Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Varför är så många barn , nu plötsligt, hemmasittare?

Har också funderat på det. Ja, jag tror man tvingade barnen (mer). Men det finns säkert också ett mörkertal, eftersom man ibland träffar på vuxna som inte har lärt sig mycket i skolan och som ibland också säger att de inte har varit i skolan mycket. 

• AndreaBD
    Magical skrev 2023-03-24 07:26:10 följande:

På 70-talet fanns inte begreppet. Det fanns ungdomar som inte gick till skolan men samhället var också annorlunda förr. 

Det var faktiskt lite enklare i skolan förr också. I takt med digitalisering är det rätt mycket som man ska lära sig som inte fanns ens förr. Allt är mer komplext än för oss som gick i skolan på 70-talet.
    Betygssystemet var också annorlunda. Många av de som idag är hemmasittande, kanske fick 1:or i betyg för att de sporadiskt var i skolan och då gjordes inga speciella insatser utan man ryckte på axlarna och tyckte att de har ju klarat skolan då, fått betyg. Samverkan mellan hem och skola fanns knappt på den tiden heller. 

Idag vet vi mer om varför vissa får såna svårigheter att man stannar hemma. Oavsett om någon har NPF eller inte, så är det stor andel av de som är hemma som har just NPF. Dessa fanns förr med men det fans inte diagnosinstrument på det viset som finns idag.
    Sedan lever vi just nu i en tid där "allt" ska bedömas medicinskt/mätas och det kanske inte alltid är bra, jag vet inte. Det beror på att hjärnforskningen går så mycket framåt att man kan "se" saker man inte kunde se förr. Nu kan man t.e.x "se" dyslexi vid hjärnscanning, det kunde man inte förr, för man visste inte vad det var man skulle titta efter. 

Forskningen som visar att läsförmågan har minskat mycket sedan ungarna fick datorer tror jag också att vi ska ta på stort allvar. På gruppnivå läser ungdomar sämre än förr (finns naturligtvis glädjande, alltid vissa som är storläsare) och det innebär att de helt enkelt greppar språket sämre, men de förstår ju inte det för de vet inte hur det skulle vara annars (bara att se härinne hur en del inte kan skillnad på de-dem, inte stavar bra, inte vet skillnaden på "Kalle tvättar sin bil" eller "Kalle tvättar hans bil" osv). 
    Ungdomar som säger att de aldrig läser en bok har ökat. Så måste de läsa böcker i skolan, kommer till gymnasiet, kraven ökar och det blir riktigt tufft för vissa, för de har inte tränat upp sin läsförmåga. Universitetsstudenter som inte klarar studierna där sen heller, av samma skäl. 

Men det handlar inte bara om skolan, det handlar om hela samhället. Vi har hjälpmedel till allt. Du behöver knappt skriva en text själv längre utan datorn kan fixa det mesta åt dig. Elever som tycker att de "kan" glosor på andra språk för att de googlar dem, medan läraren försöker förklara att oren (och hur man ska använda den) måste sätta sig i långtidsminnet, för annars kan du det inte själv. 

Bra sammanfattning. Det finns många delar i det här.
  • AndreaBD
    Jagäterkeso skrev 2023-03-24 07:37:37 följande:

En kombination av flera orsaker:
    * Skolan är en betydligt otryggare miljö numera än den var tidigare
    * Roligare tv-spel och internet, så det finns helt enkelt mer för ett barn som lockar att stanna hemma än tidigare.
    * Inga obsklasser, så dels pallar inte de mer krävande barnen med miljön, samtidigt som de övriga inte riktigt pallar med de krävande barnen.
    * Föräldrar är äldre idag än förr, vilket ger fler barn med olika avvikelser.
    * Föräldrar är fattigare idag än tidigare, så bägge behöver jobba heltid och har därmed sämre möjligheter att stötta sina barn. 

Ja, framför allt punkt 2 och 3 är något som jag ser som lärare. 
  • AndreaBD
    nytt eller gammalt skrev 2023-03-24 09:18:10 följande:

Mitt barn som fortfarande går i skolan har fått ett helt annat bemötande från de flesta lärare. Jag har fått kämpa som förälder för att mitt barn ska få material som stimulerar, något som barnet inte redan kan. Mitt barn har fått vara med på sååå många upprepande lektioner om samma, samma, samma...när hen lär sig efter första tillfället, precis som jag. Istället för att slänga åt eleven lite mer avancerade extra-uppgifter har läraren fokuserat på att alla ska vara med på samma och att mitt barn måste visa sina kunskaper på exakt det sätt som läraren bestämmer vid så många tillfällen som läraren bestämmer. Ingen som helst förståelse för att många barn blir uttråkade och omotiverade av för enkla uppgifter. Dessutom har barnet alltid fått negativ feedback om barnet har påvisat mer kunskaper än det som läraren tagit upp. 

Jag tycker i grunden inte att alla måste upp på samma nivå. Jag är lärare på högstadiet. Men tyvärr så bygger ju det svenska skolsystemet på det. Om man FICK dela upp i olika grupper efter förmåga, så skulle det fungera så mycket bättre. Men det är ju förbjudet att ha "nivågrupper". Vi har ändå gjort det en gång. Det blev bara halv-klass, och ingen uppfattade det som nivågrupper - men det var det. Och då kunde man jobba riktigt bra och eleverna gjorde stora framsteg. Också i den svagare gruppen. 

Jag har själv vuxit upp i Tyskland där det finns tre olika skoltyper. Och även där de har "enhetsskolor" - det finns en del, min syster gick på en - så har man då extra matte, extra engelska, eller så har man det "vanliga", två olika nivågrupper. Och jag är ganska säker på att det även fungerar så i compehensive-schools i England. 

Visst, man bör försöka låta de som är duktiga göra mer, på en högre nivå. Nackdelen är - då jobbar de ensamma med något. Det kan vara lite tråkigt. Men generellt kan man ge de något svårare. Dock kan det bli väldigt stressande och jobbigt om det finns mer än en grupp som är på högre nivå, dvs. om vi har mer än två nivåer i samma grupp. Då blir den gruppen som är "sämst" nästan tvungen att anpassa sig till en högre nivå - vilket de ju inte kan. 
  • AndreaBD
    callmepreggoornot skrev 2023-03-24 13:19:37 följande:
    Du är medveten om att NPF ökat pga ärftlighet va? Troligt med tanke på din närvaro i alla NPF-trådar. Selektiv ätstörning fanns även då men du väljer själv att inte läsa på istället för att spy ur dig det där.
    Varför skulle NPF öka pga ärflighet? Generellt så gör ärftlighet att det/de berörda genen förs vidare, men det finns ingen anledning varför det skulle bli fler. Om inte folk har fler barn hela tiden, och det har de ju inte. 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-24 15:52:16 följande:
    Jag känner flera hemmasittare. I dessa fall följer föräldrarna med till skolan en gång i veckan och eleverna gör arbetet hemma, med stöd av föräldern. Så de klarar skolan trots att de inte deltar i undervisningen. Borde ju inte fungera men det verkar det ändå göra. Skolan gör väl något undantag från närvaroplikten, för att barnen ändå skall få sitt avgångsbetyg från nian. 
    Det är dock inte vanligt - att barn sitter hemma i flera år och ändå klarar betygen. 
  • AndreaBD
    användarnamn3012 skrev 2023-03-24 16:56:34 följande:
    Datorspel kan säkert vara en vanlig orsak till ströfrånvaro idag, men de barn som är regelrätta hemmasittare är det definitivt inte pga av att det är kul att sitta hemma vid datorn. De barn jag känner till eller har kommit i kontakt med är alla hemma för att de inte kan annat. De mår ofta otroligt dåligt och vill samtidigt inget annat än att få en fungerande skoltillvaro med kompisar. Och föräldrarna kämpar ofta långt mer än vad som borde behövas, men får sällan rätt hjälp. Det finns en väldigt bra bok som heter ?Hon kallades hemmasittare? som alla politiker och vuxna i skolans värld borde läsa. 
    Jag betvivlar inte det alls. Och jag menade inte det så som du tolkar det. Det finns sååå många sätt som ungdomarna kan påverkas på. Datorer och mobiltelefoner skapar en slags alterativvärld för ungdomar. De kan t.ex. bli mobbade på nätet och känner sig ändå tvungna att inte missa något som sägs där. De kan även stressade och splittrade av alla intryck och sedan kommer andra faktorer till. Eller ungdomar som har lätt att fastna i något slags beroende kan bli internet- eller dataspel-beroende. 
Svar på tråden Varför är så många barn , nu plötsligt, hemmasittare?