Mitt barn försöker att bestämma över mig
Mitt barn försöker att bestämma över mig. Hen är snart 4 år och har en stark vilja, kan bli tokig när jag inte gör som hen säger. Kan tex handla om att hen vill bestämma i lekar, när vi ska gå hem, vart vi ska gå osv. Börjar gnälla något förjävligt, kan skrika rakt ut (riktigt högt) eller visar sig helt förtvivlad med massa gråt. Jag fattar inte vad jag gör för fel.
När jag säger ifrån eller bestämt kan hen lipa mot mig och retas i stället för att lyssna. Det känns ganska frustrerande för mig och förhöjer även min ångest (speciellt om det är utomhus då jag känner mig som en dålig mamma). Hen lyssnar inte och försöker med alla medel att få tex stanna uppe trots att det är sent. Testar mig något otroligt. Ibland känns det som att jag tappar kontrollen över situationen om vi tex ska iväg eller gå hem från parken och kan då känna mig sjukt irriterad över situationen. Jag känner att jag saknar ett känslomässigt stöd ibland och för det mesta känner jag mig som en dålig mamma fast att jag gör mitt allra bästa. Vad är det för behov hen har genom dessa beteenden, eller är det bara extrem trots? Det har pågått i över ett halvår och behöver jag vara orolig?
Jag är rädd för att hen inte kommer att respektera mig när hen blir äldre och fortsätta köra med mig. Jag försöker att stå på mig men kan bli extremt trött mentalt av detta.
Någon som känner igen sig?