• Anonym (Bestämt mig)

Hur berättar jag för min fru att jag vill skiljas?

Hej!

Jag har under senaste två åren övervägt skilsmässa. Vi fick ett barn till för drygt två år sedan och jag hade nog någon förhoppning om att det skulle få igång mina känslor. Det blev inte så. Jag älskar mina tre barn och tillbringar mer och mer tid med dem, speciellt sedan jag bestämt mig för all lämna min fru. Jag har skjutit på det eftersom den yngsta är liten men nu går det inte längre. Jag vill lämna innan det blir bråk och irritation mellan oss. Vi har inte haft sex sedan yngsta blev till. Jag har inte heller försökt. Mina känslor är helt borta och mitt intresse för att försöka. 

Nu är det dags och jag vill ta det under så bra förutsättningar som möjligt. Det är viktigt för mig att hon förstår att jag kommer göra allt för att barnen ska ha det bra och jag kommer hjälpa henne initialt med bad hon behöver men när skulle ni berätta? Kväll.helg? Skaffa barnvakt? Berätta gärna hur ni gjort eller fick veta och vad som gick bra och dåligt? Vad som hade underlättat?

• Svar på tråden Hur berättar jag för min fru att jag vill skiljas?
  • Anonym (Stilla)
    Anonym (Bestämt mig) skrev 2023-03-19 15:13:30 följande:

Kloka tankar. Alkohol nej självklart inte. Jag har aldrig tagit upp problemet. Men jag vill inte att hon ska tro att det finns någon möjlighet för jag vill inte ge henne falska förhoppning. Kan jag ändå låta henne känna att hon har del i beslutet?

Jag personligen skulle säga nej till din avslutande fråga trots att jag var den som blev lämnad av min man efter 24 år och 4 barn. En skilsmässa kan vara  ett gemensamt beslut eller så är det ena som vill. Men det krävs inte att man är överens för att en skilsmässa ska ske. Förhoppningsvis förstår även den som inte vill skiljas att tvinga partnern att  fortsätta inte är ett alternativ. Det går ju inte heller. Vill jag skilja mig så kan jag göra det utan den andres underskrift. Visst var jag emot det och försökte få honom att ändra sig men det var bara i början, i chockfasen. Efter 2.5 år insåg jag att det var det bästa som kunnat hänt och nu 8 år senare är jag tacksam att han tog steget även om just utförandet var fult. 

Akta dig för att ge henne falska förhoppningar för det kommer hon mer än gärna ta fasta på. 
    Att låta henne känna sig delaktig i beslutet är bra tänkt men det är inte säkert det funkar. Eller så förvånar hon dig och inser ganska snabbt att det är det enda rätta ni kan göra. 
    Vi gick på familjerådgivning 10 ggr för att prata ut om hur vi haft det och hur vi skulle fortsätta som skilda.  Alltså inte för att reparera utan för att kunna prata utan att bråka. Men det blev ju mycket bråk ändå. 

Lycka till. Du verkar förnuftig och jag tror du kommer sköta det här bra. 
  • Anonym (Stilla)
    MariaBerg skrev 2023-03-19 16:05:44 följande:

Jag har något jag skulle vilja ta upp. Kan du t ex nu på lördag, vi kan kanske gå ut och äta? Eller annat förslag där det är bara vi två. 

Och på samtalet säger du helt enkelt ?Vad jag skulle vilja framföra är att jag sedan länge inte har några romantiska känslor för dig. Därför vill jag skiljas? 

Som du vet kommer jag ta väl hand om barnen. Framöver hoppas jag även på en vänlig och civiliseras relation oss emellan - såsom föräldrar?. 

Å nej....inte på restaurang! Bland folk, man ser fram emot en trevlig kväll....
    Hellre hemma. Utan barn. 
  • Anonym (R)
    Anonym (Bestämt mig) skrev 2023-03-19 15:46:33 följande:

Nej ingen annan nu. Men jag hoppas det kommer bli. Jag har känslor för någon som växt men hon vet inte om det och hon skulle aldrig acceptera att jag kom med ringen på fingret (som jag för övrigt inte haft på mig på ett år, inte frun heller) och berättade det. Hon är min bästa vän, rakryggad och stolt. Vågar knappt tänka tanken på att berätta för henne.

Du verkar självisk. Verkar inte tänka på hur barnen kommer beröras eller att du bara lämnar din fru sådär utan förbehåll, och här kommer det fram att en av anledningarna är att du fått känslor för någon annan. Det är bara du, du, du. 
  • Anonym (Bestämt mig)

R

Du läste visst inte allt utan fastnade på en mening, den om min vän. Sedan visste du allt om mig.

Tack alla andra för kloka tankar på hur jag gör detta bäst.

• Anonym (L)

Hade inte haft sex med min fru på 2 år när jag kände att det var nog och sa att jag ville skiljas. Trodde hon skulle bli lättad men hon började skrikgråta hysteriskt som om hennes närmaste anhörig plötsligt dött. Hoppas du slipper genomgå samma reaktion.

• Anonym (Stilla)
    Anonym (L) skrev 2023-03-19 17:54:56 följande:

Hade inte haft sex med min fru på 2 år när jag kände att det var nog och sa att jag ville skiljas. Trodde hon skulle bli lättad men hon började skrikgråta hysteriskt som om hennes närmaste anhörig plötsligt dött. Hoppas du slipper genomgå samma reaktion.

Det är en fullständigt normal reaktion....
  • Anonym (Bestämt mig)

L

Hur sa du det?

Jag tror att min kommer skrika, kasta saker och säga att jag kommer skada barnen för all framtid och att hon ska ta dem ifrån mig. Som första reaktion. 

Sedan hoppas jag att hon förstår att det är kärleken som dött, för länge sedan, och att vi båda får chansen till något annat. Och att barnen får uppleva en lycklig mamma och pappa. 

Har läst sjukt mycket artiklar om barnens situation och verkligen försökt tänka till på allt men vi får se hur det går. Vi har alltid varit och är två väldigt närvarande föräldrar.

• Anonym (L)
    Anonym (4) skrev 2023-03-19 17:58:54 följande:
    Va trodde hon, att ni hade de toppen eller?
    Hon tyckte i alla fall det inte var något problem att vi slutat ha sex. 
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Stilla) skrev 2023-03-19 17:59:14 följande:
    Det är en fullständigt normal reaktion....
    Det borde verkligen inte vara en normal reaktion om man nekat sex i 2 år. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Wtf) skrev 2023-03-19 18:04:31 följande:
    Det borde verkligen inte vara en normal reaktion om man nekat sex i 2 år. 
    Var står det att hon nekat sex?
Svar på tråden Hur berättar jag för min fru att jag vill skiljas?