• Anonym (Villvaraannonym)

Krimfup.se , lexbase.se mm - media utan munstycke?

Vad tycker ni har dessa sajter ett preventivt syfte eller påverkan på samhället ?

För mig som dejtar ofta underlättar sajter som ovan väldigt mycket då man snabbt kan få ett hum om vad det är för person man eventuellt ska träffa. Jag vet att många arbetsgivare använder Krimfup / Lexbase för att se "vem" man anställer. 

För er som inte vet : 

Lexbase tillhandahåller domar mm på nätet

Krimfup.se tillhandahåller förundersökningsprotokoll mm på nätet

Vad tycker ni ? 

• Svar på tråden Krimfup.se , lexbase.se mm - media utan munstycke?
  • Fröken Allvar

Det är en väldigt speciell tid vi lever i. Vad jag tänker kring dejting och att kolla upp allting innan är att det blir väldigt instrumentellt att söka kärlek och sex på det sättet. Att arbetsgivare gör det är en annan sak men även det påverkar. Det finns nog många människor som har svårt att få en ny chans på grund av saker de har gjort tidigare och det påverkar deras individuella liv men också samhället, när det ligger öppet för alla att se vad individer gjort tidigare och vad de gör. Du kan inte flytta och börja om i ett sådant samhälle. 

• Anonym (?)

Förundersökningnarna kan ofta vara rätt tydliga med vad brottsoffret råkat ut för och kanske inte alltid så roligt att få det publicerat på nätet.

Sen har  det visat sig att Lexbase mfl har  missat en del saker och inte är helt tillförlitliga.

• Anonym (Jättebra!)

Jag tycker det är jättebra!
    Träffade en kille på krogen, en riktig skränare. Mest om sina pengar och typ "Jag jobbar svart om jag vill!" så det var mest därför jag kollade.
    Visade sig ha dömts till 7,5 år för våldtäkt på två barn. Hade ju faktiskt varit rätt bra att veta om jag nu hade varit en sån som lockats av skryt om "Skiter i samhället, gör som jag vill!"....
    Men det är klart, han kanske är "värd en chans till"...? Inte hos mig i alla fall!!

• Fröken Allvar
    Anonym (Jättebra!) skrev 2023-03-29 14:08:02 följande:

Jag tycker det är jättebra!
    Träffade en kille på krogen, en riktig skränare. Mest om sina pengar och typ "Jag jobbar svart om jag vill!" så det var mest därför jag kollade.
    Visade sig ha dömts till 7,5 år för våldtäkt på två barn. Hade ju faktiskt varit rätt bra att veta om jag nu hade varit en sån som lockats av skryt om "Skiter i samhället, gör som jag vill!"....
    Men det är klart, han kanske är "värd en chans till"...? Inte hos mig i alla fall!!

Då var det bra, det håller jag med om. Få önskar sig en kärleksrelation med en våldtäktsmän. 
  • Anonym (Jättebra!)
    Fröken Allvar skrev 2023-03-29 14:32:36 följande:
    Då var det bra, det håller jag med om. Få önskar sig en kärleksrelation med en våldtäktsmän. 
    En pedofil....
  • Fröken Allvar
    Anonym (Jättebra!) skrev 2023-03-29 14:57:11 följande:
    En pedofil....
    Ingen önskar sig en relation med en våldtäktsman eller en pedofil, det är korrekt. Jag beklagar mitt slarv med att skriva bara våldtäktsman och inte "dömd för våldtäkt av två barn".

Det var bra i detta fall. 

I övrigt som jag sa, jag tror inte att det är bra att vi googlar och MrKollar precis allt om varje ny bekant. Våra redan på misstankar inställda hjärnor får dessa kopplingar förstärkta. Till slut ser vi en potentiell våldtäktsman och pedofil i alla vi möter, är jag rädd. 
  • Anonym (Jättebra!)
    Fröken Allvar skrev 2023-03-29 15:06:26 följande:
    Ingen önskar sig en relation med en våldtäktsman eller en pedofil, det är korrekt. Jag beklagar mitt slarv med att skriva bara våldtäktsman och inte "dömd för våldtäkt av två barn".

Det var bra i detta fall. 

I övrigt som jag sa, jag tror inte att det är bra att vi googlar och MrKollar precis allt om varje ny bekant. Våra redan på misstankar inställda hjärnor får dessa kopplingar förstärkta. Till slut ser vi en potentiell våldtäktsman och pedofil i alla vi möter, är jag rädd. 
    Jag tror inte det är så vanligt att "kolla" varje ny bekantskap. Ska väl vara för att se att numret man fått verkligen går till "Johan40" och inte "Claes-Göran68", om det handlar om dejting. Är man inte misstänksam på nätet idag så är man snarare naiv.

Kan det undvikas att råka på yxmördare, våldtäktsmän och pedofiler så kan det vara värt det. Men du gör ju som du vill, du behöver inte kolla Lexbase! 
  • Fröken Allvar

Trådstarten var ju 

För mig som dejtar ofta underlättar sajter som ovan väldigt mycket då man snabbt kan få ett hum om vad det är för person man eventuellt ska träffa. Jag vet att många arbetsgivare använder Krimfup / Lexbase för att se "vem" man anställer.

• Anonym (?)
    Anonym (Jättebra!) skrev 2023-03-29 15:30:06 följande:
    Jag tror inte det är så vanligt att "kolla" varje ny bekantskap. Ska väl vara för att se att numret man fått verkligen går till "Johan40" och inte "Claes-Göran68", om det handlar om dejting. Är man inte misstänksam på nätet idag så är man snarare naiv.

Kan det undvikas att råka på yxmördare, våldtäktsmän och pedofiler så kan det vara värt det. Men du gör ju som du vill, du behöver inte kolla Lexbase! 
    Problemet är att de flesta våldtäktsmän och pedofiler aldrig hamnar i en offentlig fup eller dom så blir lätt en falsk trygghet.
  • Fröken Allvar

Jag tolkar att få skriver i tråden som att det är normaliserat att kolla upp folk. Själv har jag den åsikten jag redan skrivit. Men jag kollar också ofta upp folk. Samtidigt tycker jag att det finns ett problem med att jag gör det, och att andra gör det. 

Svar på tråden Krimfup.se , lexbase.se mm - media utan munstycke?