Anonym (Hennes vilja) skrev 2023-04-19 23:23:32 följande:
Jag förstår dig inte.
Du erkänner att visst, du har ljugit.
Men du visar inte att du har tagit ansvar för vad du har ställt till med pga att du har ljugit.
Har du genuint satt dig in i vad det verkligen betyder för henne att du har ljugit? Vad har du själv för plan, vilket ansvar tar du själv, för att reparera följderna av att du har ljugit?
Du tror att hon blev arg pga saker som du har gjort.
Men det skadade bara er båda.
Vad då, att hon blev arg skadade bara er båda? Eller saker som du har gjort skadade bara er båda?
Karma fungerar inte då det slår tillbaka på en.
Menar du att det slår tillbaka på henne? Eller på dig?
För mig verkar det fortfarande som att du vägrar ta ditt eget ansvar för dina egna handlingar.
Du vägrar att villkorslöst ta ditt eget ansvar,
utan du ställer som villkor att hon måste ta sitt.
Då kan du inte lyckas.
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med för att ta ansvar. Hon vill inte prata mer om det. Hon säger att hon litar eller försöker lita på att jag inte ljuger igen.
Min plan har det senaste året varit att vara ärlig, att visa att jag bryr mig och lyssnar, att försöka hitta på saker med henne så ofta jag kan, att hjälpa till mer hemma och annat. Ge henne närhet och egentid.
Men i allt detta så har hon skapat distans, sagt nej till närhet, inte velat prata, osv. Suttit med mobilen istället för att umgås. Det har skapat frustration och sakta brutit ned min självkänsla. Inte heller kan jag hitta på saker själv då jag måste vara hemma med barnen direkt efter jag slutat jobbet. Jag älskar mina barn men att vara hemma med dom och en person som visar att hon inte tycker om mig blir bara jobbigt i längden. Så pga detta har det skapat bråk och det är väl inte bra för oss.
Att hon blev arg för en skitsak (om det nu var som hon sa att han bara var en vän) gjorde bara att jag fick känslan av att det var en stor grej. Hon blev inte bara arg utan skitförbannad när jag kom på hennes lögn. Så istället för att be om ursäkt och vi släppte det skapade hon ett stort problem.
Efter det har hon blivit arg säkert 100 gånger pga detta. Både vår terapeut och en jag pratat med själv säger att det inte är bra om man är arg under en så lång tid. Det skadar båda två och relationen. Ilska går inte bara ut över mottagaren utan får även en själv att må dåligt. Därför jag menar att karma inte fungerar.
Jag tar ansvar för mitt men som var terapeut säger så måste vi kunna diskutera nutida problem utan att det gamla ska dras upp hela tiden. Så jag tycker därför att man ska kunna prata separat om nya problem utan att dra upp allt gammalt varje gång.
Eller tycker du jag ska strunta i problem som uppstår bara för att jag var otrogen för några år sedan?