Inlägg från: Anonym (Parterapi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Parterapi)

Vad ska man tillåta under parterapi?

Vi går i parterapi. Innan och i början av parterapin hade min sambo känslosamma samtal med en vän som jag inte kände till sen tidigare. De diskuterade vår relation och mig. De kom nära varandra känslomässigt. Under hela tiden vägrade min sambo prata med mig och slog av all intimitet. 

De pratade om att ses bakom min rygg och ljög om det. Hon säger att de bara är vänner men varför då ljuga om det?

Eftersom hon ljög ställde jag kravet att om vi skulle fortsätta parterapin så antingen fick hon prata om deras relation med mig eller bryta med honom. Samtalen gick inget vidare så då slutade det med att hon fick bryta med honom och inte ha någon kontakt.

Hon vill fortfarande träffa honom och säger att om hon råkar stöta på honom kommer hon att prata med honom. Jag menar att då bryter hon mot överenskommelsen vi har och att de får vänta tills efter vi arbetat med vår relation.

Hon tycker att jag är orimlig. Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Vad ska man tillåta under parterapi?
  • Anonym (Parterapi)
    Anonym (?) skrev 2023-04-16 08:21:09 följande:

Är det en gammal vän eller en ny vän? Varför känner du inte till vännen? Låter mer som att det är en flirt än en vän.

Det är en gammal nära vän sedan över 20 år tillbaka säger hon. Men vi har haft en relation i 10 år ungefär och jag har aldrig träffat personen. Hörde hans namn första gången för drygt ett halvår sedan kort innan jag märkte att de diskuterade vår relation. Då nämndes han kort som en vän. 

När jag försökt diskutera det hela har min sambo blivit upprörd. Hon har kläckt ut sig saker som att de tycker om varandra, att han är bättre än mig på olika sätt, mm. Det känns som hon sagt så för att såra mig. Hon menar att jag inte har någon rätt att lägga mig i vem hon pratar med och träffar. Jag menar att om man är i en relation så har man det.

Jag vet egentligen inte vad de skrivit om mer än att han sagt att han inte kan sluta tänka på henne och att de pratat om att ses. 
  • Anonym (Parterapi)
    Fiona M skrev 2023-04-16 12:45:00 följande:

Det här är väl en jättebra grej att ta upp på parterapin, hur ni kommunicerar och sätter gränser.

Jag har delvis tagit upp det då det är så svårt att prata med min sambo. Hon vill sällan prata med mig. Hon säger att hon är för trött. När vi väl pratar har hon väldigt taskig attityd. Det går sällan att prata med henne utan att hon drar upp gamla saker jag gjort för flera år sedan och kommer med personangrepp. Förutom någon enstaka gång så blir hon också arg på en gång.

Jag kan sällan diskutera något nutida problem i relationen då hon alltid drar upp saker jag gjort för länge sedan då hon anser att det hör ihop.

Exempelvis kan hon vara elak mot mig. Jag tar upp det och då säger hon att hon var trött och därför reagerade. Alternativt säger hon att hon inte kom ihåg situationen. Och sen drar hon upp att tröttheten beror på att jag inte var föräldraledig när hon var arbetslös för några år sedan och därför är det mitt fel att hon är elak. 

Terapeuten säger att hon måste arbeta med sig själv innan hon kan arbeta med relationen. Vid ett samtal kom de fram till att hon inte skulle prata med mig pga sin trötthet. Men den strategin fungerar inte så bra då vi måste prata i en relation...
  • Anonym (Parterapi)
    Anonym (Varför) skrev 2023-04-16 20:49:38 följande:

Varför ska hon ens diskutera er relation med en gammal manlig bekant? Låter orimligt och mer som en sk språngbräda ut ur ert förhållande. Att hon har ett romantiskt intresse ev för honom. Skulle def ta upp det på er parterapi. Eller föreslå att ni ses alla tre och se vad hon säger?

Hon säger att hon gjorde det för att hon inte kunde prata med sina andra nära vänner (då jag känner dessa) för att de skulle tycka illa om mig. Men det hon säger att hon sagt till denna manliga vän är inte så allvarligt enligt mig. Att jag tyckte hon alltid tog lång tid på sig på toaletten på morgonen att jag en dag valde att ta tid är ett exempel. Vi kom aldrig ut på förmiddagen på helgerna för att hon tog sån tid på sig.

Ett annat exempel som hon sagt är att jag inte tog hand om barnen när de var små. Men hon var arbetslös och jag jobbade. Så hon fick vara föräldraledig för att ekonomin skulle gå ihop. Sen blev det väl en konflikt för att jag inte tog nätter men mitt jobb var så krävande att jag inte kunde det medan jag jobbade.

Det borde man kunna säga till vem som helst tycker jag.

• Anonym (Parterapi)
    Fiona M skrev 2023-04-17 07:43:52 följande:
    Så parterapin kommer inte funka förrän hon själv gått i terapi?
    Är hon villig att göra det? Är du villig att fortsätta?
    Vet inte om hon behöver gå i terapi. Snarare behöver hon vila upp sig och ta det lugnt. Men hennes personlighet är att hon har svårt att ta det lugnt så hon kör slut på sig hela tiden fast hon antagligen är utbränd.
  • Anonym (Parterapi)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-04-17 07:24:12 följande:

Baserat på det du skrivit hittills: Gör slut nu eller invänta att det tar slut sen. 

Varför; hon arbetar ju uppenbarligen inte med relationen, hon vill inte ha relationen, så varför ska du fortsätta försöka med någonting hon inte vill?

Man kan hitta på alla möjliga anledningar till att det är som det är, men jag tänker också att du kanske kommer från ett perspektiv av att hon ska förändras=krav. Att leva i en relation där den ena partnern ställer krav på den andre, att "du måste förändras från där du är nu, annars gör jag slut", det är ingen fungerande utgångspunkt för en relation. Hon Vill inte. Du Vill, och du kräver att hon också ska Vilja. Men hon gör ju inte det.

Och ovanpå allt detta så har ni helt andra issues. Detta funkar inte.

Vi har väl olika värderingar. Vissa kom fram tidigare, jag hade svårt att acceptera dem och jag var väl inte så snäll mot henne pga det. En sådan är att vi har olika syn på utbildning och arbete. Jag tycker det är viktigt att båda bidrar ekonomiskt till hushållet.

Hon tycker inte det är så viktigt eller åtminstone orkade hon tidigare inte anstränga sig tillräckligt för att få utbildning och arbete.

Jag ville egentligen separera då men i samma veva fick vi barn.

Det gjorde inte ekonomin bättre och för mig blev det jobbigt. Vi hade inte råd att köpa varken lägenhet eller hus trots att jag tjänade mer än 90% av befolkningen. Så fort jag inkluderade henne i kalkylen hos banken så sjönk beloppet vi fick låna kraftigt. Istället fick vi bo i en dyr hyresrätt. Alla mina besparingar gick åt och mycket av mina aktier.

Jag blev en bitter person. Och det gick ut över henne. Pandemin gjorde det inte bättre. Vi hade många bråk. 

Sen kom nästa fas i skillnader på värderingar efter att jag upptäckt kontakten med denna man. Hon såg inget fel i det utan rättfärdigade det till och med för att jag betett mig så illa. Jag hade ingen rätt att ifrågasätta deras kontakt, att hon ljög, osv. Hon menar att hon har rätt att träffa vem hon vill ensam och prata känslor med vem som helst. Jag menar att man inte kan göra så i en relation, speciellt inte om man samtidigt väljer bort sin partner.

Jag fick henne iaf att sluta ha kontakt med denna man. Dock menar hon att om de råkar stöta på varandra så är det ohyfsat av henne att inte prata med honom. Jag har sagt att de kanske kan träffas framöver om vi reparerar vår relation. Men då har hon sagt att hon ska diskutera vår relation med honom igen. Det gör det ännu konstigare. Tycker inte att de ska träffas för att diskutera vår relation igen... Nu har de inte ens träffats på länge utan bara pratat över nätet. Men att träffas ensamma för en sådan sak tycker jag är för mycket.

• Anonym (Parterapi)
    Anonym (början på slutet) skrev 2023-04-17 11:04:04 följande:

Jag har en liknande erfarenhet som jag lärde mig en hel del av.
    Din reaktion låter lite som jag reagerade också, starka känslor och rädsla att förlora henne. Jag blev svartsjuk på ett sätt som jag aldrig varit varken innan eller efter.

Min tolkning av det du skriver kan vara fel men jag tror tåget redan har gått, mer eller mindre. Kanske finns en lösning och en väg tillbaka men det är inget du kan pressa fram genom att försöka kontrollera hennes beteende. Det kommer att få motsatt effekt.
    Så blev det i alla fall i mitt/vårt fall. Kanske hade det inte gjort någon skillnad men resan hade blivit mindre jobbig om jag hade orkat göra på något annat sätt.

Nu vet jag inte om jag då hade kunnat göra på något annat sätt, även om någon gett mig kloka råd (som jag försöker göra nu). Jag var så känslostyrd och primitiv, det var svårt att agera rationellt.

Men, med det sagt. Om jag skulle hamna i samma situation igen hade jag aldrig accepterat lögnerna och sveken. Inte heller hade jag trott att jag skulle kunna påverka hennes beslut eller agerande. I samma ögonblick min tillit försvann skulle jag dragit en gräns och lämnat, släppt taget och börjat om. 
    Det hade varit mest skonsamt för alla inblandade.

Utifrån det du beskriver skulle jag ta initiativet till en separation ganska snabbt, lägga bollen hos henne. Budskapet är att hon behöver kämpa för dig och familjen, att hon behöver öppna sig och prata, att hon måste prioritera och visa att hon vill vara med dig.

Det du gör nu är att tjata och nöta ner den eventuella kärlek som finns, du tröttar ut henne och hon blir mer och mer bekräftad i sin känsla att hon inte orkar med dig. Samtidigt som hon inte tvingas ta några beslut utan kan äta kakan och ha den kvar.

Börja planera för ett nytt liv utan henne, praktiskt, känslomässigt och ekonomiskt.
    Fokusera inte på att rädda relationen utan på att ni ska kunna fungera bra som separerade föräldrar.

Kanske hittar ni tillbaka men det är bara möjligt om du står rakryggad och accepterar hennes fria vilja. Vill hon inte så vill hon inte. Vill hon så är det hennes sak att bevisa det för dig.

Tack för svaret!

Jag vet iaf inte hur jag ska agera för att planera på att separera. Jag har tänkt igenom det mesta egentligen.

Det är jag som har pengarna och bostaden. Hon är fattig som en kyrkråtta. Jag har inget problem att ha hand om barnen varannan vecka (vilket är den stora skillnaden). Det jobbiga är kanske att dela på bohaget. Dvs att gå igenom sakerna.

Känslomässigt finns det inte mycket mellan oss just nu ändå. Visst, jag älskar henne, men tilliten är för skadad och det är ingen närhet. Jag har inget problem att hitta någon annan om jag vill eller vara ensam vilket nog är det bästa. Dock har jag i praktiken varit singel i några år nu då vår relation varit som den varit.

Jag har tänkt hur jag ska agera rätt så ofta men hela relationen har sakta brutit ned min självkänsla och ork. Bråk, att bli ignorerad dagligen under flera år och sedan passiv aggressivitet och ingen intimitet. Det tar på en. Det skapar onödig oro och dålig självkänsla.

Jag har aldrig tidigare brytt mig om vem hon umgås med. Ex, killkompisar, osv. Inte ens tänkt tanken att det skulle vara något. Har inte ens funderat på vad hon gjorde på sin telefon.

Sen frågade jag om denna nya manliga vän och vad de pratade om. Lögnerna kom och i kombination med att hon ansåg att hon inte gjort något fel så förändrades hela jag. Hon blev arg på mig för att jag kollat hennes telefon. Hon ansåg inte ens att hon ljugit. Hon menade att jag hade ett kontrollbehov.

Men hennes agerande födde ett kontrollbehov och svartsjuka. Något som jag inte haft tidigare. Jag bokade tid hos psykolog men hon sa att det inte var mitt fel utan min sambos fel. Min sambo måste ta på sig skulden för sina lögner. Vilket hon vägrat.

Men när jag sagt att jag vill separera så har hon blivit upprörd och sagt att jag måste ge henne tid.

Som du skriver är det nog bäst att stå rakryggad. Men då hon är en väldigt fri person av naturen tror jag hon kommer att vilja umgås fritt med alla hennes killkompisar oavsett. 

• Anonym (Parterapi)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-04-17 13:59:11 följande:

Hon vänstrar redan! 
    Punkt!

Nä, det har hon inte ork eller tid med. Hon är i stort sett bara hemma om dagarna och kvällstid är vi alltid hemma med barnen. Vi har kamera på ytterdörren så skulle någon främling hälsa på under dagtid så skulle han fastna på film...
  • Anonym (Parterapi)
    Anonym (början på slutet) skrev 2023-04-17 11:46:30 följande:

Jag tror det är ett misstag att ge henne mer tid. Tid är inget som kommer lösa problemet utan det är beslut och handlingar.

Du beskriver egentligen en relation som är över, känslomässigt, men av olika anledningar hänger ni kvar. Kanske av bekvämlighet eller oro för det okända. Hon är troligen också medveten om detta men förhalar eftersom hon begriper att det blir tufft för henne att klara sig själv.

Om ni ändå inte har något komplett relation, i ordets rätta bemärkelse, kan du lika gärna släppa taget nu. Låt henne umgås med vem hon vill och göra det hon behöver och mår bra av.

Samtidigt kan du ta ansvar för dig själv och ditt liv genom att avsluta och separera, skjut inte upp det längre. Slutet är oundvikligt, att ge det mer tid innebär bara att det hinner bli mer infekterat

Det har faktiskt blivit bättre det senaste halvåret men inte alls tillräckligt bra. Men det beror mycket på våra svårigheter att kommunicera och speciellt kring denna manliga vän. Jag borde kanske bara ha ignorerat honom. Men hennes beteende efter hon ljugit gjorde mig svartsjuk och kontrollerande. Jag blev någon människa jag aldrig varit tidigare och aldrig vill vara. Men jag har inte heller haft en relation med en person som varit så svår att kommunicera med och som har svårt att erkänna sina fel.

Oavsett kanske det är bortkastad tid. Vi får se. 

• Anonym (Parterapi)
    Ccplus skrev 2023-04-17 14:13:20 följande:

Hörde ett klipp om en kvinna som kunde vara ärlig om det där. Hon sa att hon betedde sig såhär för att hon vill se att han klarar av att kasta ut henne. 

Hon tappade respekten för honom när han försökte sig på att "lösa det" istället. 

Tror inte det är så i det här fallet. Hon vill att jag visar att jag är en man och att jag kan ha mitt egna liv.

Med att vara en man menar hon att jag inte ska bry mig känslomässigt om henne, inte reagera på småsaker.

Sen vill hon att jag har mina egna intressen och inte försöker umgås med henne hela tiden.

Problemet är att när man har småbarn tvingas man umgås med varandra rätt så ofta. Och dessutom hindrar de många intressen man hade förut...

Svar på tråden Vad ska man tillåta under parterapi?