Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

Vad är fattigdom?

Det finns mängder med bra definitioner på olika typer av fattigdom, och en av grundgrejerna är ju att fattiga saknar tillgångar till det som behövs för ett drägligt liv.

Sverige har ju socialtjänst och trygghetssystem för att se till att människor inte helt hamnar i svält, bostadslöshet och dör av sjukdom... Men att vara fattig i Sverige innebär att faktiskt inte ha den trygghet som pengar ger.

Naturligtvis är fattigdom kopplat till miljön. Numera dör ju inte folk i Sverige p.g.a. att de inte har råd med medicin, men fortfararande så finns det ju människor som inte kan fixa sina tänder, köpa mat för att bli mätta och klara sig, utan att just gå till socialtjänsten.

Att år ut och in inte ha råd med mer än det absolut nödvändiga är fattigdom. 

• Lönnsirap

Nu har jag läst TS inlägg lite mer noggrant och vill förtydliga att det faktiskt är skillnad på fattigdom, och att vara avundsjuk på folk som har det bättre, eller som har ännu mera resurser.

Det är också viktigt att inte blanda ihop fattigdom, med att folk automatiskt är "offer" och "att de inte tar tag i sin situation".

Fattigdom är dessutom både ett begrepp som beskriver samhällsproblem OCH en känsla som individen har. Det är dessutom så, att många av de som faktiskt inte är fattiga känner sig fattiga (såsom random medelklass ungdom) och vissa fattiga känner sig inte fattiga (folk som trollar med knäna och har självhushållning). 

Nu har jag inte tillgång till DN, så jag vet inte riktigt vad Lena Andersson skrev... Men vanligtvis så brukar vissa människor sätta väldigt höga krav på vad andra (i det här fallet fattiga) borde klara. Att köpa billig mat är en förutsättning... Men det är väldigt mycket lättare i teorin, än i praktiken. Att mätt och belåten sitta och fundera på vad som ger tillräckligt med energi och vitaminer är mycket lättare än att ständigt ha en mycket begränsad budget. 

Svar på tråden Vad är fattigdom?