• Anonym (Irri)

Vänner som inte hjälper till/ energitjuv

Har 2 barn som är 1 och 2 år! Varje gång jag träffar mina vänner som inte har barn så är dom helt passiva. träffade en vän förra helgen och hon var helt passiv. Hjälpte inte till att klä av och på med ytterkläderna, stod och tittade medans jag kämpade på med overallen. när vi sen kom hem så lagade jag mat och duka och fixade medans hon bara satt och tittade på. när jag nattade barnen fick jag börja ta hand om köket då min vän bara suttit med sin mobil och inte hjälp till med nåt. nattningen tog 1 h och på den tiden hade hon kunnat städa efter oss i köket samt plockat undan leksaker men de gjorde hon inte. När jag nattat klart fick jag börja städa köket samt städa undan alla leksaker, medans hon satt och kollade på. De här händer varje gång. Hon är dessutom allergisk mot gluten och mejeri så måste alltid laga specialkost när hon kommer på besök. Händer aldrig att hon har med sig mat eller lagar mat hos mig. Hon vill bli serverad mat varje gång och att jag ska fixa städning och barnen själv. Försökt säga till men känns inte som hon ens vill hjälpa till. kan tillägga att hon är 32 år men har inga egna barn. Va skulle ni gjort? Jag är helt slut efter varje gång vi träffats och tömd på energi 

• Svar på tråden Vänner som inte hjälper till/ energitjuv
  • pyssel

Eftersom jag själv aldrig skulle be en inbjuden kompis att lyfta ett finger hos mig, men samtidigt inte skulle stå ut med någon med så underutvecklad känsla för att naturligt och tjänstvilligt steppa in för varandra i vardagliga saker skulle jag gjort så här:

Låtit denna vänskap rinna ut i sanden. Den stressar och irriterar ju mest, av förklarliga skäl. 

Underhållit/inlett andra vänskapsband där båda har ett naturligt sätt att hjälpa varandra. 

• Idadenfina02

skulle brutit kontakten med en sån ohjälpsam kompis 

• EpicF

Att hon inte hjälper med barnen är en sak. Alla gillar inte barn eller gillar inte andras barn. 

Men hon borde kunar hjälpa till i köpet. Å andra sidan så borde du sfrågat/bett henne hjälpa till i köket. Och hon får hädanefter ts med egen mat, eftersom hon är intolerant. 

• Anonym

Bjuder kompisen hem dig och dina barn att äta mat?

• Anonym (Irri)
    Anonym skrev 2023-03-26 22:15:58 följande:

Bjuder kompisen hem dig och dina barn att äta mat?

Aldrig hänt 
  • Anonym (Stör)

Tycker du ska be henne att ta hand om köket medan du nattar dina barn nästa gång. Har svårt och se att hon skulle våga säga nej till detta och gör hon det så är det bara att slänga ur dig att du ju bjudit på middagen och har fullt upp med barnen. 

låter som en rätt otacksam vän som inte verkar förstå att du lider av hennes passiva beteende

• Anonym (Stör)

Tycker du ska be henne att ta hand om köket medan du nattar dina barn nästa gång. Har svårt och se att hon skulle våga säga nej till detta och gör hon det så är det bara att slänga ur dig att du ju bjudit på middagen och har fullt upp med barnen. 

låter som en rätt otacksam vän som inte verkar förstå att du lider av hennes passiva beteende

• Anonym
    Anonym (Irri) skrev 2023-03-26 22:55:48 följande:
    Aldrig hänt 
    Du kan ju låta bli att bjuda henne fler gånger. Skulle hon bjuda dig på mat så kan du göra det igen. Jag skulle ha avvaktat.
  • Anonym (Duskämtar)

Du skämtar va?
    Du bjuder hem någon och förväntar dig att hon ska ta hand om ditt hushåll och dina ungar???? 
    Bjöd du hem henne som vän eller som barnvakt/hushållerska?
    Det är ju bara att hoppas att du blir hembjuden till någon nån gång, och denne förväntar sig att du ska hjälpa till med dennes hästar/bondgård/gamla dementa mamma/städning och skriver en arg tråd på Familjeliv om du inte gjort något av det!

• Anonym (Irri)
    Anonym (Duskämtar) skrev 2023-03-27 03:06:49 följande:

Du skämtar va?
    Du bjuder hem någon och förväntar dig att hon ska ta hand om ditt hushåll och dina ungar???? 
    Bjöd du hem henne som vän eller som barnvakt/hushållerska?
    Det är ju bara att hoppas att du blir hembjuden till någon nån gång, och denne förväntar sig att du ska hjälpa till med dennes hästar/bondgård/gamla dementa mamma/städning och skriver en arg tråd på Familjeliv om du inte gjort något av det!

Nej förväntar mig att hon ska hjälp till nån gång . då Jag hjälper till när jag blir bortbjuden. Träffas vi när jag var barn och hon ser hur slitigt det är så tycker jag det är rätt lågt att begära att bli bjuden på mat och aldrig bjuda tillbaka eller ens försöka hjälpa till. 
Svar på tråden Vänner som inte hjälper till/ energitjuv