nytt eller gammalt skrev 2023-03-24 09:18:10 följande:
Mitt barn som fortfarande går i skolan har fått ett helt annat bemötande från de flesta lärare. Jag har fått kämpa som förälder för att mitt barn ska få material som stimulerar, något som barnet inte redan kan. Mitt barn har fått vara med på sååå många upprepande lektioner om samma, samma, samma...när hen lär sig efter första tillfället, precis som jag. Istället för att slänga åt eleven lite mer avancerade extra-uppgifter har läraren fokuserat på att alla ska vara med på samma och att mitt barn måste visa sina kunskaper på exakt det sätt som läraren bestämmer vid så många tillfällen som läraren bestämmer. Ingen som helst förståelse för att många barn blir uttråkade och omotiverade av för enkla uppgifter. Dessutom har barnet alltid fått negativ feedback om barnet har påvisat mer kunskaper än det som läraren tagit upp.
Jag tycker i grunden inte att alla måste upp på samma nivå. Jag är lärare på högstadiet. Men tyvärr så bygger ju det svenska skolsystemet på det. Om man FICK dela upp i olika grupper efter förmåga, så skulle det fungera så mycket bättre. Men det är ju förbjudet att ha "nivågrupper". Vi har ändå gjort det en gång. Det blev bara halv-klass, och ingen uppfattade det som nivågrupper - men det var det. Och då kunde man jobba riktigt bra och eleverna gjorde stora framsteg. Också i den svagare gruppen.
Jag har själv vuxit upp i Tyskland där det finns tre olika skoltyper. Och även där de har "enhetsskolor" - det finns en del, min syster gick på en - så har man då extra matte, extra engelska, eller så har man det "vanliga", två olika nivågrupper. Och jag är ganska säker på att det även fungerar så i compehensive-schools i England.
Visst, man bör försöka låta de som är duktiga göra mer, på en högre nivå. Nackdelen är - då jobbar de ensamma med något. Det kan vara lite tråkigt. Men generellt kan man ge de något svårare. Dock kan det bli väldigt stressande och jobbigt om det finns mer än en grupp som är på högre nivå, dvs. om vi har mer än två nivåer i samma grupp. Då blir den gruppen som är "sämst" nästan tvungen att anpassa sig till en högre nivå - vilket de ju inte kan.