visa alla inlägg
  • FuckGoggleAskMe

Hur mycket ska min sambo bidra?

Anonym (Öh) skrev 2023-03-19 10:27:54 följande:
    Och hon har rätt till hälften av detta sparande vid en separation.
    Nej, de är sambos, inte gifta.
  • FuckGoggleAskMe

Åren går och hon varken söker jobb eller utbildar sig, det skulle jag aldrig stått ut med.

Beträffande att hon skulle ha haft så god ekonomi om hon bodde ensam, skulle jag be henne skriva upp en budget för hur inkomster inklusive ett barnbidrag etc och utgifter för henne och två barn på halvtid skulle se ut om hon bodde ensam, och hur hennes levnadsstandard skulle vara. Då skulle hon inse att det inte skulle bli någon vinstaffär och sluta gnälla om det. 

Hon får väl också göra upp en budget på sin nuvarande inkomst och hennes utgifter och ni får se hur mycket det är rimligt att hon bidrar till hushållet.  

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Fisk) skrev 2023-03-19 09:30:21 följande:
    Bara för man är sambos ska inte en jobba heltid och den andra bara vara hemma. 
    Anonym (Sw) skrev 2023-03-19 09:32:54 följande:
    Om man tycker så så ska man inte bli sambo och skaffa barn tillsammans. 
    Anonym (Sw) skrev 2023-03-19 11:51:55 följande:
    Om man bestämmer sig för att leva ihop och skaffa gemensamma barn, då bör man leva på samma nivå. Vill man inte det så låter man bli att skaffa familj med någon utan inkomst.
    Det är väl knappast att leva på samma nivå att en jobbar heltid och försörjer familjen och den andra varken söker jobb eller utbildar sig. Om man inte vill hjälpa till att försörja familjen kanske man ska låta bli att bli sambo och skaffa barn. 

• FuckGoggleAskMe
    AnnaZL skrev 2023-03-19 18:32:39 följande:

Jag tycker att det enda vettiga om folk har gemensamma barn och lever tillsammans är att de vuxna har lika mycket fickpengar och pengar till sparande varje månad. Samma ekonomiska standard.

Så trots att hon varken söker jobb eller utbildning ska hon bli försörjd och dessutom kunna spara några tusenlappar per månad? Hur är det vettigt?
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Pappa) skrev 2023-03-19 21:14:00 följande:
    Är du säker på att det är hennes inkomst det är fel på och inte era utgifter? 
    Hon får in 8000 i bidrag per månad (inte lön), du tycker inte det är fel?
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Pappa) skrev 2023-03-19 22:09:49 följande:
    Eftersom det enda jag vet om TS sambo är att TS tycker atg hon betalar gör lite så har jag ingen vidare åsik om huruvida det är fel. Däremot så anser jag att det är lätt vansinnigt att ha 30 papp i utgifter när man har 35 in.

I en ideal värld gör alla vad de kan för att försörja sig själva och din familj och har då pass låga utgifter att familjen klara dig på en sjuklön i ett par månader. Vi lever inte i en ideal värld. Delar av TS utsagor verkar inte stämma något vidare, vare dig det är ha eller hans sambo som döljer något, och blir TS sjuk kommer det bli kärvt. Det ligger lika mycket på att de lever med för höga utgifter som att TS sambo inte har mer inkomster. Egentligen borde deras utgifter matchad till hennes låga inkomst, inte hans höga. 
    TS sambo försöker inte dra in mer pengar genom att söka jobb eller utbildning. Ändå så har hon skaffat två barn att ta hand om. Ansvarslöst! 

Om de ska leva efter hennes budget får de glömma radhuset, bilarna etc. Trots att de skulle ha råd med detta om bara hon kunde uppbringa en normal lön.

Utgifterna blir höga om bara en av parterna drar in pengar. Hon låter sig försörjas och har tydligen varken självaktning eller sinne för rättvisa. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Ines) skrev 2023-03-19 23:06:55 följande:
    Säger du så till andra som, av en eller annan anledning, inte kan arbeta pga sjukdom? Att de är ansvarslösa och har varken självaktning eller sinne för rättvisa? 
    Nej. Varför tror du jag skulle säga samma sak om friska och sjuka? 
    TS sambo är frisk, jag svarar enligt det. 
Svar på tråden Hur mycket ska min sambo bidra?