• Anonym (Hjälp)

Sambo skiter i hur jag mår

Min sambo lyssnar inte på mig. Ibland berättar jag saker för honom flera gånger, men får ändå frågor om det senare under dagen som om jag aldrig hade sagt något. Han säger själv att han glömt bort. Men jag vet att han inte lyssnar. När jag pratar med honom om någonting viktigt jag upplever att han gör dumt tex, så sitter han mest och tittar ner och säger ?mm? och att han förstår, men sekunden efter gör han samma sak igen. 

detta kväver mig verkligen, jag orkar inte mer. Jag har bland annat pga detta gått in i en djup depression nu, men min sambo förstår ändå inte. Jag gråter och säger att jag inte vill leva längre, att jag inte ser någon mening med något, men jag ser och vet att han inte tar mig seriöst. Han tar mig alltså inte på allvar när jag pratar om hur dåligt jag mår. Jag har aldrig någonsin haft en sån här låg period i mitt liv, och har mer eller mindre stängt in mig i flera veckor nu. jag är inte bekväm i att prata med okända människor, men ändå är allt han säger att jag behöver prata med NÅGON. 

Jag har inte längre någon ekonomi, ingen bil och inget jobb, så jag kan heller inte lämna just nu, trots att allt jag egentligen vill är att flytta från honom. 

Det känns som att jag står och skriker, gråter och verkligen bönar och ber efter hjälp till någon som inte hör mig, han lyssnar inte. Han verkar inte alls oroad när jag sagt att jag inte längre vet om jag vill vara med honom, för han tar mig inte på allvar, aldrig någonsin. Jag känner mig så enormt ensam i min relation. Han svarar knappt när jag pratar med honom. 

Han tröstar mig när jag är som mest ledsen, och ligger på golvet i badrummet med panikattack, men gör därefter om samma misstag om och om igen. Jag vet inte vad jag ska ta mig till.. 

• Svar på tråden Sambo skiter i hur jag mår
  • Anonym (.)

Låter som mig i min relation och det slutade med att HAN lämnade för att jag blev så oattraktiv eftersom jag "reagerade" (typ när han sa att han var så disträ). Hade önskat att jag hade lämnat innan för att det var så destruktivt. Det blev bara värre tills dess att han själv lämnade, så att stanna var inget alternativ.
    Kanske om jag kom på förslaget med gemensam terapi? Men det tänkte inte jag på då, kan ev ha sagt det en gång men då bara skrattade han

• Dexter dot com

Visst är det trist att din sambo inte verkar bry sig men ditt mående är ju ditt ansvar så sök hjälp. 

• annabellelee

Du verkar lägga dina problem på din sambo, att du mår dåligt eftersom han inte vet hur han ska bete sig mot dig. Här är det viktigt att skilja på två saker.

1. Misshandlar han dig psykiskt eller fysiskt? Iså fall, lämna. Tänk inte på pengar eller annat praktiskt, allt sådant är sekundärt.

2. Är du deprimerad/ mår dåligt? Iså fall är det inte din partners uppgift att göra dig frisk igen, och försöker han hjälpa är det lätt att han dras in i din sjukdom och blir medberoende. Sök samtalskontakt.

Faktiskt är samtalskontakt bra oavsett, för att du får reda i det hela.

Jag mådde som du under min studietid. Jag isolerade mig och ville inte träffa folk. Men jag insåg någonstans att det inte var sunt och tvingade ut mig på saker som bibliotekbesök, promenader, kompisträffar ändå. Till slut gick det över, men det tog flera år. Det hade säkert varit bättre om jag sökt hjälp.

• Anonym (...)
    annabellelee skrev 2023-04-11 07:30:20 följande:

Du verkar lägga dina problem på din sambo, att du mår dåligt eftersom han inte vet hur han ska bete sig mot dig. Här är det viktigt att skilja på två saker.

1. Misshandlar han dig psykiskt eller fysiskt? Iså fall, lämna. Tänk inte på pengar eller annat praktiskt, allt sådant är sekundärt.

2. Är du deprimerad/ mår dåligt? Iså fall är det inte din partners uppgift att göra dig frisk igen, och försöker han hjälpa är det lätt att han dras in i din sjukdom och blir medberoende. Sök samtalskontakt.

Faktiskt är samtalskontakt bra oavsett, för att du får reda i det hela.

Jag mådde som du under min studietid. Jag isolerade mig och ville inte träffa folk. Men jag insåg någonstans att det inte var sunt och tvingade ut mig på saker som bibliotekbesök, promenader, kompisträffar ändå. Till slut gick det över, men det tog flera år. Det hade säkert varit bättre om jag sökt hjälp.

Ts blir inte misshandlad på något sätt, de har olika uppfattningar om hur hunden ska uppfostras och nu är hunden för stark och drar och ts orkar inte med hunden och därför ligger på badrumsgolvet och gråter.... det finns en annan tråd, visst jag KAN ha fel men trådarna skapades inatt med 15 minuters mellanrum och uttrycks på exakt samma sätt

Men jag håller med, ts behöver hjälp pch samtalsstöd är väldigt bra, man kan inte sitta och älta sina problem med den man anser har skapat dem
  • Meddelande borttaget
  • AndreaBD

Du behöver professionell hjälp. Det kan inte din sambo ge dig.  Jo, i regel bör ju ens partner lyssna när man har problem och vill prata om det. Dock finns det gränser. Om det blir samma sak om och om igen, och inget görs åt det - då kanske partnern inte orkar hur länge som helst. 

• Anonym (S)

Ts, kan det vara så att han är trött på att höra dig klaga...? Försöker verkligen inte skuldbelägga dig här men det kan bli för mycket. Om du mår jättedåligt så behöver du en professionell kontakt, eller prata av dig med dina tjejkompisar, men du kan inte hålla på att dumpa ditt dåliga mående på sambon hela tiden. Han stänger ner för att det har blivit för mycket, lite som "vargen kommer". Då spelar det ingen roll hur dåligt du mår, även om du så vore nära gränsen för ett totalt sammanbrott.

Sök hjälp för ditt mående ts.

• Anonym (B)

Vilka okänsliga kommentarer, usch.. 

Såklart TS behöver hjälp och inte kan få det av sin partner men herregud lite stöttning kan han väl ge henne??? I texten låter det som att han totalt skiter i henne.

• Anonym (S)
    Anonym (B) skrev 2023-04-11 10:02:17 följande:

Vilka okänsliga kommentarer, usch.. 

Såklart TS behöver hjälp och inte kan få det av sin partner men herregud lite stöttning kan han väl ge henne??? I texten låter det som att han totalt skiter i henne.

Han kanske var stöttande i början men att det har blivit för mycket. Har sett många exempel på människor som blir liksom känslokalla inför andras reaktioner när det är samma samma hela tiden. De kan visa hur mycket empati som helst för andra som mår dåligt men samtidigt helt avstängda inför den person som klagar 24/7.
Svar på tråden Sambo skiter i hur jag mår