Berätta för arbetsgivare att lönen inte stämmer, utan att riskera att bli av med jobbet
Det är inte lättare än vad man tror och man kan ju bli av med jobbet om man finner fel och kan ge risker för arbetsgivare. Facket kan väl kanske inte göra något, om man som arbetsgivare förberett sitt försvar, tänker jag.
Jag är timanställd och blev inkallad för att jobba på en fest. Jag började klockan 8 på kvällen och slutade efter 2. Vi kör inscanning digitalt, så det är inte så att man som arbetsgivare/löneutgivare tänker på att man varit ''inbokad'' för arbete från åtta på kvällen till 02:00. Dem kollar på själva in/ut scanningen.
Till min förvåning, så scannas man ut digitalt efter att klockan passerad 00:00. Varför det sker, vet jag inte. Men enligt en kollega så görs det så.
I alla fall, min lön skall hamna bra över 300 kr. För hela kvällen/festen/arbetstiden, så fick jag ca 300kr.
Detta är drygt, p.g.a att jag är långt ifrån book smart. Så det kan hända att jag bara tänker fel och om jag vänder mig till min team leader eller arbetsgivare, så gör jag bara bort mig om lönen visst stämmer. Även om den inte skulle stämma, så kanske jag blir den som klagar utifrån arbetsgivarens perspektiv och sedan leder till ''personalnedskärning'' och jag förlorar jobbet. Jag älskar mitt jobb. Lönen som kommer att komma, kommer naturligtvis vara så pass, att jag klarar mig. Men det är enbart en kvälls arbetet som det har blivit fel. Men att vända sig till min arbetsgivare känns svårt. Hur skall jag göra? Hur gör man på bästa sätt, utan att riskera något negativt? Jag är rent allmänt konflikträdd och det minsta lilla tänket av att om jag går in i debatten/argumentet, så kommer jag få konsekvens. Så det här med att vända sig angående om en kvällsarbete är oerhört svårt. Dessutom är jag inte booksmart. Så jag kanske bara ser fel.