• Anonym (Bodelning)

Hur gör man? Bodelning

A kommer flytta och lämna nästan allt bohag då det inte passar i nya hemmet och vill då kompenseras ekonomiskt för det.

B vill inte kompensera då A själv väljer att avstå möblerna.

Någon som vet hur man brukar göra i sån sits?

• Svar på tråden Hur gör man? Bodelning
  • Anonym (S)
    Anonym (Bodelning) skrev 2023-03-27 18:47:55 följande:
    Hur gör man? Bodelning

A kommer flytta och lämna nästan allt bohag då det inte passar i nya hemmet och vill då kompenseras ekonomiskt för det.

B vill inte kompensera då A själv väljer att avstå möblerna.

Någon som vet hur man brukar göra i sån sits?

Hade jag varit A hade jag sålt min del av möblerna till någon annan, eftersom B inte vill ha dom.
  • Anonym (Ovise)

Bodelar bohaget.

A får sälja det hen får som sin del om hen inte vill ha dem.  Vad hade A gjort om B också sa nej till möblerna och ville kompenseras?

• Anonym (Bodelning)
    Anonym (S) skrev 2023-03-27 18:50:40 följande:
    Hade jag varit A hade jag sålt min del av möblerna till någon annan, eftersom B inte vill ha dom.

B vill gärna ha dem, men inte "betala" för det eftersom A väljer att avstå.

• Aniiee
    Anonym (Bodelning) skrev 2023-03-27 18:52:34 följande:

Bara att förklara att det inte går till så, utan A ska ha pengar för nuvarande värde. Det är egentligen ingen skillnad mot att göra det i bodelningen eller på öppna marknaden.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (aaa)

När vi skilde oss kompenserade jag mitt ex för att hen behövde köpa en del nya möbler. 

• FuckGoggleAskMe

Om B vill ha prylarna så får B betala A ett andrahandsvärde för dem. Dvs ungefär lika mycket som A skulle ha fått om A sålt prylarna till någon annan. Sen borde B få rabatt eftersom det besparar A en massa möda då det är enklare och snabbare att sälja till B än via annons. 
  • Anonym (S)

Och? A vill ha pengar för möblerna och då får B betala. 
  • Anonym (C)

Om B inte betalar får A sälja möblerna. Svårt att lösa på annat sätt.
  • Miami

Jag har varit B. A kunde inte ta med sig möblerna och ville att jag skulle köpa ut honom. Jag hade inga pengar efter bodelningen och sa nej. Jag sa till A att hälften av möblerna är dina. Ta med dem, sälj dem eller skänk dem till mig, ditt val. Men jag har varken lust eller råd att köpa ut dig. A valde tillslut att lämna dem.

Svaret är alltså att om A väljer att lämna sina möbler i B:s hus/lgh så kan hen inte tvinga B att betala. Det hade ju varit jättemärkligt. Däremot kan B inte säga något om A väljer att sälja sina möbler till någon annan istället. 

• Anonym (Ovise)
    Miami skrev 2023-03-27 21:57:03 följande:

Jag har varit B. A kunde inte ta med sig möblerna och ville att jag skulle köpa ut honom. Jag hade inga pengar efter bodelningen och sa nej. Jag sa till A att hälften av möblerna är dina. Ta med dem, sälj dem eller skänk dem till mig, ditt val. Men jag har varken lust eller råd att köpa ut dig. A valde tillslut att lämna dem.

Svaret är alltså att om A väljer att lämna sina möbler i B:s hus/lgh så kan hen inte tvinga B att betala. Det hade ju varit jättemärkligt. Däremot kan B inte säga något om A väljer att sälja sina möbler till någon annan istället. 

Bästa lösningen!
  • Anonym (Bodelning)

Pengarna finns, hen vill bara inte.

• Anonym (AB)
    Anonym (Bodelning) skrev 2023-03-28 16:44:43 följande:

Pengarna finns, hen vill bara inte.

Då tar A med sig hälften av möblerna och säljer.
  • Anonym (Ovise)

B kanske också hellre vill ha pengar till nya möbler? 

Vad är det som gör att möblerna inte passar As nya hem? Storleken? Utseendet? Att A vill börja om med nytt?
    Vad hindrar A från att lägga ut sin del av möblerna på blocket?

Jag tycker inte att A kan kräva av B att köpa möblerna som A inte vill ha. B kan däremot inte hindra A att sälja möblerna till någon annan. Om A inte vill ha möblerna men heller inte sälja dem, kan A inte tvinga B att ge A pengar för dem. As del är hälften av möblerna. Inte pengar. Isåfall kan ju även B vägra alla möbler och säga åt A att A måste ge pengar för dem.

• Anonym (Bodelning)
    Anonym (Ovise) skrev 2023-03-28 19:04:53 följande:

B kanske också hellre vill ha pengar till nya möbler? 

Vad är det som gör att möblerna inte passar As nya hem? Storleken? Utseendet? Att A vill börja om med nytt?
    Vad hindrar A från att lägga ut sin del av möblerna på blocket?

Jag tycker inte att A kan kräva av B att köpa möblerna som A inte vill ha. B kan däremot inte hindra A att sälja möblerna till någon annan. Om A inte vill ha möblerna men heller inte sälja dem, kan A inte tvinga B att ge A pengar för dem. As del är hälften av möblerna. Inte pengar. Isåfall kan ju även B vägra alla möbler och säga åt A att A måste ge pengar för dem.

Det är B som valt ut allt. A flyttar till en etta, så har inte plats och vill heller inte ha sakerna.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Bodelning) skrev 2023-03-29 00:02:50 följande:
    Det är B som valt ut allt. A flyttar till en etta, så har inte plats och vill heller inte ha sakerna.
    Då kan A sälja 50% av prylarna på Blocket. 
  • Anonym (Ui)

Självklart ska B betala, annars får A sälja till någon annan. Inte svårare än så. Skillnad om B inte heller vill ha möblerna och A dumpar dem på B. 

Svar på tråden Hur gör man? Bodelning