• Anonym (Ledsen)

Abort mot min vilja

Jag lever i ett samboförhållande. Jag och min pojkvän har länge pratat om barn och senast för en vecka sedan sa han att han vill att jag blir gravid. 

Dock har hela den här veckan kantats av bråk. Och mitt i bråket testar jag positivt.. 

Nu vill han givetvis inte behålla barnet och jag känner mig mer eller mindre tvingad till att göra abort. 

Hur hanterar man sånt här?

• Svar på tråden Abort mot min vilja
  • Anonym (I)

Man fotar ut aset med huvudet före. Sen tar man ett beslut ifrån sin egen vilja. 

• Anonym

Det är du som bestämmer. Punkt.

• Anonym (Reality check)

Man gör abort och gör slut. En sån kille vill man inte ha barn med och du kommer aldrig kunna lita på att han finns där för dig när det blir tufft.

• Anonym (Frippelmamma)

Typiskt pojkar att bli nervösa när man plussar. Att man dessutom bråkar, det gör man ibland, och då plötsligt inte vilja längre. Men det är redan gjort, en abort är inte som att klippa naglarna liksom. Du kan väl säga till honom att bråket inte är för alltid och eftersom ni ville för en vecka sedan så vill ni säkert snart igen, när det här har lugnat sig. Jag tycker inte någon av er ska fatta några livsavgörande beslut i detta stadiet. 

• Anonym (Annie)

Tänker att visar han redan nu att han inte vill ha ett barn så kommer det nog inte kännas så roligt sen om relationen tar slut och han ändå vill ha halva vårdnaden. Tänker att det har ju varit några sådana uppmärksammade fall, då pappan misskött barnet som hämnd mot mamman. 

• Anonym (HH)

Gör dig först av med idioten. Sen bestämmer du dig för om DU vill fortsätta graviditeten eller inte.

• MrCarlis6000

Får man fråga vad bråken handlat om? Någon form av otrohet? 

Som de andra dönickarna missat i det hela är ju att han är pappa och du bör ta hänsyn till han, bra där. Fast om du verkligen vill behålla barnet så bör du göra det och få med han på tåget. 

Jag ville göra abort på tredje barnet men sambon vägra och idag har vi en superfin fyraåring och jag kan inte tänka mig ett liv utan henne. Så för oss blev det inga konstigheter då hon tog beslutet, jag tackar henne idag:)

Nu börjas det pratas om en fjärde och jag har googlat lite på kyskhetsbälte för män ;)

• Anonym (123)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-04-10 20:05:01 följande:
    Abort mot min vilja

Jag lever i ett samboförhållande. Jag och min pojkvän har länge pratat om barn och senast för en vecka sedan sa han att han vill att jag blir gravid. 

Dock har hela den här veckan kantats av bråk. Och mitt i bråket testar jag positivt.. 

Nu vill han givetvis inte behålla barnet och jag känner mig mer eller mindre tvingad till att göra abort. 

Hur hanterar man sånt här?

Du talar om för honom att du inte längre vill leva som sambo med honom och sen tar du beslut om du vill ha barn med idioten eller om du hellre gör abort. 

Har en kollega som valde att göra slut men behålla och så flyttade hon till orten hon har jobb på för att slippa pendla och slippa dividera med honom om skolor och sånt skit. Hon har enskild vårdnad och erbjuder umgänge så mycket pappan vill, men han ids inte, det är så långt att åka menar han. 

Att hon haft det som argument mot att flytta ihop med honom och han då sagt att nej med det kommer att gå så bra så att pendla, SÅ långt är det inte glömde han bekvämt nog bort. 

Det har gått jättebra, barnet har andra män som förebilder istället och är nu en välartad tonåring med ljus framtid. 

• Anonym (Mia)

Gör inget du ångrar.Det är din kropp faktiskt inte hans.

• Anonym (Liv)

Jag vet inte hur din livssituation ser ut i övrigt  men jag har precis gjort en abort och det var mitt livs största misstag ,  jag gick inte på vad jag själv ville ,  jag vill inte leva längre och mår skit .

För många år sen gjorde jag abort av egen vilja pga fadern psykiskt misshandlade mig och den har jag aldrig ångrat.  

Så du måste försöka ta reda på vad du själv vill ❤️

• Anonym (t)
    MrCarlis6000 skrev 2023-08-04 19:27:57 följande:
    Lär du dina barn mer taktfullhet?
  • Anonym (???)

Hur får han dig att känna dig tvingad?
    Han kan inte tvinga dig att göra abort, det är bara du som kan ta det beslutet.
    Vet inte hur många såna här trådar jag har sett här på fl den senaste veckan...mannen tvingar mig till abort....o sen skriver kvinnan att hon ligger i soffan o gråter o ångrar sig o säger att det är hans fel.
    Det är ju inte mannens fel att kvinnan väljer en abort.
    Tyvärr är det väl så att många kvinnor inte kan stå på egna ben utan måste ha en karl som likt föräldrar bestämmer o tar hand om kvinnan.
    Hur som helst, han kan inte tvinga dig, då du har fri vilja att välja att föda barnet.

• Anonym (XXX)
    Anonym (???) skrev 2023-08-05 18:45:06 följande:

Hur får han dig att känna dig tvingad?
    Han kan inte tvinga dig att göra abort, det är bara du som kan ta det beslutet.
    Vet inte hur många såna här trådar jag har sett här på fl den senaste veckan...mannen tvingar mig till abort....o sen skriver kvinnan att hon ligger i soffan o gråter o ångrar sig o säger att det är hans fel.
    Det är ju inte mannens fel att kvinnan väljer en abort.
    Tyvärr är det väl så att många kvinnor inte kan stå på egna ben utan måste ha en karl som likt föräldrar bestämmer o tar hand om kvinnan.
    Hur som helst, han kan inte tvinga dig, då du har fri vilja att välja att föda barnet.

Det tråkiga är ju också, att många här på FL uppmanar dem till att göra abort. "Man kan inte tvinga en man att bli far, han har lika rätt att bestämma", "hur ska det gå för barnet utan far?" o.s.v..

I verkligheten kommer det att lösa sig med pappan på endera sättet, och även om man blir ensam mamma så klarar man sig som det i Sverige. Barnet blir det viktigaste i livet, pappan blir långt mindre viktig - han kan sura bäst han gitter. Och barnet har man hela livet ut - en karl kan försvinna, och då sitter man där ensam ändå på äldre dagar. 
  • Anonym (Red ut)

Det låter ju oerhört instabilt att er relation var så seriös att ni talade om att skaffa barn, sen hade ni en bråkig vecka och då tycker han att du ska göra abort?

Först och främst: DU bestämmer det. Inte han. Oavsett omständigheter.

MEN det låter väldigt dramatiskt att svaja så oerhört i en livsavgörande fråga för att ni haft en lite jobbig vecka.

Det låter som att ni omedelbart behöver tala ut om er relation. Hur ni hanterar jobbiga känslor och stunder. Era långsiktiga mål och hur ni vill ha det tillsammans. OM ni faktiskt vill ha barn och hur ni i så fall kan ge det så bra livsvillkor som möjligt.

Sen tar du ett beslut om graviditeten efter det.

Skulle ni göra slut men du fortfarande vill ha barnet kan du självklart göra så, men då vara beredd på risken att behöva ta hand om det själv. Och likaså att ha honom som medförälder oavsett om ni är ett par eller inte.

Svar på tråden Abort mot min vilja