• AndreaBD

Är det farligt att äta före narkos???

Hoppas någon vet. Min (vuxna) dotter ska få en mycket kort narkos, idag, för ett litet ingrepp (som egentligen inte kräver narkos, men hon är rädd av sig), Hon berättade just att hon inte fick äta efter kl. 6.00 för att ingreppet är .... jag tror runt 13.00. Och ändå åt hon lite frukost kl. 7.00.

Är detta farligt? Bör hon inte ha narkos idag, vad kan hända??? 

• Svar på tråden Är det farligt att äta före narkos???
  • Daisy28
    AndreaBD skrev 2023-04-04 10:42:40 följande:
    Är det farligt att äta före narkos???

Hoppas någon vet. Min (vuxna) dotter ska få en mycket kort narkos, idag, för ett litet ingrepp (som egentligen inte kräver narkos, men hon är rädd av sig), Hon berättade just att hon inte fick äta efter kl. 6.00 för att ingreppet är .... jag tror runt 13.00. Och ändå åt hon lite frukost kl. 7.00.

Är detta farligt? Bör hon inte ha narkos idag, vad kan hända??? 

Säg åt henne att berätta det på sjukhuset och låt läkaren göra bedömningen.
  • Meddelande borttaget
  • EpicF

Farligt farligt, man ska fasta pga att man kan kräkas när man sövs om man mår illa. Och det i sig kan bli farligt i extrem fall. Men hon ska naturligvis berätta för läkaren att hon ätit lite vid kl 7 och så gör de en bedömning. Men oftast så har den ingen betydelse bara de vet om det. 

Tänk på alla akutoperationer som göra utan att man vet om personen ätit eller inte. 

• Sanna43

Det farliga här är att hon är vuxen och ej kan följa enkla instruktioner. 

• Gurk11

Inte farligt men hon lär må illa och kanske kräkas upp sin frukost. 🙂

• AndreaBD
    EpicF skrev 2023-04-04 11:33:34 följande:

Farligt farligt, man ska fasta pga att man kan kräkas när man sövs om man mår illa. Och det i sig kan bli farligt i extrem fall. Men hon ska naturligvis berätta för läkaren att hon ätit lite vid kl 7 och så gör de en bedömning. Men oftast så har den ingen betydelse bara de vet om det. 

Tänk på alla akutoperationer som göra utan att man vet om personen ätit eller inte. 

Det är det hon ska göra. Tala om för läkaren.
  • AndreaBD
    spettakel skrev 2023-04-04 10:47:26 följande:

Anledningen till att man inte ska äta är pga risken för kräkningar när man är sövd då viss bedövning kan göra att man mår illa. Men som tidigare sa, prata med läkaren. Vet inte hur stor skillnad en timme gör.

Jo, jag vet. Min fråga var snarare om det kan vara farligt. Men hon ska fråga läkaren.
  • AndreaBD
    Gurk11 skrev 2023-04-04 12:21:48 följande:

Inte farligt men hon lär må illa och kanske kräkas upp sin frukost. 🙂

Det var det jag tänkte också. 
  • Lynx123

Det kan vara mycket farligt. Kräks hon under narkos kan det hamna i lungorna. Måste absolut berätta för läkaren. Lycka till

• Yllop
    AndreaBD skrev 2023-04-04 16:06:34 följande:
    Jo, jag vet. Min fråga var snarare om det kan vara farligt. Men hon ska fråga läkaren.
    Det kan vara farligt om hon kräks och får ner spyorna i lungorna.
  • erikaABC
    AndreaBD skrev 2023-04-04 16:06:34 följande:
    Ja det kan vara farligt
    Annars skulle de inta säga att man ska fasta innan operation
  • RaYzLeR

En timme hit och dit kanske inte spelar någon roll. Men fråga läkaren för säkerhets skull.

Svar på tråden Är det farligt att äta före narkos???