• 50Q

Restless legs

Jag tror att jag lider av det som kallas restless legs, som förmodligen är till följd av att jag har diabetes 2. 

Det är enormt störande och handikappande, och sömnen blir dålig. När det väl sätter igång är det omöjligt att somna, om man vaknar och det satt igång är det omöjligt att somna om. 

Det kryper och gräver i fötterna och ut i tårna. Stickande, pirrande, krampaktigt och helt olidligt. 

Någon fler här som lider av detta och har ni fått någon hjälp mot detta? Någon medicin som hjälper? Har testat allt utom medicin. Jag motionerar varje dag, sprutar iskallt växlat till hett vatten på fötterna när det är som värst, har nederdelen av sängen upphöjd, ibland kuddar under fötterna, traskar omkring mitt i natten, känns som att man ska bli galen! Och det kan pågå flera timmar. 

• Svar på tråden Restless legs
  • Guldnovan

Jag tar magnesium varje kväll. Om det börjar så tar jag två Alvedon, smörjer/masserar fötterna och lägger mig igen. Funkar nästan alltid men kan inte avgöra om det är Alvedonen, att jag masserar fötterna eller att jag kliver upp en stund som avgör. 

• Loet

Jag brukar vricka på fötterna tills jag somnar och om det inte funkar går jag upp en sväng det brukar nästan alltid fungera. Jag tycker krypandet känns mindre om jag ligger på mage än på rygg. 

• Shapy

Det är inget som fungerar mot restless legs (Willis-Ekboms sjukdom),förutom läkemedel. Det är inte kopplat till diabetes typ 2. Däremot så är polyneuropati kopplat till dm 2, det ger domnings och smärta, inte en känsla av att man måste röra på benen. Du ska boka tid till din läkare på vårdcentralen och prova Sifrol i rekommenderad dos. Det fungerar. Jag har själv RLS. Magnesium och vitaminer etc kan du glömma. Bara humbug. 

• Tribalchick

Jag brukar ställa mig på något kallt, inne om det finns klinkergolv eller på balkongen (dock inte på vintern) Flört

• Shapy
    Tribalchick skrev 2023-04-05 22:01:17 följande:

Jag brukar ställa mig på något kallt, inne om det finns klinkergolv eller på balkongen (dock inte på vintern)  // Flört

Håller med. Det enda som fungerat för mig med! Förutom Sifrol. 
  • 50Q

Tack för era svar!

Tar till mig av era tips och råd. Känns som att medicinen ett par av er nämner är det som kan hjälpa. Äter nu Magnesium men det verkar inte hjälpa något vidare. Stå på något kallt underlag funkar inte för mig tyvärr. Blir ett samtal till min läkare. Undras vilka prover som måste tas? Någon som vet det?

Glad Påsk :) 

• 50Q

Pramipexol? Är det medicinen som gäller, som kan lugna ner fötter och tår? Kallas den även Sifrol?

Min läkare är väldigt skeptisk till att skriva ut denna medicin, han säger att han har dåliga erfarenheter av det från patienter.

Ni som använder den, hur mår ni i övrigt av den? Blir hela psyket påverkat och i sådana fall hur? Mår ni illa och kräks? 

Inget hjälper mot det som pågår i mina fötter och tår. Måste snart ha denna medicin. Men är den riktigt läskig? 

Svar på tråden Restless legs