• Anonym (Ärdetdax)

Klimakteriet

Googlat och spannet för när man kommit i klimakteriet och även över klimakteriet är stort. Ända från 35 - 57 år har jag hittat. Så det säger ju inte mycket. Därför är jag nu lite nyfiken på hur gamla var ni när ni hade eran sista mens? 
    Har också hört att får man mens tidigt kommer man i klimakteriet tidigt. Stämmer det på er? När fick ni alltså första mens?
    Och en sista fråga: hade ni mycket ömma bröst! Typ veckovis jätte ömma.
    Tack!

• Svar på tråden Klimakteriet
  • Anonym (My story)

Fick mens strax innan jag fyllde 12
    Sista mens när jag var 51.5
    Regelbundet 28 dagar hela tiden. 

Blödde mycket från ca 45, fick göra en operation för att få stopp på flödet. Var godartade myom. 

• Anonym (S)

Fick mens vid 14 och sista mens som gravid vid 31.
    Haft väldigt ömma bröst i omgångar.

• Anonym (Också myom)
    Anonym (My story) skrev 2023-04-10 20:22:03 följande:

Fick mens strax innan jag fyllde 12
    Sista mens när jag var 51.5
    Regelbundet 28 dagar hela tiden. 

Blödde mycket från ca 45, fick göra en operation för att få stopp på flödet. Var godartade myom. 

Vilken operation fick du göra? Ta bort livmodern eller något mindre invasivt? Jag har också myom men min läkare vill bara ta bort livmodern eller göra ingenting förutom mini-piller eller Cyklo-F och jag tycker att det är för radikalt att ta bort livmodern i nuläget. (Jag undrar om läkaren inte pushar det för att det är en privatklinik men det är en annan diskussion.)
  • Anonym (My story)
    Anonym (Också myom) skrev 2023-04-10 23:16:08 följande:
    Vilken operation fick du göra? Ta bort livmodern eller något mindre invasivt? Jag har också myom men min läkare vill bara ta bort livmodern eller göra ingenting förutom mini-piller eller Cyklo-F och jag tycker att det är för radikalt att ta bort livmodern i nuläget. (Jag undrar om läkaren inte pushar det för att det är en privatklinik men det är en annan diskussion.)
    Ballong metoden
    Gör att slemhinnorna blir som innan 
    Slapp blödning helt. 
    Gjordes på nästa Gyn... På Karolinska

Gjordes under dagen, lite mör dagen efter. 
  • Anonym (Klim)

Första mens när jag var 13, sista mens när jag var 49,5.

• Anonym (Klim)

Glömde svara angående ömma bröst: Nej, inga ömma bröst öht... brukar man ha det i samband m klimakteriet? Det visste jag inte ens...

• Anonym (T)
    Anonym (S) skrev 2023-04-10 21:50:21 följande:

Fick mens vid 14 och sista mens som gravid vid 31.
    Haft väldigt ömma bröst i omgångar.

Sista mens som gravid? Förlåt att jag frågar, menar du att du gick in i klimakteriet efter den graviditeten vid 31 års ålder? 
  • Anonym (!!!)

Första mens 11 år. Sista mens 50 år. Så jävla skönt att slippa!

Klimakteriet börjar redan innan menopaus och pågår några år efter.

Viktigt att ta hormoner (bioidentiska) för hela hälsan! Läs Hormonkarusellen!

• Anonym (S)

Till (T) det stämmer. Ärftligt och bla min mamma och mormor var tidiga. Vi hade inte lika många ägg i reserven som andra och då blir det så.

• Mrs Moneybags

Tror det är tvärtom, får man mens tidigt brukar man komma senare i klimakteriet. Mamma fick mens vid 11 och hade sista mens vid 57. Jag är 52 och har inte kommit dit än. Fick också mens vid 11. 

Svar på tråden Klimakteriet