• Anonym (Myrsloken)

Inte illa menat-doft från afrikaner

När man möter människor från framförallt Afrika så doftar dom något. Även småbarn doftar just detta.
    Vad är det dom smörjer in sig med? Eller är det något de har i sitt hår så det ska vara mjukt?

Vill återigen säga det är inte av elakhet utan jag gillar doften

• Svar på tråden Inte illa menat-doft från afrikaner
  • Anonym (B)

Ett ex berättade att det är någon slags olja de smörjer in sig med, vet inte om det stämmer och vad det skulle vara som luktar på det sättet isf.

• Anonym (samma lika)

De tycker i varje fall att vita luktar surt och äckligt har jag fått berättat för mig. 

Kanske för att vi inte använder den där oljan som vi luktar surt? 

• Anonym (B)
    Anonym (samma lika) skrev 2023-03-20 15:54:53 följande:

De tycker i varje fall att vita luktar surt och äckligt har jag fått berättat för mig. 

Näe det ska vara pga att vi använder mycket mjölk/mjölkprodukter har jag läst.
  • Anonym (Banan, Melon, Kiwi & Citron)

Inget jag tänkt på, men däremot stinker många kvinnor från främmande kulturer av parfym. Inte trevligt.

• flygrl

Misstänker det är shea butter/sheasmör TS känner doften av. Det används traditionellt i Afrika och den afrikanska diasporan för smörja både hud och hår. Mina föräldrar är afrolatinos aka ättlingar till dom afrikanska slavarna i Latinamerika och jag fick redan som barn höra att kunskapen om sheasmöret va nåt förfäderna fick med sig från Afrika. Min mamma blandar en body butter av det som jag fortfarande får av henne och är jättebra för hyn.

Sen kan förstås en människas kroppslukt påverkas av annat kulturellt som typ va man äter eller olika hygienprodukter men där skiljer det sig ju även bland svarta. Typ.

• flygrl
    Anonym (samma lika) skrev 2023-03-20 15:54:53 följande:

Nu kan jag inte svara för svarta i Afrika som ju är nån dryg miljard människor uppdelade på olika folk och kulturer men jag som är född i Sverige av afrolatinska föräldrar upplever iaf ingen obehaglig lukt alls från vita. Svenskar doftar oftast rent och fräscht imho och det har jag fått höra att jag gör med.
  • Anonym (Zw)

Hörde en gång en afrikan berätta att det är nån sorts krydda de använder som luktar så och att många även förvarar det i garderoben (av vilken anledning minns jag inte).

• Anonym (olfato)
    Anonym (Myrsloken) skrev 2023-03-20 13:17:44 följande:
    Inte illa menat-doft från afrikaner

När man möter människor från framförallt Afrika så doftar dom något. Även småbarn doftar just detta.
    Vad är det dom smörjer in sig med? Eller är det något de har i sitt hår så det ska vara mjukt?

Vill återigen säga det är inte av elakhet utan jag gillar doften

Dels är det vad de smörjer sig med men det är också väldigt mycket vad man äter. Vissa kryddor och örter och liknande utsöndrar sedan doft via svettkörtlar. Menar inte att de inte duschar eller något sånt utan det är bara så det är på samma sätt hävdar vissa att man kan lukta sig till folk som dricker mjölk osv Vi utsöndrar doft spår från det vi äter! 
  • Anonym (Frida)
    Anonym (olfato) skrev 2023-03-20 17:07:04 följande:
    Dels är det vad de smörjer sig med men det är också väldigt mycket vad man äter. Vissa kryddor och örter och liknande utsöndrar sedan doft via svettkörtlar. Menar inte att de inte duschar eller något sånt utan det är bara så det är på samma sätt hävdar vissa att man kan lukta sig till folk som dricker mjölk osv Vi utsöndrar doft spår från det vi äter! 
    Bodde i ett område med massa utbytesstudenter och indierna där stank verkligen! Gick man in på lokala mataffären kunde man känna på lukten att en indier varit där. 
    Samma med många afrikaner, det luktar väldigt starkt om dem. Upplever inte alls samma lukt ifrån andra nationaliteter utan just indier och afrikaner luktar otroligt starkt. I indierna fall är det garanterat maten som sätter sina spår, men afrikaner har någon konstig sötsliksig lukt. 
    Svenskar och nordeuropeer äter inga direkt starka kryddor så tror inte att vi stinker på samma sätt.
  • Anonym (Melanin)

Alla från Afrika kan väl inte använda samma produkter det är helt orimligt. Jag tror det är deras kroppsdoft, melanin (som gör huden mörk) har troligtvis den doften. 

Svar på tråden Inte illa menat-doft från afrikaner