• Anonym (Känslor)

Bok om otrohet: Den nakna sanningen

Jag har börjat läsa Den nakna sanningen: varför vi är otrogna och vad vi kan lära oss av det av Angela Ahola doktor i psykologi. En intressant och spännande bok. Hon försöker också definiera vad som är otrohet.

Enligt henne är en bra tumregel att alla saker man gör som man inte vill berätta för sin partner är en form av otrohet. Här på forumet verkar en del tycka att det inte är otrohet att träffas eller chatta i smyg bakom ryggen på sin partner. Men eftersom sånt skadar förhållandet på olika sätt så blir det en form av otrohet.

• Svar på tråden Bok om otrohet: Den nakna sanningen
  • Tukt
    Anonym (jag) skrev 2023-04-04 17:09:59 följande:
    Japp men det blir så för att folk VÄLJER det och sen skyller det på relationen.
    Men det betyder ju inte att det finns en direktkoppling mellan relationsproblem och otrohet.
    För de flesta är det nog inte indirekt.
  • Elefantmannen2
    Anonym (Känslor) skrev 2023-04-03 15:39:12 följande:

Det spelar jättestor roll då det kan variera mellan olika relationer. I vissa relationer är det helt okej att sexchatta med andra över nätet eller till och med att ha sex med andra. Men de flesta skulle se det som ett svek (otrohet) om man träffade en person i hemlighet för en fika eller lunch. Eller om man hade en aktiv dejtingprofil på nätet.

Ahola tog upp det i någon intervju att gränserna är så olika för olika personer.

Därför är det också viktigt att prata om vilka gränser man har i relationen. Och har man en relation måste man utgå från sin partners perspektiv. Inte komma med undanflykten: Men jag tycker inte att det är otrohet.

Fast man utgår ju från sina egna gränser och normer. 

Men om man ska skriva en bok om företeelsen måste man först definiera vad man resonerar kring. 

Precis som man borde göra i varje diskussion i ämnet. Här, exempelvis, sitter folk hela dagarna och diskuterar förbi varandra med sin egen definition av ett begrepp. Konsekvensen är att diskussionen aldrig rör sig i någon riktning, den bara pågår. Samma personer vädrar samma åsikter i ett försök att få alla andra att få samma värderingar. 

Precis som Ahola. 

• ClumsySmurf
    Elefantmannen2 skrev 2023-04-04 18:13:49 följande:
    Bok om otrohet: Den nakna sanningen

Men om man ska skriva en bok om företeelsen måste man först definiera vad man resonerar kring. 

Precis som man borde göra i varje diskussion i ämnet. Här, exempelvis, sitter folk hela dagarna och diskuterar förbi varandra med sin egen definition av ett begrepp. Konsekvensen är att diskussionen aldrig rör sig i någon riktning, den bara pågår. Samma personer vädrar samma åsikter i ett försök att få alla andra att få samma värderingar. 

Precis som Ahola. 

Har du en närstående som arbetat med detta i snart 40 år?
  • Anonym (Fia)

När vi intresserar oss för vad vår partner upplever som viktigt för att känna sig trygg i relationen, då kan vi närma oss begreppet trohet. Att partnern och du tillsammans pratar om vilka gränser ni har och vad ni kan acceptera, underlättar att undvika att skapa känslan av svek hos vår partner. Det är ju din partner du ska undvika att såra. 

Bryter vi mot den tilliten, tex genom av partnern definierad otrohet, då är det svårt att återfå tilliten. Det är din partners syn på otrohet som är relevant. Om det inte bara är du själv som du ska övertyga om att du är en värdig partner? 

Jag menar, hjälper det tex att grannen tycker att du är en hyvens kille? 

• Elefantmannen2
    Anonym (jag) skrev 2023-04-04 00:07:02 följande:
    Hänger med, men jag tror att de flesta någorlunda normalt funtade individers referensramar sällan skiljer sig så extremt mycket från varandra, visst små variationer finns det nog alltid men extrema skillnader uppstår nog främst om en individ är totalt grönslös.... jag menar man behöver nog vara halvt lobotomerad om man inte förstår att SEXtjatta med andra än sin partner kanske inte uppskattas av sin partner, SEXtjatt som namnet antyder är ju en form av sex.

Sen finns ju människor som helt enkelt inte är monogama men en sån person borde ju inte vara i en monogam relation öht.

Och sen har vi ju det där med smygandet, om en person på riktigt inte förstod att det skulle vara fel, varför kände personen då ett behov av att smyga med det? Om man är övertygad om att det man gör är helt ok så är man väl öppen med det inför sin partner? Hemlighetsmakeriet är ju en ganska tydligt indikation på att personen fattade att det inte var ok.

Spännande hur du tycker att just DINA referensramar utifrån din självkänsla skulle vara normalt funtat. 

Well, enligt följande studie skulle ca 50% i Norden helt enkelt inte vara "normalt funtade" med ditt resonemang. 

www.rfsu.se/globalassets/pdf/kadiskollen-2016.pdf 

• Anonym (Piggsvin)
    Anonym (Känslomässig otrohet) skrev 2023-04-04 15:07:41 följande:
    Känslomässig otrohet ska ju nästan vara värre än fysisk otrohet, vad jag hört.

Exet fick just den här "spännande kollegan". Inte mig emot, han behövde både kollegor och vänner! Men vi hade ju henne typ i sängen, som det kallas! Det var bara "Jenny, Jenny, Jenny, Jenny" precis hela tiden!! Han började ändra sina matvanor utifrån hur "Jenny" åt, han ändrade sin frisyr och klädstil utifrån vad "Jenny" tyckte, han ändrade sin attityd mot mig och man kan ju gissa vem som även låg bakom det... Han föreslog resmål utifrån vad "Jenny" tyckte. Jag sa "Kan du inte komma på NÅT själv??" och då blev han sur. Han fick gå hem från jobbet i spöregnet för att "Jenny" inte jobbade och kunde skjutsa honom!". Nähe.... Men JAG då?? Telefon?? Du vet, jävla bra uppfinning....! "Jag trodde inte du kunde....".... Alltså det fanns inget annat än denna "Jenny"!

(långt inlägg)

Förlåt, det blev långt, jag blev visst nostalgisk! Men ville påvisa att visst existerar känslomässig otrohet i allra högsta grad!
    Men fy vad hemskt, att få sin partner helt personlighetsförändrad för en annan persons skull. 

Jag är bara ute efter nya upplevelser innan jag slutligen blir för gammal och ful, och har valt en lätt irriterande person som jag inte kan se mig med i vardagen, men som visade sig ha oanade talanger.

Vi vill dela en handfull specifika fantasier som våra partners aldrig hade gått med på och sen kommer vi att avsluta, är tanken från båda håll.
  • Anonym (jag)
    Elefantmannen2 skrev 2023-04-04 18:13:49 följande:

Precis som Ahola. 

Nope, normer sätts inte av var och en som det passar en själv förstunden, normer sätts av samhället. Det blir inte ok att göra som man vill mot andra bara för att man själv tycker det är ok.

Nej här sitter folk och diskuterar begrepp som redan är satta för länge sen men som vissa med alla medel försöker förneka existerar för att det inte riktigt lirar med hur de agerat och hur de vill se på sig själva. 

Givetvis blir diskussionerna väldigt bisarra, det blir det alltid när självklarheter förnekas och ska förklaras 150 ggr, det blir lite som att försöka förklara för ett litet barn varför det inte är ok att kasta sand i ansiktet på kompisar. Nivån blir väldigt låg.
  • Anonym (Lilla My)

Frågade TS om hen hade läst hela boken eller bara valda delar. Lite svårt att diskutera om man inte läst hela boken tycker jag

• Elefantmannen2
    Anonym (Känslor) skrev 2023-04-04 10:49:43 följande:

Men problemet med det traditionella synsättet är att det missar hur andra beteenden skadar relationer och i många fall mer än fysisk otrohet.

Bara för att folk använder det fel så betyder det inte att man ska ignorera denna modernare syn på otrohet.

Relationsproblem och känslomässig otrohet är olika saker. Ett relationsproblem är något som sker mellan två parter. En känslomässig otrohet är när en av parterna börjar involvera sig med tredje part på ett sätt som är skadligt för relationen eller som den andra parten inte gillar.

Problemet här ligger inte i någon relation, det ligger hos dig och din självkänsla. Det kan inte en partner fixa genom restriktioner. Att begära att någon annan hela tiden ska tänka igenom ditt scenario innan de talar med någon är djupt narcissistiskt och rent skruvat. Det finns ju inte ett uns av omtanke för din partner om du framhärdar detta.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Lilla My) skrev 2023-04-04 19:03:48 följande:

Frågade TS om hen hade läst hela boken eller bara valda delar. Lite svårt att diskutera om man inte läst hela boken tycker jag

Har du läst hela boken?

Svar på tråden Bok om otrohet: Den nakna sanningen