• Anonym (X)

Ni som samsov, hur länge samsov ni?

Vi hsr samsovit med vår dotter sen födseln då hon bara ville sova PÅ oss i början och komsekvent har vägrat sova mer än enstaka timmar i egen säng, även om den stått bredvid vår säng med en sida borta, så den blivit som en förlängning av sängen. 

Vi hade länge babynest men nu vid 1,5 år sover hon mellan mig och mannen, gärna nära. Tror hon behöver känna den tryggheten.

Ni andra som samsov - hur länge samsov ni hela nätter och hur slutade det? Valde barnet själv? 

• Svar på tråden Ni som samsov, hur länge samsov ni?
  • Anonym (Mamma)

Mitt barn är snart sex år gammalt och vi samsover fortfarande, jag samsov med min mamma till ungefär den åldern. Jag inväntar att barnet säger till när hen vill prova att sova i eget rum.

• Anonym (Jenny)

Ettan sov på mig tills han var 6 månader och sedan typ i armhålan tills han var ca 2. I egen säng från att han var 3,5 år. Han skippade nattblöjan då och jag föredrog att inte ha eventuella olyckor i vår säng. Han sov också natten igenom vid den här åldern så vi nattade honom i sin egen säng och stannade tills han somnat.

Tvåan samsov tills han var två år och ett par månader och sedan gillade han att "sova över" i storebrors rum och vi ställde in en säng till i det rummet. Han sov innan dess bredvid mig och var inte fullt lika på som storebror.

Trean flyttade in i eget rum när hon var 3 år. En liten närhetstörstare till här som ville sova nära, nära. Kommer fortfarande in på nätterna då och då vid 6 års ålder.

• Anonym (Esse)

Tror de var runt 8 år när vi slutade samsova.

• LFF

Samsov 100% från födsel till dess att de var 2 år och 3 månader. Då flyttade vi och de fick eget rum. Då somnade de i egna sängar men så gott som varje natt kom minst en i och sov hos oss/mig (när barnen kom till sängen lämnade deras pappa då han tyckte det blev för trångt). Detta höll på mer eller mindre till i höstas. Då fyllde de 9 och sen dess har de inte kommit in alls.

• Anonym (Olika barn)

Ettan slutade sova med oss vid 1,5 år. Tvåan nu, några månader efter treårsdagen.

• Anonym (ME)

Några månader. Sen sov han i spjälsängen precis bredvid min säng. Han fick eget rum när han var framåt halvåret och började direkt sova hela nätter när han inte blev störd av mig. Sen dess har vi bara blivit väckta av sjukdom eller enstaka mardröm.

• Anonym (Sia)
    Anonym (X) skrev 2023-03-31 17:38:45 följande:
    Ni som samsov, hur länge samsov ni?

Vi hsr samsovit med vår dotter sen födseln då hon bara ville sova PÅ oss i början och komsekvent har vägrat sova mer än enstaka timmar i egen säng, även om den stått bredvid vår säng med en sida borta, så den blivit som en förlängning av sängen. 

Vi hade länge babynest men nu vid 1,5 år sover hon mellan mig och mannen, gärna nära. Tror hon behöver känna den tryggheten.

Ni andra som samsov - hur länge samsov ni hela nätter och hur slutade det? Valde barnet själv? 

Mina barn är 7 och 9. Vi samsover fortfarande oftast. Händer att de sover själva också men för det mesta sover vi ihop. Minst tre av oss alla fyra. Ibland alla fyra.

Det är fullständigt onaturligt att inte sova ihop. Nu tror jag i och för sig inte att barnen tar någon skada av att sova själva tidigt heller,  eftersom vi lever i år 2023 och det inte finns några rovdjur som riskerar att ta barnen. 
  • Fliselisan

Vår 5 åring samsover ännu. Tänker att han nog en dag kommer vilja sova i sitt egna rum, kanske när en kompis sover över första gången eller så. Kommer inte tvinga honom att sova i eget rum.

• Anonym (Sara)

Samsover fortfarande med minstingen som är 4 år <3

• Anonym (Aa)

Lillebror var 11 år då han slutade att sova hos oss.
    Han är adopterad och hade ett oerhört behov av närhet. 
    Det tog jättelång tid innan han kunde övernatta med kompisar.
    Han ville alltid hem i sista stund.

Storebror slutade före ett års ålder. Och har aldrig haft svårt att sova borta.'
    Så himla olika det kan vara...

• Spucks

Dottern sov alltid med mig tills hon fick ett eget rum när hon var 5 år. Sedan samsov vi i perioder tills hon slutade när hon var ungefär 10, kanske 11.
    Sonen är 5 och har inget eget rum än. Han sover för det mesta i min säng, men ibland förbannar jag honom till sitt eget säng, om han plågar mig för mycket under natten.

• Anonym (Nån form)

Första 5 månaderna satt jag med min yngsta i soffan. Gick inte ha honom i säng öht. Nästkommande 5 månader i babynest bredvid mig i dubbelsäng. Sen spjälsäng precis bredvid mig och sen riktig säng och där är vi fortfarande. Hans säng precis bredvid min. Han är snart 5.

• Anonym (Leila)

vår dotter sover i min och sambons säng hela nätter fortfarande. Hon är lite mer än tre år. 

Svar på tråden Ni som samsov, hur länge samsov ni?