• Allie27

Dåliga resultat på KUB. Avbryta graviditet sent

Idag fick vi veta att vår bebis i magen inte kommer överleva. Vi hade högsta risk (1:2) på trisomi 13,18 och 21. Dessutom var nackspalten ca 7mm och tarmarna utanför magen. Hjärnan var outvecklad. Blev oerhört ledsen och chockerad, men jag har samtidigt haft en dålig magkänsla kring denna graviditet. 

Nu väntar vi på att göra prov på moderkakan för att se vad det är för fel, sedan kommer vi behöva avbryta graviditeten. Är nu i vecka 14. Någon som gått igenom samma? Har ni blivit gravida och fått ett friskt barn efter? Har så många frågor... Och det är en sån sorg och förlust. Men även en rädsla för framtiden, tänk om man aldrig kommer kunna få ett friskt barn? 

Till er som gick igenom en sen abort, hur gick det till? Hur lång tid tog det? Fler som gått igenom det jag nu går igenom?
    Tacksam för alla svar...

• Svar på tråden Dåliga resultat på KUB. Avbryta graviditet sent
  • Anonym (Rftt)

Vill bara säga att jag inte har varit i din situation och inte kan förstå vad du går igenom, men jag vill beklaga det som ni går igenom.

• Anonym (Annie)

Jag blir så ledsen när jag läser ditt inlägg. Det är en mardröm som ingen vill behöva genomgå.

Har haft en arbetskamrat vars son var med om samma sak. Sedan fick jag höra att de året efter fick en liten frisk pojke. 

Så det finns hopp ❤️

• Semlan3

Hej du! Så ledsen för er skull. Jag avbröt i vecka 19 förra sommaren. Vi blev oplanerat gravida med vårat tredje barn och allt fortlöpte som tänkt fram tills rutinultraljudet då vi fick veta att det inte såg normalt ut. Världen raserade och allt kändes som ett vakuum.  Förstod inte hur vi skulle ta oss igenom det. Jag fick ta den främsta tabletten en lördag, sedan bli inlagd på måndag morgon. Fick påbörja aborten vid typ 8 på morgonen och tog 12 h innan det var över. Det var ingen rolig upplevelse. Men allt gick bra. Fick åka hem efter ytterligare några timmar. Jag tyckte allt blev lite lättare efter avbrytandet. Då fick vi sörja, innan var jag så orolig och rädd för hur det skulle gå till att göra avbrytandet...
    Blev gravid fyra månader senare och fick en frisk flicka. Vi hade otur. Vår lilla tjej som vi förlorade hade en ovanlig kromosomavvikelse som var ren otur. Om du vill kan du gå med i gruppen "livet efter avbruten graviditet" på Facebook. Jag kände att ingenting hjälpte förutom att prata med folk som genomgått liknande. Du får gärna skriva pm till mig också om du vill. 

• xnfsm

Jag har varit med om i stort sett exakt samma. Skriv om du vill veta något. Jag väntar barn nu. Såg normalt ut på kub, mkp och rutinultraljudet denna gång. 

Beklagar att du behöver gå igenom detta hemska. Det blir bättre, jag lovar. 

• Allie27

Tack för eran svar! Jag är fortfarande i chock, sovit dåligt inatt. Är ledsen ena sekunden och likgiltig den andra. Orolig inför framtiden och processen som nu kommer bli. Väntar på att få tid till moderkaksprov, men finns inget hopp i att bebisen är frisk. Däremot skönt att få svar på vad som är fel, just nu är allt ett stort frågetecken. 

Kul att höra ni väntar barn/fått barn efteråt. 

Xnfsm, hur lång tid tog det för dig att bli gravid igen? Just nu slits man mellan tankarna om det kanske är bäst att vänta ett tag, rädslan att behöva gå igenom detta ännu en gång... En annan del av mig vill bara försöka igen. Även om jag kommer sörja det som skulle blivit och som inte blev. 

Hjärta

• xnfsm
    Allie27 skrev 2023-03-22 09:36:06 följande:

Tack för eran svar! Jag är fortfarande i chock, sovit dåligt inatt. Är ledsen ena sekunden och likgiltig den andra. Orolig inför framtiden och processen som nu kommer bli. Väntar på att få tid till moderkaksprov, men finns inget hopp i att bebisen är frisk. Däremot skönt att få svar på vad som är fel, just nu är allt ett stort frågetecken. 

Kul att höra ni väntar barn/fått barn efteråt. 

Xnfsm, hur lång tid tog det för dig att bli gravid igen? Just nu slits man mellan tankarna om det kanske är bäst att vänta ett tag, rädslan att behöva gå igenom detta ännu en gång... En annan del av mig vill bara försöka igen. Även om jag kommer sörja det som skulle blivit och som inte blev. 

// Hjärta

2-3 försök tog det. Jag kände att jag ville bli gravid så snart jag bara kunde och tacksamt nog svarade kroppen på det. 
  • Allie27

Igår tog vi moderkaksprov, får svar i början på nästa vecka sen kommer vi få påbörja aborten. Ska försöka bara koppla av och ta det lugnt i helgen, försöka tänka på annat. Är inte orolig över provsvaret, vi vet ju att det inte finns någon möjlighet att barnet är friskt. 

• Anonym (Jag)

Börjar med att beklaga. 
    Gick igenom detta för 3 veckor sedan snart. Var då i graviditetsvecka 21 och barnets hjärta hade stannat. Det är en kamp just nu. Bara jag tänker tanken så kan jag känna smärtan jag hade när allt skulle ut

• Allie27
    Anonym (Jag) skrev 2023-03-24 16:51:43 följande:

Börjar med att beklaga. 
    Gick igenom detta för 3 veckor sedan snart. Var då i graviditetsvecka 21 och barnets hjärta hade stannat. Det är en kamp just nu. Bara jag tänker tanken så kan jag känna smärtan jag hade när allt skulle ut

Jag beklagar verkligen sorgen Hjärta
  • Yllop

Har inte drabbats av detta personligen, men jag beklagar verkligen att du måste gå igenom detta.

• Anonym (Inte själv)

Jag har två olika vänner som gått igenom det du upplever. Båda har idag två friska barn vardera. De blev gravida relativt snart efter igen.
    De såg på sin situation på olika sätt, den ena var lite bitter och tyckte att hon gått en halv graviditet och den andra såg det som att naturen gör fel ibland och det var bra att ser upptäcktes i v 18 så hon slapp gå hela graviditeten.
    Båda fick beskedet sent (här gjordes endast rul i v 18), så de fick avbryta graviditeten i v21 rep v 19.
    Det är tråkigt att du får gå igenom detta, men det kommer gå bra! Stor kram

Svar på tråden Dåliga resultat på KUB. Avbryta graviditet sent