• Mawe85

Ljuga för barnen

Blev så irriterad förut. Den som är bonusmamma till min 4åringa dotter bad mig ljuga för dottern om att hennes pappa oxå skulle vara riktig pappa till dennes son (för att den riktiga pappan inte finns med i bilden). Hur är det ens försvarbart att kräva detta av mig som mamma att ljuga om såna saker för min dotter? Att hon skulle vara för liten att få vet skillnaden på riktig förälder och bonusförälder/syskon? För mig är det samma sak som att jag skulle säga till dottern att hon har 2 riktiga mamma och 2 riktiga pappor, man har en riktig mamma en pappa och hel/halvsyskon, övriga är bonusmedlemmar i familjen. Huruvida de vill ljuga för pojken på 3år om vem som är pappa får stå för dem, men min dottern ska inte ljugas för och luras till att tro på något som är ren lögn. Hur tycker ni andra i detta, har jag rätt eller fel? 

Bonusmamman på köpet drog detta som en liknelse/paralell med att ljuga om tomten/påskharen/tanden?! På riktigt, hur kan man jämföra detta med aTT ljuga om ett föräldraskap? 

• Svar på tråden Ljuga för barnen
  • Jemp

Nej det tycker jag inte är rimligt att ljuga om. 

• Phalaenopsis

Jag tror det är bättre för alla inblandade att berätta sanningen från början. Man älskar inte sin vardagsförälder mindre för att man vet att det finns en frånvarande biologisk förälder någonstans därute. Det är mycket enklare att berätta sanningen när barnen är för små för att förstå vidden av den, och sedan växer de sakta i den. Alternativet när barnet är större är ofta att det känner sig lurat och går in i en identitetskris. Det finns gott om adoptivfall där hela släkten vetat utom den det gäller.
    Och som mamma är du naturligtvis inte heller förpliktigad att ljuga å deras vägnar. Ironiskt nog så kan du på distans göra gott för ditt barns styvbror: Om du vägrar ljuga så kommer ditt barn att veta. Och små barn är usla på att behålla hemligheter mot sina syskon. Skrattande

• Spucks

Nej, jag tycker inte man ska ljuga till sina barn om det.
    Men jag tycker också att du borde lära dig skillnaden mellan "riktig" och "biologisk". Ditt ex kan vara den riktiga pappan, även om han inte är den biologiska pappan.

• Maymom

Tycker inte du ska ljuga för ditt barn och tycker det är fel att de gör det.
    Med det sagt så tycker jag heller inte att du behöver rätta ditt barn eller själv ta initiativ att prata om det och berätta om det.
    tar din dotter upp det så svarar du på hennes frågor. Du tar inte upp det självmant eller rättar henne om hon säger vår pappa eller liknande.
    Även om det inte är barnets biologiska pappa så kommer han säkert se det som sin pappa oavsett.

• JodiBabe

Vilken gränslös morsa! Och varför kontaktade hon dig direkt och inte pappan till din dotter?

Nej, gå INTE med på att ljuga. Aldrig. Fy.

• Agda90

Och vad händer när barnen är äldre? Ska de fortsätta bli serverade samma lögn livet ut?
    Ska bonus grabben tro att ditt ex är hans biologiska pappa? 
    Den dagen det kryper fram kommer grabben att ta det väldigt hårt. Man gör inte så mot sina barn!

• JodiBabe
    Agda90 skrev 2023-04-26 11:09:36 följande:

Och vad händer när barnen är äldre? Ska de fortsätta bli serverade samma lögn livet ut?
    Ska bonus grabben tro att ditt ex är hans biologiska pappa? 
    Den dagen det kryper fram kommer grabben att ta det väldigt hårt. Man gör inte så mot sina barn!

Bra skrivet.

Jag hade sagt nej till styvmammans idiotiska idé och meddelat pappan det du skriver. Att de gör pojken en otjänst med att ljuga. Och att de faktiskt också gör dottern en otjänst. För det kommer bli ett svek mot henne också, att pappan ljuger att dottern har en halvbror. Det påverkar garanterat tilliten även för flickan.
Svar på tråden Ljuga för barnen