• Anonym (TS)

Otrevliga kollegor på varje arbetsplats

Hej! 

Jag har en fråga angående otrevliga/ dryga kollegor. 

Som person är jag lugn, tar inte för mig socialt för mycket på jobbet, men är ändå öppen socialt småpratar i fikarummet, är trevlig, ler mycket, hjälpsam, säger aldrig mina åsikter då jag inte vågar, kommer aldrig med klagomål heller, försöker va så oskyldig och lättsam som möjligt då jag har en stark konflikträdsla. 

Ändå stöttar jag som ny på olika arbetsplatser på personer som är otrevliga/ dryga, kommer med dumma kommentarer så det låter som jag inte kan nånting osv.

Mitt sätt klara av dessa människor är att vara ännu mer lugn, hålla lite avstånd men ändå vara trevlig, önska dom en trevlig helg, fortsätta vara en trevlig och hjälpsam kollega, inte argumentera tillbaka osv.

Men det blir inte bättre? 

Får höra privat av mina nära och kära att jag ska få mer självförtroende, våga säga vad jag tycker osv. Men blir det inte VÄRRE då med dessa kollegor? 

Vad hade ni gjort? Vad är er erfarenhet av detta? 

• Svar på tråden Otrevliga kollegor på varje arbetsplats
  • Anonym (Jo)

Jag skulle fortsätta ungefär som du gör, dvs ignorera deras elakheter men jag skulle verkligen inte önska dem en trevlig helg. Bara nicka om man möts i korridorer mm så man inte kan anklagas för att skapa dåligt arbetsklimat. Om det är många kommentarer skulle jag fundera på att ta det med chefen. Och idioter kommer det att finnas överallt så lika bra man vänjer sig och går vidare med sitt.

• TvillingmammaVästgöte

Jag gjorde som du tills jag blev deprimeraf, min terapeut sa att jag måste säga ifrån och nu fungerar det bättre på jobbet. Vissa gillar att vara elaka och ökar på detta ju mer de märker att man inte säger ifrån.

• Anonym (!!!)

En av anledningarna till att jag vill jobba hemifrån..

• Polyrytm

Jag förstår verkligen inte meningen med att vara en dryg och elak jävel, varken på jobb eller annars.

Små människor. 

• Anonym (TS)
    Tack ni för svaren! Har också hört det kan leda till utmattning och depression om man bara låter folk köra över en med sitt beteende, men är svårt bara säga ifrån, även om jag vet att man kan göra det på ett bra sätt dvs inte att man är lika otrevlig tillbaka. Har ni något bra förslag säga ifrån? Glad påsk!
  • Anonym (H)

Elaka personer gilla att hacka på snälla personer som aldrig säger ifrån. Lätta byten

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (TS) skrev 2023-04-08 13:25:01 följande:
    Tack ni för svaren! Har också hört det kan leda till utmattning och depression om man bara låter folk köra över en med sitt beteende, men är svårt bara säga ifrån, även om jag vet att man kan göra det på ett bra sätt dvs inte att man är lika otrevlig tillbaka. Har ni något bra förslag säga ifrån? Glad påsk!
    Nej, det kan jag inte säga, det är svårt när man inte är van. I början var jag väldigt osmidig. Men du kan ju börja med att inte vara trevlig mot dem som är otrevliga,  säg hej och inget mer och försök koncentrera dig på dem som är trevligare. För mig fungerar det på jobbet jättebra nu. Men jag har tränat på detta fem år nu. Däremot har jag enorma bråk med min mamma och mitt syskon, de kan inte vänja sig vid att jag inte är den snälla som alltid ser till familjen och familjefejden framför mig själv. Men trots alla bråk i familjen mår jag bättre nu, när jag säger ifrån, jag är inte längre deprimerad. 
  • Tow2Mater

Otrevliga/ dryga kommentarer kan du ju bara ignorera, men de kommentarer som låter som du inte kan nånting borde du börja bemöta på ett sakligt sätt, för att visa att du kan. Det kommer ge dig större respekt på arbetsplatsen.

Förstår inte vilka slags arbetsplatser detta verkar vara vanligt på, men kan gissa inom kvinnodominerade vården. Vuxna människor borde kunna bete sig bättre på jobbet.

Svar på tråden Otrevliga kollegor på varje arbetsplats