Inlägg från: Anonym (Abc) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Abc)

Studiebidraget till gymnasieungdom

Vår dotter har fått barnbidraget sedan hon började åttan och ville ha massor med nya kläder och började intressera sig mer för smink och sådant och det kändes jobbigt att jag skulle börja prioritera vad hon fick eller inte fick utan bättre att hon fick ta det ansvaret själv.

Det här betalar hon själv:
    * kläder (undantaget underkläder, träningskläder, skidkläder plus att jag skjuter till pengar till en uppsättning jackor per årstid, vantar, mössor, sommarskor, badtofflor och vinterskor i medel/budgetmodell där hon kan lägga in mellanskillnaden själv om hon vill ha dyrare saker.
    * hudvård utöver det jag bedömer som nödvändigt (så jag betalar alla acneprodukter plus hår- och hudvård motsvarande det jag själv använder)
    * smink
    * nöjen
    * mat och fika med kompisar (jag betalar om hon är borta över middagstid och jag säger åt henne att köpa middag)

• Anonym (Abc)
    Mrs Moneybags skrev 2023-04-14 15:45:40 följande:

Han är ändå 18 år gammal. Självklart ska han få sitt studiebidrag. Hade han varit 12 hade jag förstått läget, men han är ju vuxen nu och pengarna går väl ändå till hans eget konto efter 18-årsdagen?

Det är verkligen ingen stor summa att få i månadspeng idag när man är vuxen och bor hemma. Behöver man mer pengar får man jobba ihop det. De flesta jag känner i den åldern får studiebidraget plus att de jobbar extra. De står för det mesta själva, utom större inköp som vinterjacka och liknande. Mobilabonnemang och nöjen samt enklare kläder.

Ja om jag kommer ihåg det rätt så är det bara 300 kr mer nu än vad det var när jag själv fick det på 90-talet. Men samtidigt så kostade ett par billiga jeans då 600kr, nu kan man köpa de billigare.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (?) skrev 2023-04-14 21:08:19 följande:

Jag förstår inte, extrajobbar ingens tonåringar längre? Jag började extraknäcka när jag var 14 som barnvakt och dylikt 2-3 ggr i veckan i några timmar i sträck - och vår familj hade det väldigt gott ställt! De pengarna jag fick därifrån var mina pengar jag kunde ha till kläder, nöje, godis osv. Mina vänner extrajobbade också. Är inte lastgammal - är 31 år själv så inte så längesen ändå...

Men nu har 18-åringarna inga krav på sig utan får pengar bara sådär? Okej...

När jag var tonåring tränade jag 4 gånger i veckan och matcher på helgerna som tog hela dagen då det ofta var lång restid och mina föräldrar ville därför inte att jag skulle jobba för de tyckte jag behövde fritid också. Nästan inga av de jag umgåtts med som varit seriösa med idrottande jobbade, de som gjorde det var de som hade något familjeföretag där de kunde jobba extremt oregelbundet och helt anpassat till träning och tävling.(Och bingolottoförsäljning, plocka skräp mm med laget för att samla in pengar så en himla massa jobbande också, men inte som gav pengar i min egen ficka)

Och samma för mitt barn när hon blir äldre, om hon fortfarande idrottar så som hon gör nu så behöver hon få ha sin fritid till att faktiskt vara ledig.
Svar på tråden Studiebidraget till gymnasieungdom