Anonym (Parterapi) skrev 2023-04-16 01:30:35 följande:
Vad ska man tillåta under parterapi?
Vi går i parterapi. Innan och i början av parterapin hade min sambo känslosamma samtal med en vän som jag inte kände till sen tidigare. De diskuterade vår relation och mig. De kom nära varandra känslomässigt. Under hela tiden vägrade min sambo prata med mig och slog av all intimitet.
De pratade om att ses bakom min rygg och ljög om det. Hon säger att de bara är vänner men varför då ljuga om det?
Eftersom hon ljög ställde jag kravet att om vi skulle fortsätta parterapin så antingen fick hon prata om deras relation med mig eller bryta med honom. Samtalen gick inget vidare så då slutade det med att hon fick bryta med honom och inte ha någon kontakt.
Hon vill fortfarande träffa honom och säger att om hon råkar stöta på honom kommer hon att prata med honom. Jag menar att då bryter hon mot överenskommelsen vi har och att de får vänta tills efter vi arbetat med vår relation.
Hon tycker att jag är orimlig. Vad tycker ni?
Du har helt rätt.
Vilken vän det nu än är som hon påstått sig känt så länge men aldrig introducerat till dig ens så är det en brott mot er tillit, överenskommelse att hon anförtrott sig så pass om dig till vad för dig är en helt främmande människa och kanske någon du inte vore alls bekväm med att hon delar information om till. Det kan inte vara så kul och få reda på det i efterhand. Ännu mindre kul kan jag tänka mig att hon sedan fortsätter med det.
Sedan är det så att denne bekant eller vem det än är som blir inblandad kan verka som väggar mellan att ni två blir närmare varandra så som det är tänkt om man satsar som par och genomgår par terapi.
I terapi som par om det till exempel gäller otrohet eller reaktion som om det vore otrohet är det en regel att man inte bör prata om det med familj eller utomstående för det har bevisat sig ha mer skada än nytta. Man ska alltså hålla sig till en själv och ens partner och terapeuten (I mitt fall blev det som att det vore otrohet då min reaktion var därefter, tyvärr, fast jag visste på ett plan att det inte egentligen var det. Lång och konstig historia. Vi skippar den).
Jag hoppas det ordnar upp sig för dig och er hur som.