• Anonym (Jei)

Nappflaska och/eller napp?

Hur länge fanns nappflaskan med i bilden hos er? Och evetull napp?

Med nappflaska frågan menar jag alltså inte "hur länge ni flaskmatade" utan att barnet börjat med fast föda och äter bra/normalt men kanske får en nappflaska med mjölk/vatten/välling som att mysa med . (Blev missförstånd med frågan sist så därför förklarar jag)

• Svar på tråden Nappflaska och/eller napp?
  • BuoBä

Förutom till ersättning ett par enstaka gånger när dottern var bebis, så använde vi aldrig nappflaska. Vid nio månader åt hon bara vanlig mat. Pipmugg för vatten hängde med till hon var drygt 2 år. 

Nappen slutade hon med när hon var drygt 3 år, men då hade hon bara haft den på natten ganska länge.

• LaFontaine

Nappflaskan försvann när barnen slutade med ersättning. Båda barnen slutade någon gång mellan 12 och 18 månader. Efter det drack de ut pipmugg/glas. 

Nappen slutade vid med vid två, respektive två och ett halvt års ålder. Då hade de bara haft nappen vid sömn en period innan. 

• Anonym (Jei)
    BuoBä skrev 2023-03-27 09:47:16 följande:

Förutom till ersättning ett par enstaka gånger när dottern var bebis, så använde vi aldrig nappflaska. Vid nio månader åt hon bara vanlig mat. Pipmugg för vatten hängde med till hon var drygt 2 år. 

Nappen slutade hon med när hon var drygt 3 år, men då hade hon bara haft den på natten ganska länge.

Hur fick ni i mjölken? :)
    Min 1,5 åring dricker vatten/mjölk med pipmugg (ibland vanlig till och med) men bara några klunkar som en törst släckare och BVC sa att rekomendationen är 0,5 liter mjölk/dygn och den mängden får vi endast ner om vi fyller en nappflaska.

Nappen har hon alltid använt bara när hon sover (aldrig på dagen för hon inte vill helt enkelt). Redan vid 12 månaders kontrollen sa BVC att dags att sluta med nappen helt. Tycker mig dock se många äldre med napp och även ute när dom leker/affären osv.
  • BuoBä
    Anonym (Jei) skrev 2023-03-27 09:54:14 följande:
    Hur fick ni i mjölken? :)
    Min 1,5 åring dricker vatten/mjölk med pipmugg (ibland vanlig till och med) men bara några klunkar som en törst släckare och BVC sa att rekomendationen är 0,5 liter mjölk/dygn och den mängden får vi endast ner om vi fyller en nappflaska.

Nappen har hon alltid använt bara när hon sover (aldrig på dagen för hon inte vill helt enkelt). Redan vid 12 månaders kontrollen sa BVC att dags att sluta med nappen helt. Tycker mig dock se många äldre med napp och även ute när dom leker/affären osv.
    Eh, man behöver inte trycka i barnen 5 dl mjölk. Har BVC sagt det så yrar de. Rekommendationen från Livsmedelsverket är 5 dl mjölkprodukter. Vårt barn åt ost på mackan till frukost (en skiva motsvarar knappt 1 dl mjölk), yoghurt till mellanmål, mjölkprodukter i middagsmaten och en slatt mjölk i kvällsgröten. När hon började på förskolan drack de mjölk i glas där.
  • sextiotalist

För länge enligt tyckarna på familjeliv.
    Sonen hade napp tills han var drygt fyra  (mina syskon var tummsugare tills de var 7-8 år, båda fick reglera tänderna/bettet). Nappflaska ungefär lika länge 

• Anonym (Jei)
    BuoBä skrev 2023-03-27 10:03:14 följande:
    Eh, man behöver inte trycka i barnen 5 dl mjölk. Har BVC sagt det så yrar de. Rekommendationen från Livsmedelsverket är 5 dl mjölkprodukter. Vårt barn åt ost på mackan till frukost (en skiva motsvarar knappt 1 dl mjölk), yoghurt till mellanmål, mjölkprodukter i middagsmaten och en slatt mjölk i kvällsgröten. När hon började på förskolan drack de mjölk i glas där.
    Ja asså tycker dom pressar på BVC med allt nästan jämnfört med vänner/släkt som har lite äldre barn, dom fick mer "göra på sitt sätt". 

Asså det blir nog 5 DL mjölkprodukter om dagen. Känner press med mjölken eftersom det ofta händer "oj glömde ge flaskan igår" om du förstår hur jag menar. Eftersom den inte längre är med dagligen. Hon tar den om hon får den men aboslut inget "måste" (eftersom hon ätit fast föda i flera månader)

Till maten då ger vi mjölk och vatten (varierar) som dryck men som sagt, hon tar några klunkar som törstsläckare. 

Förskola har hon inte börjat på och gör nog inte de heller på ett tag.

Men ja, får väll bara säga en vit lögn till bvc med mjölken så kanske dom slutar fråga/tjata om de helt.
  • sextiotalist
    BuoBä skrev 2023-03-27 10:03:14 följande:
    Sonen avskydde mjölk. Men älskade ost.
    Han har aldrig gillat mjölk utan alltid druckit vatten till maten 
  • Anonym (Jullan)
    Anonym (Jei) skrev 2023-03-27 09:54:14 följande:
    Det har inte BVC att göra med. Det är ni som föräldrar som bestämmer. 

Våra slutade vid ca 3,5 år med nappen. Barn ett tänkte vi sluta tidigare med men då det var en trygghet och barnet fick syskon plus en flytt så valde vi att behålla nappen ett par månader till. Dock var det mest vid sovning napparna användes, ibland som tröst när man slagit sig. 

Nappflaska hade vårt äldsta barn till välling på kvällen till strax efter 3 år också. Vägrade dricka välling på annat sätt. Barn 2 vägrade nappflaska från start. 
  • Anonym (Jei)
    sextiotalist skrev 2023-03-27 10:12:12 följande:
    Sonen avskydde mjölk. Men älskade ost.
    Han har aldrig gillat mjölk utan alltid druckit vatten till maten 
    För tillfället gillar min dotter mjölk men "vanlig" ost tar hon bort från mackan. Men äter gärna starka oster och vitmögelost osv. (vilket jag absolut inte ger dagligen och är förvånad över att hon ens äter sånt)
  • Anonym (Jei)
    Anonym (Jullan) skrev 2023-03-27 10:14:30 följande:
    Det har inte BVC att göra med. Det är ni som föräldrar som bestämmer. 

Våra slutade vid ca 3,5 år med nappen. Barn ett tänkte vi sluta tidigare med men då det var en trygghet och barnet fick syskon plus en flytt så valde vi att behålla nappen ett par månader till. Dock var det mest vid sovning napparna användes, ibland som tröst när man slagit sig. 

Nappflaska hade vårt äldsta barn till välling på kvällen till strax efter 3 år också. Vägrade dricka välling på annat sätt. Barn 2 vägrade nappflaska från start. 
    Ja asså jag ser inte nappen som ett problem ens , eftersom den aldrig används på dagen, endast när hon sover. 

Och nu känns de lite fel att ens försöka ta bort den eftersom hon ska få ett syskon snart. 

Sen tycker jag också att det här med napp är upp till var och en som förälder.
  • BuoBä
    Anonym (Jei) skrev 2023-03-27 10:10:04 följande:
    Ja asså tycker dom pressar på BVC med allt nästan jämnfört med vänner/släkt som har lite äldre barn, dom fick mer "göra på sitt sätt". 

Asså det blir nog 5 DL mjölkprodukter om dagen. Känner press med mjölken eftersom det ofta händer "oj glömde ge flaskan igår" om du förstår hur jag menar. Eftersom den inte längre är med dagligen. Hon tar den om hon får den men aboslut inget "måste" (eftersom hon ätit fast föda i flera månader)

Till maten då ger vi mjölk och vatten (varierar) som dryck men som sagt, hon tar några klunkar som törstsläckare. 

Men ja, får väll bara säga en vit lögn till bvc med mjölken så kanske dom slutar fråga/tjata om de helt.
    Äter barnet hyfsat varierat så behöver ni inte stå och mäta mjölkprodukterna. Ena dagen blir det lite mer, en annan lite mindre. Osttärningar, en klick gräddfil till pannkakor etc, allt räknas. Keso med fruktpuré gillade min unge. 
  • Anonym (Jei)
    BuoBä skrev 2023-03-27 10:24:48 följande:
    Äter barnet hyfsat varierat så behöver ni inte stå och mäta mjölkprodukterna. Ena dagen blir det lite mer, en annan lite mindre. Osttärningar, en klick gräddfil till pannkakor etc, allt räknas. Keso med fruktpuré gillade min unge. 
    Hon äter jätte bra och varierat. En unge som ät intresserad av mat dvs mat glad (iallafall hittils varit de).
    Ska testa keso och fruktpure blandat, har faktiskt inte tänkt på de som en blanding men troligen gillar hon de . :)
  • Anonym (två)
    Anonym (Jei) skrev 2023-03-27 09:39:51 följande:
    Nappflaska och/eller napp?

Hur länge fanns nappflaskan med i bilden hos er? Och evetull napp?

Med nappflaska frågan menar jag alltså inte "hur länge ni flaskmatade" utan att barnet börjat med fast föda och äter bra/normalt men kanske får en nappflaska med mjölk/vatten/välling som att mysa med . (Blev missförstånd med frågan sist så därför förklarar jag)

Barn 1: Napp från 1-3½ års ålder. Nappflaska med välling några gånger efter 1 års ålder när hen slutat amma.

Barn 2: Fick aldrig napp. Nappflaska med välling från 1 års ålder efter att hen slutat amma till ca 5-6 års ålder. 
  • Anonym (två)
    Anonym (Jei) skrev 2023-03-27 10:10:04 följande:

BVC kan rekommendera och föreslå utifrån de rekommendationer som finns. men så länge barnet mår bra, växer, äter någorlunda varierat osv så behöver du inte bry dig om vad BVC säger. Många gånger ägnar de sig tyvärr åt eget tyckande om det ena och det andra.

Med just mjölken så finns rekommendationen om motsvarande 5 dl mjölkprodukter för att säkra intag av tex kalcium, men också för att barn inte ska ha för mycket mjölk som tar utrymme från annan mat, och det kan lätt bli för mycket om de dricker på flaska som mys.   

Vita lögner till BVC är bra om de lägger sig i sånt de inte borde lägga sig i. 
  • Jemp

Napp till drygt 2,5. 

Nappflaska hade äldsta ett par månader vid läggning när han var typ 6-9 mån bara. Möjligen lägre vid utflykter som vattenflaska, minns inte. 
    Yngsta drack aldrig välling eller så men hade nappflaska vid sängen med vatten fram tills hon var 2 år ca. 

• fjanten

Fem barn, så det har varit lite olika.
    1: Slutade självmant med napp vid året samma med flaska. Hade pipmugg till två.
    2: Aldrig napp, ammade tills hon var över två år. Aldrig druckit ur flaska.
    3: Slutade med flaska runt 1,5 år, slutade med napp vid två år.
    4: Är 2 år. Har napp när hon ska somna in, sedan tas den bort. Ska avvänja henne när vi orkar. Flaska har hon aldrig haft, dricker ur glas (ibland pipmugg).
    5: Är 8 månader. Ammar - dricker ur pipmugg vid bordsmåltider. Har napp när pappa söver honom.

Ni gör det som fungerar för er, ungar - föräldrar - familjer är olika.

• Anonym (Jei)

Tack alla för svaren! :)

• Anonym (Väldigt olika)

Nappflaska- till ca 1 med den äldsta och inte alls med den andra
    Napp- endast vid insomning mellan 1-3 med den äldste och till 4 nattetid med den yngre. Och ja, jag vet att det var länge, men han var en hnb:are/plusbarn som tyckte sömn var överkurs och helt enkelt inte sov öht utan napp så vi gjorde det valet. Enligt Folktandvården var napp okej till 4 för då hinner bettet gå tillbaka. Och det har det faktiskt gjort.

• Spucks

Dotter: aldrig nappflaska, napp från 1-5 år.
    Son: nappflaska till n
    ågon gång mellan 1 och 1,5 år, napp till någon månad innan 3 år.

• Anonym (Aldrig)

Inget av barnen var intresserade av varken flaska eller napp. Som längst tyckte väl mellanbarnet att det var kul i ca 2 minuter. 

Svar på tråden Nappflaska och/eller napp?