Inlägg från: Anonym (Kex) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kex)

Varför är vissa så lättkränkta och hur har de blivit sådana?

Embla twopointoh skrev 2023-04-06 16:10:53 följande:

Nu gillar jag inte egentligen att kalla det för 'lättkränkt', eftersom jag anser att en kränkning handlar om bra mycket mer än att någon blir upprörd eller tar illa vid sig av något. Dessutom används 'lättkränkt' som ett skällsord eller ett invektiv, som ofta syftar till att förminska och/eller avfärda någon annan (precis som det närbesläktade 'offerkofta').

Med det sagt, så tycker jag att företeelsen att ta allt personligt ökat. Vissa har helt enkelt inte förmågan att skilja på sak och person, varken när det handlar om dem själva eller när det handlar om andra. Om deras åsikt eller agerande blir ifrågasatt, känner de det som att det är deras person som blir kritiserad, och på samma sätt har de en tendens att gå på meningsmotståndares person, istället för deras åsikt eller resonemang. De fokuserar alltså mer eller mindre enbart på person, inte på sak.

Jag tror att detta i grunden handlar om en försvarsmekanism (det är väl få som gillar att bli ifrågasatta), som blir underblåst av att man inte förstår eller vill erkänna just skillnaden mellan sak och person, inte har fått lära sig hur man argumenterar sakligt, och vad som är skillnaden mellan ett rationellt resonemang och ett emotionellt sådant. Lägg till att emotionella resonemang är det som i mångt och mycket har använts under årtionden av både politiker, media, 'experter' och tyckare av olika slag. Det är helt enkelt norm att diskutera på det sättet.

Men, samtidigt tycker jag mig se ljuset i tunneln. Detta emotionella synsättet har under de senare åren blivit allt mer kritiserat och ifrågasatt. Jag tror vi är på väg tillbaka mot en mer saklig och rationell norm. Det beror förmodligen på att det känslobaserade världsbilden har blivit för extrem, även om media gör sitt bästa för att få den att framstå som en majoritetsåsikt, så börjar gemene man tröttna på dessa strömningar eller världsbilder som lägger för stor vikt vid individers känslor.

Jag håller med om att känsloargument fått väldigt stor vikt, däremot tror jag inte att diskussion helt utan dem är rimlig heller - det blir mer en teoretisk exercis a la universitetsuppgifter. Känslor existerar och vi som människor drivs mycket av dem. Så de kommer alltid finnas med i diskussioner.
  • Anonym (Kex)
    Anonym (kränkta?) skrev 2023-04-07 08:56:25 följande:
    Det var en grej som blev fel och jag försökte lyfta en konstruktiv diskussion med gruppen vuxna som är ansvarig. Detta gäller i en förening för barn.

den person detta handlar om tog det inte över huvud taget som en konstruktiv diskussion om hur göra detta på annat sätt nästa gång utan vände det direkt till att hen inte gjort detta med flit och att jag skulle lägga av för att detta inte hänt många gånger. Notera alltså att jag inte vänt mig till just hen utan hade riktat mig till hela gruppen.  
    Det jag kan gissa i ett sånt läge, som en tänkbar förklaring, var om personen verkligen gjort sitt allra bästa, och ingen tackade den för en insats utan det enda som kom var klagomål. Har varit med om det själv i ideella föreningar - INGEN vill hjälpa till, så till skut försöker man själv ta tag i saker för att få något gjort. DÅ kommer det myclet synpunkter på hur saker borde göras bättre. Nästa gång det ska göras så vill dock åter ingen hjälpa till, utan bara klaga. Det är ett sånt läge där jag förstår att någon känner sig personligen trött och reagerar.
  • Anonym (Kex)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-07 11:25:27 följande:
    Jag håller med. Känslor är inte oviktigt. Saken är väl den att man behöver en balans mellan känsla och rationalitet, för det blir inget trevligt debatt- eller samhällsklimat med extremer, oavsett åt vilket håll det är extremt.

Sedan är vi alla människor, och vi färgas såklart av våra känslor och erfarenheter. Ingen kan helt lägga bort sig själv i till exempel en diskussion. Däremot kan man, speciellt i skrift, tänka på hur man formulerar sig, och vad man i slutänden väljer att faktiskt skicka iväg. Det går ju liksom att läsa igenom det man skrivit och fundera över om man verkligen är i alla fall hyfsat saklig. Jag strävar efter att diskutera sak och inte person, men visst håller jag inte alltid det. Detta är trots allt ett forum där man diskuterar med privatpersoner, inte en vetenskaplig artikel.

Det är också därför jag i princip alltid skriver med mitt eget nick. Att vara otrevlig bakom en dubbelanonymitet är ett oskick, och de medlemmar som håller på så har jag ärligt talat väldigt liten respekt för. Det är en sak om ämnet är väldigt känsligt och/eller man delger information som är väldigt personlig, men jag tycker det är rätt fegt att vara otrevlig som anonym. Det blir en ojämn balans också, man skriver inte på samma villkor om den ena är öppen och den andra anonym. 

Jag upplever det som att de flesta och värsta otrevligheterna och påhoppen kommer från just dubbelanonyma. Det alltid enklare att vara otrevlig och elak om man vet att i nästa tråd, kommer ingen att veta att man var så otrevlig mot andra. Man behöver alltså inte ta ansvar för det man skrivit.

Men, i TS fall uppfattar jag det som att det var muntlig kommunikation, och där är det nog lättare att reagera emotionellt och säga saker i affekt eftersom man inte har möjlighet att ta ett steg tillbaka och svara när man tänkt igenom saken lite.
    Ja, muntlig kommunikation är ju så att man verkligen måste träna på att hålla tillbaka orden. Det svåra i ett sånt läge (jag tänkte att kommentaren var lagd i typ en chattgrupp) är att om man känner sig utpekad så kanske man reagerar fysiskt med att rodna, dra sig tillbaka eller bli darrig på rösten när man svarar. Och då blir det ju mer känslor bara där.

I skrift försöker jag att, om jag är upprörd, låta texten ligga en stund och återkomma till den sen. Ofta ändrar jag något då märker jag, och är glad att jag gjorde det eftersom jag då också ser att det blir bättre skrivet och mer to-the-point när jag inte är lika upprörd. (Dock är det första utkastet bra att ha eftersom jag annars kan bli FÖR mjäkig och tillmötesgående även när det är något där jag bör bita ifrån i.)
  • Anonym (Kex)
    BaraLillaJag84 skrev 2023-04-07 16:28:00 följande:

Jag har ett utmärkt exempel, dessutom färskt!
    Denna "Mello"-hysteri.
    Det diskuterades vilt i fikarummet varje måndag, alla hade åsikter högt och lågt! "Vad tyckte du, BaraLillaJag84, var det rätt som gick vidare??". "Vet du, jag tittar inte på eländet, tycker det har ballat ur för längesen med deltävlingar och Andra chansen och sånt! Tycker bara det är ett stort svindyrt spektakel och det sista som det fokuseras på är musiken och låtarna!".
    Herregud, tanterna blev ju helt rabiata (medan männen höll med mig.... 😈)!! Spottade och fräste, tävlade om vem som bäst kunde motivera hur braaaaa "mello" var! Precis som de tog personligt att JAG inte tycker om det medan de gör det, kände att de behövde gå i försvar! 

Precis som ni skriver - Folk tar åsikter alldeles för personligt! Som om det är kritik mot dem som individer att alla inte tycker likadant!

Jag hade nog mest tänkt att du var medvetet provokativ i ditt språk för att försöka verka creddig., men inte sagt nåt.
  • Anonym (Kex)
    BaraLillaJag84 skrev 2023-04-07 17:33:56 följande:
    För att jag kränkte din kärlek till "mello"?

Av det skäl jag sa, ditt ordval. Precis så man brykar uttrycka sog när man ska medvetet förstärka hur oootroligt iillla man tycker något är, när det räcker att säga att nä, jag gillar  det inte, jag såg det inte.

Mello är jag för egen del helt rätt neutral till, lyssnar på nån låt och kan tycka att det är en lördagsunderhållning, men betalar inte för att rösta.

• Anonym (Kex)
    BaraLillaJag84 skrev 2023-04-08 00:21:37 följande:
    Fast jag förklarade varför jag inte gillar det. För frågan kommer! Tycker att alldeles för många tycker för mycket utan att kunna motivera. Det bara "är så" i deras värld och sen tål de inte motargument. Jag är noga med att förklara varför jag tycker som jag tycker och inte bara kapa rakt av. Jag kan ange ännu flera argument varför jag inte tycker om Melodifestivalen, men det är inte vad tråden handlar om! Utan varför folk blir "kränkta" för minsta lilla, och en sån här skitsak räcker, att man tycker olika om något! De känner sig personligt påhoppade när de inte får medhåll och alla tycker lika som dem!
    Fast har du samma språk IRL som här så är det nog språket folk reagerar på och inte att just du inte ser melodifestivalen. 

Tror ofta det är så när folk anser att andra blir lättkränkta, stt de själva inte kan uttrycka sig utan att verka lite hånfulla.
Svar på tråden Varför är vissa så lättkränkta och hur har de blivit sådana?