• Anonym (Villvaraannonym)

Krimfup.se , lexbase.se mm - media utan munstycke?

Vad tycker ni har dessa sajter ett preventivt syfte eller påverkan på samhället ?

För mig som dejtar ofta underlättar sajter som ovan väldigt mycket då man snabbt kan få ett hum om vad det är för person man eventuellt ska träffa. Jag vet att många arbetsgivare använder Krimfup / Lexbase för att se "vem" man anställer. 

För er som inte vet : 

Lexbase tillhandahåller domar mm på nätet

Krimfup.se tillhandahåller förundersökningsprotokoll mm på nätet

Vad tycker ni ? 

• Svar på tråden Krimfup.se , lexbase.se mm - media utan munstycke?
  • Anonym (Jättebra!)
    Anonym (?) skrev 2023-03-29 15:37:20 följande:
    Problemet är att de flesta våldtäktsmän och pedofiler aldrig hamnar i en offentlig fup eller dom så blir lätt en falsk trygghet.
    Man får ju såklart använda sunda förnuftet också. Bara för att någon inte finns där så behöver det ju givetvis inte vara guds bästa barn för det. Men om någon faktiskt finns i Lexbase så väljer man ju själv hur man vill gå vidare sen. Sen beror det ju såklart på brottets karaktär också.
  • Anonym (Bra)

Behövs ju i dagens Sverige med tanke på allt som sker med våld mot kvinnor. Man måste välja sin partner efter en noggran "undersökning" 

• Anonym (Hur)
    Fröken Allvar skrev 2023-03-29 14:32:36 följande:
    Då var det bra, det håller jag med om. Få önskar sig en kärleksrelation med en våldtäktsmän. 
    Hur länge är man en våldtäktsman då ? Alla sonar ju för sina brott efter avtjänat fängelsestraff men hur länge ska man "klassas" som en efter brottet ? 
  • Anonym (A)
    Anonym (Hur) skrev 2023-04-04 04:11:34 följande:
    Hur länge är man en våldtäktsman då ? Alla sonar ju för sina brott efter avtjänat fängelsestraff men hur länge ska man "klassas" som en efter brottet ? 
    Det är väl upp till den som vill dejta den fd våldtäktsmannen att avgöra. Vissa kanske inte bryr sig, andra springer för livet. 
  • Anonym (Sanna)
    Man slutar inte vara en våldtäktsman eller mördare bara för att man suttit av straffet.
  • Anonym (För alltid)
    För mig hade vissa brott aldrig gått att tänka bort oavsett om straffet var avtjänat. Har du våldtagit någon går du bort för alltid. 
  • Anonym (Sjukt)

Funkar inte i mitt fall skönt! Går ej att hitta. Tycker det är sjuk att folk kan snoka i ens förflutna!

• Anonym (Jättebra!)
    Finns ju andra brott. Pedofili är en läggning, inget som försvinner för att man sitter av några år pch "lär sig jobba med".
    Man kommer alltid få leva med sitt brott, oavsett vad det är. Något man får ta med i beräkningen från början. Sen är det upp till omvärlden att göra bedömningen.
    Då är det bättre att t.ex. Lexbase finns så man kan läsa om vad som verkligen hände, än att få höra det via djungeltrumman, då det kan förvrängas hur som helst!
  • Anonym (Bra)
    Anonym (Jättebra!) skrev 2023-04-04 13:46:36 följande:
    Finns ju andra brott. Pedofili är en läggning, inget som försvinner för att man sitter av några år pch "lär sig jobba med".
    Man kommer alltid få leva med sitt brott, oavsett vad det är. Något man får ta med i beräkningen från början. Sen är det upp till omvärlden att göra bedömningen.
    Då är det bättre att t.ex. Lexbase finns så man kan läsa om vad som verkligen hände, än att få höra det via djungeltrumman, då det kan förvrängas hur som helst!
    Ville bara inflicka om att man kan "botas" från pedofili 
  • Anonym (Kostar)

Kostar det en massa pengar och tid? 

Fröken Allvar skrev 2023-03-29 15:37:40 följande:

. Samtidigt tycker jag att det finns ett problem med att jag gör det, och att andra gör det. 

• Anonym (Flyttkontroll)

Smidigt sätt att kolla upp eventuell ny bostad. Bor det en massa dömda i kvarteret kanske man ska kolla vidare.

• Anonym (Bra)
    Anonym (Kostar) skrev 2023-04-19 22:15:45 följande:

Kostar det en massa pengar och tid? 

Visserligen kostar det men bra med såna tjänster så att man söka på personer snabbt, tex dejt eller en granne 
  • Anonym (Neutral)
    Anonym (Flyttkontroll) skrev 2023-04-19 22:24:21 följande:

Smidigt sätt att kolla upp eventuell ny bostad. Bor det en massa dömda i kvarteret kanske man ska kolla vidare.

Det är väl en av anledningarna till att bostadsmarknaden är positiva till liknande tjänster 
  • Krigaren1032
    Anonym (Villvaraannonym) skrev 2023-03-29 08:58:49 följande:
    Krimfup.se , lexbase.se mm - media utan munstycke?

Vad tycker ni har dessa sajter ett preventivt syfte eller påverkan på samhället ?

För mig som dejtar ofta underlättar sajter som ovan väldigt mycket då man snabbt kan få ett hum om vad det är för person man eventuellt ska träffa. Jag vet att många arbetsgivare använder Krimfup / Lexbase för att se "vem" man anställer. 

För er som inte vet : 

Lexbase tillhandahåller domar mm på nätet

Krimfup.se tillhandahåller förundersökningsprotokoll mm på nätet

Vad tycker ni ? 

Finns alla som har varit dömda / åtalad för brott med på sajten ? 

• felicityporter

Jag har också använt mig av lexbase när jag dejtade, men mest för att bilda mig en ungefärlig egen uppfattning av personen. Har aldrig hittat några större överraskninga, de flesta har varit väldigt ärliga om vad de har gjort eller inte och vet av egen erfarenhet att sanningen ligger nånstans mellan vad som kan läsas där och vad de själva berättar.

• RaYzLeR

Lexbase lägger även upp friande domar. Det vill säga domar där personen är oskyldig.

• Linnaolsson

Nu har krimfup också börjat lägga ut domar, friande och fällande domar från de senaste 5 åren. 

Helt rätt man måste kunna försvara sig i detta samhälle 

• Krigaren1032
    Linnaolsson skrev 2024-04-17 23:25:42 följande:

Nu har krimfup också börjat lägga ut domar, friande och fällande domar från de senaste 5 åren. 

Lägger de upp endast brottmål eller även FT mål och liknande ? 
    Linnaolsson skrev 2024-04-17 23:25:42 följande:

• Anonym (jury)

Befängt att domar skall vara offentliga handlingar som vem som helst kan begära rätt till att få se. Ännu mer befängt att man, utan minsta legitim anledning, kan beställa att få se en persons domar från privata företag.

Bara Sverige som har en sån extrem offentlighetsprincip samtidigt som man på andra områden, en videokamera på offentlig plats t.ex, är hyperkänslig för om något skulle kunna utgöra en integritetskränkning för individen.

Svar på tråden Krimfup.se , lexbase.se mm - media utan munstycke?