• Anonym (förälder)

Någon som har testat omega-tillskott till barn med koncentrationssvårigheter?

Jag har läst en del om att omega 3-tillskott kan vara bra för barn med koncentrationssvårigheter, adhd, add osv. 

Vill höra om någon har egna erfarenheter att dela med sig av?

• Svar på tråden Någon som har testat omega-tillskott till barn med koncentrationssvårigheter?
  • TvillingmammaVästgöte

Jag har positiva erfarenheter. Min son äter fortfarande Equazen , trots att han är myndig och studerar. Han behöver det för att kunna koncentrera sig säger han. Han ha ingen diagnos, men koncentrationssvårigheter.

• AndreaBD

Ja, jag har testat på mina två barn med ADHD. Sonen som har svår ADHD - ingen skillnad, vad jag märkt. Dottern som var explosiv som barn, humörsvängningar var det som verkligen märktes - där såg vi en förbättring av humöret faktiskt. Det märkte vi dock när vi redan hade slutat med omega-3 igen. Och hon vägrade ändå ta kapslarna. 

Det sägs ju generellt, att omega-3 hjälper bäst mot PMS, så jag är inte förvånad, att det hjälpte mot dotterns humörsvängningar. En risk finns med omega-3 - om man har benägenhet till epilepsi (man behöver inte ha anfall än), så kan det sänka kramptröskeln. Det är osannolikt, händer säkert inte ofta, men det är bra att veta. 

• TvillingmammaVästgöte

Det är bra för alla att äta omega tre, minskar tex risken för demens, det är allmänt bra för hjärnan. Alla som inte äter fisk flera gånger i veckan borde äta tillskott av omega tre, om de vill ha optimal hälsa.

• Anonym (Frallan)

Att istället dra ner på skärmtid lär ha en enormt mycket bättre effekt.

• Spucks

Tack för denna tråd - jag hade ingen aning om att det kan hjälpa vid koncentrationssvårigheter (och uppenbarligen även vid humorsvängninar). Ska läsa på hur det är med detta tillskott till barn och sedan, om det passar, testa för min 5 åring och även mig själv.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Frallan) skrev 2023-04-07 10:04:25 följande:

Att istället dra ner på skärmtid lär ha en enormt mycket bättre effekt.

Ja, speciellt om man använder den frigjorda tiden till fysisk aktivitet. Men omega tre är också bra, men jag håller med om att fysisk aktivitet är ännu viktigare, hjärnan behöver det.
  • Anonym (Frallan)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-04-07 10:21:38 följande:
    Ja, speciellt om man använder den frigjorda tiden till fysisk aktivitet. Men omega tre är också bra, men jag håller med om att fysisk aktivitet är ännu viktigare, hjärnan behöver det.
    Många med npf har dessutom en förmåga att hamna just bakom en skärm.
  • Anonym (....)

Fick Equazen Eye-Q hela uppväxten och åt det fram till jag var färdig med universitet. Fungerade väldigt bra för mig. Behöver det inte just nu men har ätit där i perioder under vinterhalvåret. 

• Anonym (förälder)

Mitt barn som jag frågar om detta för tränar massor och har nog aldrig använt så lite skärm som just nu. 

• Anonym (Qi)

Det finns studier som visar att det minskar symptomen på adhd, särskilt om den är mild till att börja med och när dosen av omega 3 var hög, eller när det var i kombination med flera komponenter (?-3, ?-6 LCPUFA och vitamin E tex). Det finns också studier som inte såg någon förbättring, särskilt i dubbelblinda test.

Det finns också studier som visar att barn som får i sig lite omega 3 i dieten hade en betydligt högre chans att också ha en adhd-diagnos.

OBS!!!! Jag läste på för ca 5 år sedan när min son fick sin adhd diagnos, så uppgifterna kan vara daterade. Vi valde att ge honom (och resten av familjen) tillskott. Detta gjorde vi samtidigt som han fick sin medicin och vi lärde oss en hel del andra sätt att bemöta och hantera hans problematik, så jag har inte en aning om vad just omegan har bidragit med. Väl tolererad och inga negativa biverkningar dock. Jag trodde att han skulle ha svårt att svälja de stora kapslarna, men tydligen var det bara jag.

Svar på tråden Någon som har testat omega-tillskott till barn med koncentrationssvårigheter?