• Anonym (Ärdetdax)

Klimakteriet

Googlat och spannet för när man kommit i klimakteriet och även över klimakteriet är stort. Ända från 35 - 57 år har jag hittat. Så det säger ju inte mycket. Därför är jag nu lite nyfiken på hur gamla var ni när ni hade eran sista mens? 
    Har också hört att får man mens tidigt kommer man i klimakteriet tidigt. Stämmer det på er? När fick ni alltså första mens?
    Och en sista fråga: hade ni mycket ömma bröst! Typ veckovis jätte ömma.
    Tack!

• Svar på tråden Klimakteriet
  • Anonym (S)
    Sista mens som gravid? 

Klumpigt uttryckt av mig, sista mensen var såklart innan jag fick plus på stickan och sen kom den aldrig åter. Väntade lite över året innan jag efterlyste den.
  • Anonym (48)

Fick mens när jag var 15. Tror jag hade sista mens när jag var 48, den glesade ut snabbt och blev inte regelbunden igen efter sista barnet (fick yngsta vid 43).

• Anonym (gg)

Jag fick mens när jag var 15, är 47 nu och den är fortfarande regelbunden, har ingen känning av klimakterie.

• Anonym (Ärdetdax)

Tack för alla svar!
    Intressant det där med att det kan vara tvärtom mot vad jag trodde, att tidig mens även medför att den slutar senare. Stämmer ju faktiskt på mig själv lite. Fick när jag var tolv och har fortfarande efter jag passerat 50. Dock är den väldigt oregelbunden.
    Jo, man kan få ömma bröst som symptom på klimakterie. Visste inte heller det först, så blev några grav tester pga det. 

• Anonym (Ärdetdax)

Angående myom. Har för mig jag läst/hört någonstans att man även kan "bränna" bort dom...

• Anonym (Peggy)

Första mens vid 12, sista vid 49. Inga barn.

Inga ömma bröst men grymma svettningar!

• Anonym (Aj)

är fortfarande i förklimakteriet sedan 5-7 år (är 49) och har oregelbunden mens och har en massa symtom bla  ömmande bröstvårtor.

har haft det jättejobbigt och får nu hormontillskott som planat ut det lite så jag mår bättre.

• Anonym (Japp)

Fick mens när jag var 14. Hamnade plötsligt och radikalt in i klimakteriet strax innan jag fyllde 51. Nu är det tre månader sedan jag hade mens...kanske var det sista.  Innan den hade mensen kommit varannan  månad i några månader. Har börjat få vallningar nu. 

• Anonym (Ellen)

Första mens vid 11, sista vid 50.

• Anonym (Ärdetdax)
    Anonym (Aj) skrev 2023-04-11 21:42:41 följande:
    Klimakteriet

är fortfarande i förklimakteriet sedan 5-7 år (är 49) och har oregelbunden mens och har en massa symtom bla  ömmande bröstvårtor.

har haft det jättejobbigt och får nu hormontillskott som planat ut det lite så jag mår bättre.

Nämen fy! Vad orättvist det kan vara! Vissa får inget andra allt. Jag är nog någonstans mittemellan. Håller tummarna att du slipper snart! Hjärta
Svar på tråden Klimakteriet