Anonym (XY) skrev 2023-04-06 15:48:29 följande:
Bra analys,
Det är dessutom så att den tekniska utvecklingen gynnar polariseringen då sökmotorer och appar söker din uppmärksamhet och bidrar till allas filterbubblor.
Dessutom har vi under senare tid fått en märklig syn på offerskap där offret är "hjälte" och handlingskraft är "skurk". Maktanalyser och normkritik/dekonstruktion ligger bakom det här perverterade synsättet.
Lägg till att offret alltid har tolkningsföreträde och skall skyddas då varje kränkthetskänsla är enligt deras definition ett "övergrepp".
Så föds ett samhälle där folk belönas av att känna sig kränkta och vi får personer som letar anledningar att bli sekundärkränkta å andras vägnar. Detta leder till ytterligare en ganska otrevlig företeelse - Godhetssignalering.
Du kanske inte har sagt något dumt detta året men vänta, internet glömmer aldrig, vad gjorde du för 20 år sedan? Aha! du var utklädd till indian på maskeraden då, skäms! Du är dum, jag är god eftersom jag har exponerat dig och alla indianer tackar mig.
Ett bra boktips i sammanhanget är "Ingen tar skit i de lättkränktas land" av David Eberhard, överläkare inom psykiatrin. Han analyserar i den boken kränkthetskulturen som växt fram på 2000-talet. Den är mycket läsvärd och förklarar på ett pedagogiskt sätt hur nutidsmänniskan önskar upprättelse genom att hävda att de är kränkta.
Självklart ska man visa respekt för människor och inte trampa på människor som mår dåligt, men om jag ska dra en referens till då jag själv var barn/ ung på 80- och 90-talet, så var ofta jargongen många gånger hårdare då än vad den är idag. Vi som var unga då fick höra av de äldre att "vi inte visste något om livet" och att vi inte skulle tro att vi visste och kunde så mycket, då vi ansågs inte vara "torra bakom öronen". Yngre sågs ofta då av äldre som totalt okunniga och oerfarna, något som vi borde sett som kränkande. Idag har det i många fall blivit tvärtom. Äldre tar efter de unga och deras känslighet inför att bli kränkta och det ha blivit trendigt att söka upprättelse för att man anser sig kränkt.
När jag praktiserade på olika arbetsplatser som yngre fick jag ofta utstå hånanden och raljeranden från de äldre på dessa arbetsplatser, för att jag var ung och oerfaren. Och jag hade bara att bita ihop och acceptera det. Det var inte tal om att säga att man kände sig kränkt.