Anonym (Lee) skrev 2023-03-21 00:05:22 följande:
Här i usa så brukar de smörja in sig med kokosnötsolja. Jag med faktiskt, fast jag är vit. Kokosnötsolja luktar fantastiskt gott, jag brukar även ha det i vissa maträtter.
Sheasmör funkar också för både svart och vit och annan hud med. Har fantastiska hudvårdande och antiinflammatoriska egenskaper!

Anonym (Vet precis) skrev 2023-03-21 08:01:56 följande:
Det är inte kat, alla Somalier luktar så i alla åldrar. Det måste vara någon olja/krydda etc
Ok, då vet jag tyvärr inte.
Anonym (olfato) skrev 2023-03-21 09:35:04 följande:
Jo det är sant det också att mörkhyade innefattar flera gruppen. Men jag bor i ett område med mycket indier och de har en väldigt distinkt doft med toner som jag känner igen från när man äter indiskt
Doftar så när man möter dem i hissen eller på ICA
I närheten av där jag bor finns det även en större grupp från något afrikanskt land (vet inte vilket faktiskt) och de har en annan väldigt tydlig doft där vissa toner är liknande som de indiska (vissa kryddor är ju samma) men inte alla men även i deras fall kan man känna liknande toner när man går och äter på afrikanska restauranger! Brukar dansa latino med folk från Latinamerika och även de har en speciell doft som kommer från vilka kryddor och ingredienser de använder
Har samtidigt lite vänner som är adopterade från alla möjliga delar i världen som inte har annorlunda doft än mig! Sen så om jag bara äter indiskt en vecka så börjar jag dofta av det jag också!
Vad vi äter påverkar vår doft väldigt mycket mer än vi tror
Min partner kan känna 2 dagar efter att jag ätit vitlök att jag ätit det och det är inte från min andedräkt utan just från att lukta på min hud även om jag är duschad!
Där jag bor finns också alla möjliga nationaliteter och alla har sina dofter både kroppsdoft och när man kommer hem till nån. Som barn tyckte jag det va fascinerande med alla olika dofter och det gällde för dom fåtal svenskarna med.
Har ju själv afrolatinska föräldrar så jag doftar väl som dina latino-danspartners antar jag. Dansar gör jag med förresten, mest street/hiphop men också latino.
Jag tror som du man kan ändra sin doft rätt mycket om man konsekvent börjar käka en annan diet och vitlök är ju en klassiker (som jag nog alltid luktar I guess
). Sen spelar som sagt också hygien- och hudvårdsprodukter in i kroppsdoften.
Anonym (Kryddsvettningar) skrev 2023-03-21 12:33:03 följande:
Alltså det finns kryddor som är så starka att när man svettas ut dem så luktar det lite mat/unket. Har en vän från ett afrikanskt land och hon luktade ofta starkt av svett. Det blev klagomål på hennes arbetsplats ang detta och hon började tillslut att duscha dagligen och luktade inte mer.
Hon sa till mig att afrikaner har en starkare svettlukt än vi svenskar och därför blir det så. Men jag antar att det finns flera olika faktorer.
Jag har också hört att afrikaner/svarta skulle ha starkare svettlukt men tycker väl inte jag luktar mer än andra direkt. Sen så måste man förstås också sköta sin hygien oavsett och det är väl uppenbart där skon klämde hos din polare.
Anonym (B) skrev 2023-03-21 17:29:21 följande:
Då gissar jag på matvanor, tror inte de tar sig tid att smörja in sig dagligen med shea.
Många smörjer dagligen med sheasmör. Tro det eller ej.

Anonym (Oklart) skrev 2023-03-21 17:31:50 följande:
Dagligen lär inte behövas heller. Men vet ju inte hur sheasmör luktar. Var hittar man det?
Finns att köpa lite här och var, i butiker och online. Hade tänkt länka till den min mamma alltid köpt i stora lass men sidan verkar tyvärr ha försvunnit.
Helt färskt och rått sheasmör kan lukta ganska starkt och rökigt men det jag är uppvuxen med har en rätt angenäm nötig doft med kakao- vaniljtoner. Man ska förresten köpa oraffinerat sheasmör då flera viktiga egenskaper försvinner i raffineringen.
Anonym (B) skrev 2023-03-21 20:58:50 följande:
Näe kanske inte. Jag har inte heller någon aning om hur sheasmör luktar men det är en vanlig ingrediens när man gör egen hudkräm vet jag, så det kan väl inte vara så väldigt stark doft egentligen?
Se mitt svar till Anonym (Oklart) här ovan vetja.

Anonym (Många) skrev 2023-03-21 21:50:46 följande:
Tycker faktiskt att det inte bara är afrikaner som luktar. Även människor med sitt ursprung från Indien luktar väldigt speciellt.
Jag tror det är matlagningen men också kroppslukten i sig.
En på jobbet (ursprungligen från Afrika) är gift med en svenska och de äter uteslutande vanlig så kallad svensk mat ( han har alltid matlåda med sig och alltid helt vanlig Svensson-mat). Men han luktar väldigt fränt. Har han suttit i ett rum en dag så luktar det av honom om man går in i rummet. Det luktar på ett sätt som är väldigt speciellt. Vet inte om han är sämre på att duscha än andra eller om det bara är så. Så det behöver inte alltid vara maten som sätter sin prägel.
Låter inget vidare det där och jag tippar ju på lite bristande hygien hos den mannen. Då kan alla människor börja lukta obehagligt.