Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Ta hand om sjuk förälder?

Nej, det är inte rimligt. Be om att få Apodos, så får din mamma hem sin medicin i portionspåsar mycket smidigt. Se till att hon blir inskriven i hemsjukvården om hon är gammal och sjuk och inte klarar sig själv.

• TvillingmammaVästgöte

Nej, det är inte rimligt. Be om att få Apodos, så får din mamma hem sin medicin i portionspåsar mycket smidigt. Se till att hon blir inskriven i hemsjukvården om hon är gammal och sjuk och inte klarar sig själv.

• TvillingmammaVästgöte
    Ida83 skrev 2023-03-29 12:48:00 följande:

Tack för alla svar! Jag vill gärna hjälpa men känner att det för det mesta blir ett val mellan min förälder och mina barn/jobbet. Det är på gång med hjälp via hemtjänst etc, men min förälder vill helst inte ha hjälp från dem och det drar ut på tiden. Det blir mycket släcka bränder och svårt att få igång långsiktiga lösningar som fungerar. Till exempel ekonomin som behöver styras upp akut på grund av inkasso kronofogden flera gånger per år, men min förälder vill bara ha hjälp med inbetalningar och absolut inte ha god man. 

Ekonomin sköter jag åt min förälder. Men i övrigt är det hemtjänst och hemsjukvård som gäller. Plus att man måste vara en sorts vaktmästare. Hemtjänsten gör absolut inget åt saker som går sönder i hemmet så det måste anhöriga fixa
  • TvillingmammaVästgöte
    Ida83 skrev 2023-03-29 12:55:48 följande:
    Det är framförallt min förälder som vill ha hjälp från mig (och mitt syskon) men det finns även förväntningar från kommunen att anhöriga ska göra storstäd eller betala för det innan hemtjänsten kan börja med regelbunden städning. Det är mycket som ska städas och jag ser inte riktigt att jag kan skaffa utrymme för att göra en sådan städning. Har kollat hur mycket det kostar via städfirma och det är ca 15-20 000 vilket jag känner är mycket att betala. Jag har pengarna på sparkonton, men de är tänkta till semester, renovering och annat som man normalt sparar till. Får även dåligt samvete för att jag inte bara ställer upp och betalar då kommunen har det som krav för att hemtjänsten ska städa. Min förälder kan inte betala själv då pengarna går till allt möjligt annat. Vet inte hur man ska lösa detta.

Det låter jättemycket! En storstädning brukar ju inte kosta mer än fyra till femtusen för en villa. Hur stort bor hon? Är det en totalsanering det handlar om? Lever din mamma av hoarding?

Kan du i så fall kontakta socialförvaltningen? Kanske finns möjlighet att få någon typ av bidrag från kommunen? Om din mamma lever i misär, fråga hemtjänsten om de inte kan göra en orosanmälan, det brukar hjälpa till en del. 

• TvillingmammaVästgöte
    Ida83 skrev 2023-03-29 14:59:15 följande:
    Vi försöker med det så gott det går, men min förälder ställer in mötena med hemtjänst och socialtjänst på grund av sjukdom. Vill inte släppa in någon i lägenheten.
    Ja,detta är besvärligt, man kan inte tvinga någon att ta emot hjälp.  Mycket besvärligt läge. 
Svar på tråden Ta hand om sjuk förälder?