• lämnadPappa

Lämnad pappa med problem

Hallåj
    Långt inlägg trots att de kortats ner

För 3 månader (läs januari)sedan släppte min exsambo (f26) bomben att hon inte ville leva med mig(m30) längre.
    Hon gjorde detta 10 minuter innan min far och syster skulle hälsa på hos oss i 2 dagar och 1 vecka innan dottern fyllde 2 år. Blev väldigt stel stämning den helgen kan man säga.

Bakgrund: hon sa i september förra året (2 veckor innan min födelsedag) att hon börjat tappa känslorna. Jag bröt ihop, mådde inte bra på jobbet men hemma med barnen blev de lättare. Vi pratade o pratade varje kväll o natt i en vecka tills vi kom fram till o försöka igen. Parterapi ville hon inte testa utan vi kunde lösa själva. Kom fram till lösningar och googlade hur man kunde fixa förhållanden. 
    Allt flöt på bra igen och vi pratade om de en dag varje vecka och hon sa att de kändes bättre. Jag fick upp hoppet och hon med. 

Spola sen fram 4 månader och min värld rasade samman åter igen. Jag tog all hennes energi ifrån henne tydligen, hon fick ingen tid för sig själv, trots att de var ja som hämtade barnen från förskolan, lagade mat, vi turades om o natta barnen och att städa. Hon va ute med kompisar minst 2 gånger i månaden och jobbade ofta över. Hennes föräldrar hälsade på 2 gånger i veckan och ville hon göra något ute eller själv så fick hon göra det. Så egentid hade vi båda 2.
    Men det var tydligen inte bra för henne.

När hon sa att hon ville göra slut så ville jag inte bryta ihop igen inför barnen, så jag åkte hem till min mamma. Sov där i 3 nätter efter att ja hämtat barnen o hon kommit hem. Hon sa inget till mig dessa dagarna.
    Första helgen efter "bomben" fick jag ha barnen själv i vårt hus då hon skulle ut o festa så va borta fredag-söndag.

2 veckor efter uppbrotten så va de slut med de gamla livet. Allt som va vårat skulle nu skrivas över på henne, bil, hus, internet, el osv.
    Så nu bor ja fortfarande hos mamma då svårt att hitta boende nära barnen och tillräckligt stort för mig o 3 barn (2a med kokvrå funkar liksom inte). Plus att jag måste byta jobb om jag ska kunna ha barnen VV som tydligen är det som gäller.

Är helt förkrossad, hela mitt liv bortsvept ifrån mig på 2 veckor. Sambo, barnen (till viss del), hus, fritiden som spenderades hemma och med familjen, hennes sida av familjen, allt det vardagliga som ja förut längtade till. Den personen som alltid funnits där för mig vill nu inte prata med mig.

Jag spenderade så mycket tid hemma och prioriterade familjen. Tacken för det är att det tas ifrån mig. För att jag i grunden blivit tråkig.
    Vi hade ett bra förhållande i nästan 8 år, aldrig bråkat, inga problem i sängen (har frågat) och barnen har inte märkt av något emellan oss föräldrar. Det märks på hur dom nu tar det och teckningar som de målar på dagis.

Jag hoppades ju på att hon skulle märka av min frånvaro när ja varit borta, men nu 3 månader senare så verkar de inte bry henne alls att hon nu får göra allt, lämna o hämta barn. Sena middagar med dem, kort tid innan läggdags och faktiskt mindre egentid förutom VH då jag nu har haft barnen.
    Men inte ett uns av att jag saknas i hennes liv.
    Jag saknar min familj varje dag. Vad hon tänker vet jag inte då hon inte vill prata med mig. Vet inte om de finns en ny eller om hon bara vill ha roligt

Mitt problem är att för att få denna nya trista bajsverkligheten att gå ihop så måste jag byta jobb, hitta nåstans att bo där 3 barn får plats, är nära till deras förskola och deras mammaHar 1 månad på mig att hämta min"skit" som är kvar i bodar och vind. Har ingen dragkrok så kan int köra släp. Jag har ingen ork eller lust att göra något de dagarna ja är ensam utan barnen.

Vad ska jag göra för attklara av mitt nya liv där jag är ensam, missar minst halva mina barns uppväxt och har fått en helt ny verklighet att förhålla mig till?
    Hur kan en person gå från att säga "jag älskar dig" till "jag vill göra slut" på 3 dagar?
    Är ju inte bara oss 2 de drabbar, utan 3 små barn och våra respektive familjer som blev lika chockade dom och våra jobb och framtida dagar ändras ju totalt.
    Känns en smula egoistiskt att lämna utan att ens vilja prata om det eller försöka ordentligt med hjälp, speciellt med barn.

Orkade du läsa ända hit så tackar jag dig

• Svar på tråden Lämnad pappa med problem
  • Lönnsirap
    lämnadPappa skrev 2023-04-13 04:12:57 följande:

Ja det verkar så om man läser andra inlägg. Tycker ibland att det är konstigt att då det bästa är att lämna partnern istället, speciellt som många skriver där man funderat i månader ibland år utan att ta upp det med den andra.

Tror inte att det skulle vara en lösning då det är jag som drar ur henne energin och för att hon inte vill ha kontakt annat än om barnen. 
    Annars hade ju det varit en bättre lösning. Om andra kan få det att funka så vore ju jättebra eller om barnen bor kvar och föräldrarna flyttar VV känns bättre. Iallafall med små barn

Genom att tydligt visa att du tycker att hon har rätt till huset trots att hon inte kan bära kostnaden, så har du effektivt sett till att den typ av lösning inte kommer på fråga. 

Jag tänker att du ska stå upp för ditt eget, på ett sätt som du känner dig bekväm med och faktiskt försöka ordna upp ditt eget liv, utifrån att hon inte vill ha dig som partner.

Genom att snabbt ordna upp hennes fortsatta liv, sitter du i en sämre sits själv för att just börja om och starta upp.

Det är inte ditt fel om hon förlorar saker som hon faktiskt inte har råd med som ensamstående och i en separation behöver båda personerna få det drägligt efteråt.
  • Anonym (HH)

Självklart skulle du ha krävt mer pengar! För dina barns skull!

• Anonym (abc)

Ditt ex tänker på sig själv och du tänker på henne och barnen. Någon måste ju faktiskt tänka på dig också. 

Är det så att du har det väldigt bra ställt så att du kan låta henne behålla huset och du ändå kan skaffa ett nytt bra boende till dig och barnen på dina veckor, så visst kör på det. Om inte så måste hon köpa ut dig på något sätt eller att ni säljer huset. Du säger att ni köpte det av hennes föräldrar, de kanske kan hjälpa henne att köpa ut dig ur huset. Alternativt sälja tillbaka till dom och så får hon det i arv i framtiden eller något. 

Har hört alltför många historier om hur den ena parten vill vara snäll mot den andra och skriver över huset bara mot att den andre parten tar över lånen. Och kort därefter så flyttar det in en ny partner eller att huset säljs med jättevinst så står man där med långnäsa i ett för litet boende för att man försökte trygga barnens boende. 

Fokusera framåt och se på vad du behöver för att få ett bra liv som varannanveckasförälder till dina barn (nytt jobb, nytt boende mm) och gör vad du kan för att skaffa det. Sedan vad ditt ex gör för att säkerställa hennes liv är upp till henne och inte ditt ansvar. 

• Anonym (Samma)
    Anonym (I) skrev 2023-04-13 08:57:33 följande:

Hon kommer inte ta tillbaka dig. När kvinnor skiljer sig har de oftast funderat och bearbetat det väldigt länge. Medans mannen levt som vanligt. Hon har säkert gett dig signaler men du har inte sett det. 

Jag blir så himla trött på folk. Kvinnor som män
    Vaddå signaler? Ni var väl i ett förhållande och bodde ihop där man delar allt från toastol till saliv, matinköp till semester.
    Men att kunna säga rakt ut att eller vad som är fwl är tydligen svårt för folk? Nää, bättre med signaler och hoppas att den andra kan läsa tankar i flera år
    Är något fel i förhållandet eller tankar som flyter omkring så kan man väl säga det rakt ut?
  • Anonym (Old)
    lämnadPappa skrev 2023-04-13 07:50:22 följande:

Haha, nä superrik är jag inte. Jag gick med på den dealen just för att det var hennes föräldrahem och för att vi båda inte skulle stå utan bostad för just barnens skull. Hur hon löser det med att betala för allt med hushåll sen blir ju hennes problem.
    Med bilen så fick hon ta över det som var kvar på lånet också så jag slipper delbetala på den.
    Jag kanske "ger" bort allt men det är ju fortfarande lån som hon nu måste betala på själv som vi innan delade. Ska hon då ska betala till mig också sen? Blir ju redan en konsekvens för henne att betala på allt själv.

Om hon tar mig tillbaka just för att jag skulle stötta ekonomiskt eller inte kräva pengar tror ja inte är fallet så det är inte därför.

Min halva av ekonomin? Jag behöver nu inte betala på lån för hus eller bil. Enda jag betalar sålänge är underhåll som sig bör så att hon "tar" halva min ekonomi förstår jag inte.

Det jag menar mest med att allt skulle skrivar över på henne var att det gick så himla fort (2 veckor) från just "jag vill göra slut" tills att jag skulle vara borta från allt som tidigare var bådas.

Man gör ju precis som man vill vid separation och bodelning. Det som är viktigt är ju att du själv kan bygga upp en bra tillvaro för dig och barnen. Var huset väldigt hårt belånat och du själv har god ekonomi så spelar det kanske mindre roll ekonomiskt hur ni gjorde med huset.

Köp ett bra hus till dig och barnen och ordna med nytt jobb så att du kan ha barnen 50/50 så ska du se att din tillvaro som ensamstående förälder kommer att falla plats.
  • lämnadPappa
    Anonym (Old) skrev 2023-04-18 06:26:27 följande:
    Man gör ju precis som man vill vid separation och bodelning. Det som är viktigt är ju att du själv kan bygga upp en bra tillvaro för dig och barnen. Var huset väldigt hårt belånat och du själv har god ekonomi så spelar det kanske mindre roll ekonomiskt hur ni gjorde med huset.

Köp ett bra hus till dig och barnen och ordna med nytt jobb så att du kan ha barnen 50/50 så ska du se att din tillvaro som ensamstående förälder kommer att falla plats.
    Jo precis, det är ju tanken och det är ju så de får bli...
    Men liten ort och de närmsta husen till salu är 4 mil bort åt fel håll för både jobb och förskola så kommer ju bli så mycket pendling för mig och tidiga mornar/sena kvällar för barnen om ja bosätter mig för långt bort.
    Vill ju int att de ska byta förskola också liksom 
  • Anonym (Sofie)

Jag tycker också det verkar som det gått för fort och du har gett bort alldeles för mycket utan kompensation. Hon har ju sparkat ut dig ur sitt och barnens liv men behållit alla fördelar själv, både med barn, ekonomi, boende osv. Nu behöver du stå upp för dig själv och dina rättigheter. Det ekonomiska är inte minst viktigt för att du ska kunna bibehålla relationen med dina barn. Både för boende, transporter och tid. Du kanske kommer behöva gå ner i tid för att hinna träffa dem om du inte får ett dagjobb osv. Du har varit naiv och för snäll men hon verkar också kört över dig. Ta hjälp av jurist säger jag också. Gör det nu så du inte blir utnyttjad och bitter i slutänden. Som det ser ut nu är du den stora förloraren.

• Carolatom07
    Anonym (I) skrev 2023-04-13 08:57:33 följande:

Hon kommer inte ta tillbaka dig. När kvinnor skiljer sig har de oftast funderat och bearbetat det väldigt länge. Medans mannen levt som vanligt. Hon har säkert gett dig signaler men du har inte sett det. 

Jag ifrågasätter det där beteendet hos kvinnor, då jag själv blivit utsatt för det.Känner man mer och mer att man vill lämna den man är ihop med så BÖR man meddela detta i god tid, istället för att skicka ut subtila/ diffusa signaler och hoppas på att han ska fatta vinken.

Att bara lämna utan förvarning, särskilt när det finns barn med i bilden, är otroligt elakt och respektlöst. Det hoppas jag de flesta inser.

• Anonym (I)
    Carolatom07 skrev 2023-04-18 12:08:40 följande:
    Jag ifrågasätter det där beteendet hos kvinnor, då jag själv blivit utsatt för det.Känner man mer och mer att man vill lämna den man är ihop med så BÖR man meddela detta i god tid, istället för att skicka ut subtila/ diffusa signaler och hoppas på att han ska fatta vinken.

Att bara lämna utan förvarning, särskilt när det finns barn med i bilden, är otroligt elakt och respektlöst. Det hoppas jag de flesta inser.
    Jag grät.Skrek.Pratade lungt.Bönade och bad. I flera år. Ändå ansåg mitt ex att det kom som en chock och varför har du inte sagt något? 

Så nej du har så himla fel. Problemet ligger hos män som inte lyssnar eller bryr sig. "Vi har väl inga problem" och därför kommer det som en överraskning!
  • Anonym (H)

Nej, jag tycker du gjorde helt rätt här för barnen skull gällande ditt ex familjehem. Vad än andra säger. Det finns viktigare saker än pengar och i detta fall har du varit storsint mot ditt ex och barnen få bo kvar i sitt hem.

MEN använd detta för att få igenom dina krav.
    Faktiskt, om hon knorrar och kräver mer eller hindrar ditt
     varannan vecka umgänge med barnen - lyft då fram detta och säg att du gjorde en storsint gest för henne och räknar med att hon gör samma mot dig. Annars kanske det är bäst att sälja det där huset så du får ut dina pengar.

var snäll men gör henne medveten om hur ovanligt den här gåvan faktiskt är och du kan ändra dig om hon inte samarbetar.

Svar på tråden Lämnad pappa med problem