Inlägg från: Anonym (Rio) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rio)

Varför är vissa så lättkränkta och hur har de blivit sådana?

Anonym (kränkta?) skrev 2023-04-06 08:08:03 följande:
    Varför är vissa så lättkränkta och hur har de blivit sådana?

Jag känner en del människor som är helt normala och välfungerande med jobb och familj och allt sånt men som har en väldigt jobbig egenskap och det är att de är så lättkränkta. De blir sura, går i försvarsställning och reagerar väldigt märkligt på små saker. Som andra inte alls reagerar på.

Man måste med dessa personer väga sina ord på guldvåg och kan inte bara slänga ur sig en kommentar eller en fråga som man gör med andra. 

Jag har inget konkret exempel men just att de ofta gör frågan till att handla om de själva (jag har inte gjort fel) fast det man sa inte ens var tänkt att handla om dem eller om rätt och fel. 

Ja, hoppas ni förstår hur jag menar. Någon som vill analysera? Vet dessa personer om att de är lättkränkta?

De har svag självkänsla och är inte trygga i sig själva.
  • Anonym (Rio)
    BaraLillaJag84 skrev 2023-04-08 00:21:37 följande:
    Fast jag förklarade varför jag inte gillar det. För frågan kommer! Tycker att alldeles för många tycker för mycket utan att kunna motivera. Det bara "är så" i deras värld och sen tål de inte motargument. Jag är noga med att förklara varför jag tycker som jag tycker och inte bara kapa rakt av. Jag kan ange ännu flera argument varför jag inte tycker om Melodifestivalen, men det är inte vad tråden handlar om! Utan varför folk blir "kränkta" för minsta lilla, och en sån här skitsak räcker, att man tycker olika om något! De känner sig personligt påhoppade när de inte får medhåll och alla tycker lika som dem!
    Som jag skrev tidigare är de inte trygga. De vet egentligen inte vad de tycker utan följer norm, så när någon hävdar något annorlunda hotar man hela deras existens.

Det är ju så barn beter sig. De förlorar ett spel eller någon tycker annorlunda och så rämnar allt. För de har inte hunnit växa upp och stärka sig själva.

Så dessa lättkränkta individer är egentligen som uppvuxna barn som levt alldeles för enkelt och bekvämt och struntat i att hitta och utveckla sig själva.
Svar på tråden Varför är vissa så lättkränkta och hur har de blivit sådana?