Anonym (början på slutet) skrev 2023-04-17 11:04:04 följande:
Jag har en liknande erfarenhet som jag lärde mig en hel del av.
Din reaktion låter lite som jag reagerade också, starka känslor och rädsla att förlora henne. Jag blev svartsjuk på ett sätt som jag aldrig varit varken innan eller efter.
Min tolkning av det du skriver kan vara fel men jag tror tåget redan har gått, mer eller mindre. Kanske finns en lösning och en väg tillbaka men det är inget du kan pressa fram genom att försöka kontrollera hennes beteende. Det kommer att få motsatt effekt.
Så blev det i alla fall i mitt/vårt fall. Kanske hade det inte gjort någon skillnad men resan hade blivit mindre jobbig om jag hade orkat göra på något annat sätt.
Nu vet jag inte om jag då hade kunnat göra på något annat sätt, även om någon gett mig kloka råd (som jag försöker göra nu). Jag var så känslostyrd och primitiv, det var svårt att agera rationellt.
Men, med det sagt. Om jag skulle hamna i samma situation igen hade jag aldrig accepterat lögnerna och sveken. Inte heller hade jag trott att jag skulle kunna påverka hennes beslut eller agerande. I samma ögonblick min tillit försvann skulle jag dragit en gräns och lämnat, släppt taget och börjat om.
Det hade varit mest skonsamt för alla inblandade.
Utifrån det du beskriver skulle jag ta initiativet till en separation ganska snabbt, lägga bollen hos henne. Budskapet är att hon behöver kämpa för dig och familjen, att hon behöver öppna sig och prata, att hon måste prioritera och visa att hon vill vara med dig.
Det du gör nu är att tjata och nöta ner den eventuella kärlek som finns, du tröttar ut henne och hon blir mer och mer bekräftad i sin känsla att hon inte orkar med dig. Samtidigt som hon inte tvingas ta några beslut utan kan äta kakan och ha den kvar.
Börja planera för ett nytt liv utan henne, praktiskt, känslomässigt och ekonomiskt.
Fokusera inte på att rädda relationen utan på att ni ska kunna fungera bra som separerade föräldrar.
Kanske hittar ni tillbaka men det är bara möjligt om du står rakryggad och accepterar hennes fria vilja. Vill hon inte så vill hon inte. Vill hon så är det hennes sak att bevisa det för dig.
Tack för svaret!
Jag vet iaf inte hur jag ska agera för att planera på att separera. Jag har tänkt igenom det mesta egentligen.
Det är jag som har pengarna och bostaden. Hon är fattig som en kyrkråtta. Jag har inget problem att ha hand om barnen varannan vecka (vilket är den stora skillnaden). Det jobbiga är kanske att dela på bohaget. Dvs att gå igenom sakerna.
Känslomässigt finns det inte mycket mellan oss just nu ändå. Visst, jag älskar henne, men tilliten är för skadad och det är ingen närhet. Jag har inget problem att hitta någon annan om jag vill eller vara ensam vilket nog är det bästa. Dock har jag i praktiken varit singel i några år nu då vår relation varit som den varit.
Jag har tänkt hur jag ska agera rätt så ofta men hela relationen har sakta brutit ned min självkänsla och ork. Bråk, att bli ignorerad dagligen under flera år och sedan passiv aggressivitet och ingen intimitet. Det tar på en. Det skapar onödig oro och dålig självkänsla.
Jag har aldrig tidigare brytt mig om vem hon umgås med. Ex, killkompisar, osv. Inte ens tänkt tanken att det skulle vara något. Har inte ens funderat på vad hon gjorde på sin telefon.
Sen frågade jag om denna nya manliga vän och vad de pratade om. Lögnerna kom och i kombination med att hon ansåg att hon inte gjort något fel så förändrades hela jag. Hon blev arg på mig för att jag kollat hennes telefon. Hon ansåg inte ens att hon ljugit. Hon menade att jag hade ett kontrollbehov.
Men hennes agerande födde ett kontrollbehov och svartsjuka. Något som jag inte haft tidigare. Jag bokade tid hos psykolog men hon sa att det inte var mitt fel utan min sambos fel. Min sambo måste ta på sig skulden för sina lögner. Vilket hon vägrat.
Men när jag sagt att jag vill separera så har hon blivit upprörd och sagt att jag måste ge henne tid.
Som du skriver är det nog bäst att stå rakryggad. Men då hon är en väldigt fri person av naturen tror jag hon kommer att vilja umgås fritt med alla hennes killkompisar oavsett.