• bmmamma

    Hur lägger vi upp maten?

    Hej

    Behöver er hjälp.
    Jag och min sambo har fyra barn ihop, varav 2 är mina och 2 är hans. Vi har i alla år haft barnen varannan vecka (sammaveckor), men nu har min son flyttat hem till oss på heltid. Min son är 15 år och hårt idrottande tonåring som äter och dricker mycket mat och dryck

    Min sambo och jag har alltid delat 50-50 på maten under barnveckor och barnfria veckor. Nu när min son bor hos oss på heltid så vet jag inte hur vi ska dela upp matkontot. Hur hade ni gjort?

    Jag hade en tanke på tex:

    Vi lägger båda 2500kr var på ett matkonto, sedan lägger jag till extra 1000kr från min sons underhållsbidrag (nu menar jag månadskonto).

    Tänker jag rätt? Fel?

  • Svar på tråden Hur lägger vi upp maten?
  • EpicF

    Rätt och rätt. Det Där någon ni själva måste komma överens om. Men jag hade dock fortsatt dela 50/50 eftersom jag anser att man är en familj, även om man har varsina barn. 

  • Magical

    Här har vi haft 5 barn/ungdomar och några har bott heltid, andra heltid. Vi har räknat oss vuxna som 1, barn som bor 50% som 0,5 och barn på heltid som 1. Sen har vi lagt pengar för oss själva samt de barn vi är förälder till, till vårt matkonto. 
    Vi har haft koll på vår månadskostnad och fördelat den summan enligt ovan. Jag fick då 1 + 0,5 + 0,5 att betala och min man fick 1 + 1 + 1 + 0,5 att betala. 

    Om ni gör likadant TS så får du 1 + 1 + 0,5 och din partner 1 + 0,5 + 0,5 delar att stå för. 

  • joffan

    Skulle fortsätta med 50/50 

    Min sambo har inga barn. Jag har två barn en på heltid och en på halvtid. Vi delar på allt. Vi hjälps åt med allt. Ibland får jag köpa saker åt min sambo och ibland handlar han. Hos oss finns inget ditt eller mitt med pengarna. väldigt skönt faktiskt

  • villervaller

    Håller med tidigare som någon skrev att man är en familj och då får man räkna med att ge och ta. Din son är en förlängning av dig och ingår i paketet med att bo tillsammans med dig. Om 5 år kanske det är din sambos barn som bor hos er på heltid.

Svar på tråden Hur lägger vi upp maten?