• Mirosen

Försvara sig själv och sitt

Hej, 
    Hur långt anser ni att man får gå för att försvara sig? Oavsett om du blir angripen utomhus eller om någon tar sig in i ditt hem?
    Hur ska man ha sinnesstämning och fundera på om personen som attackerar dig har uppsåt att döda och hur mycket våld du själv får använda för att det inte ska räknas som mord? 
    Jag har funderat på det sedan fallet i Borås togs upp för första gången.

• Svar på tråden Försvara sig själv och sitt
  • Fliselisan
    Anonym (Mannen) skrev 2023-04-23 17:25:35 följande:
    Om så är fallet ska man gå så långt som krävs. Om någon gör inbrott hos dig och ger intryck av att vilja ta ditt liv så slå tillbaka all in. Inga gränser.
    Ja det håller jag med om. Men till en gräns. Slå ner inbrottstjuven eller oskadliggör den på annat sätt, men om den ligger ner och tigger om nåd så skulle då inte jag fortsätta hugga. 
  • Fliselisan
    Tow2Mater skrev 2023-04-23 13:59:29 följande:
    Fast rent praktiskt om det t ex hade handlat om en genomsnittskvinna, skulle hon haft liten chans att avvärja sig ens med ett slagträ. Det enda rätat borde varit att kunna sätta ett skott i personen när han borjade närma sig.
    Genomsnittskvinnan skall icke underskattas. Beror givetvis på hur förövaren ser ut och vad denne hotar med. Men viljan att slåss hos någon som bryter sig in jämfört med en som försvarar sitt barn, sitt hem, sig själv, är stor.
  • Tom Araya
    Anonym (FFF) skrev 2023-04-23 18:34:13 följande:
    Det säger jag inte emot.
    Dock i stunden och om det måste gå snabbt tänker jag att man tar det man har till hands och hittar lätt? Skulle någon bryta sig in genom min ytterdörr har jag ingen flyktväg och inget baseballträ, jag skulle nog satsa på kniv även om det är sämsta alternativet eftersom det är det jag har att försvara mig med. Det finns liksom inget annat vapen i mitt hem.
    Men det är kanske vanligt att folk har ett baseballträ under sängen?
    Kanske om man lever under hot?
    Jag gör det inte som tur är för jag hade nog iofs fått panik och gått in i freezemode.
    Inte ens i ditt beskrivna scenario är kniv lämpligt. Risken att själv skadas av den är hög. Kniv kan möjligen (för tränade) användas som attackvapen där du är den som är förberedd, planerande och initierande, medan motståndaren är oförberedd.

Vilket annat tillhygge som helst är mer lämpligt. 

En tjuv har sällan uppsåt att skada någon fysiskt, utan de vill bara ha lättsåld egendom och sedan kunna smita ifrån platsen på enklast smidiga sätt. Detta gör att behovet av våldsanvändning är minimalt i situationen.
  • Polyrytm
    Tom Araya skrev 2023-04-22 16:52:11 följande:
    Javisst.

Har även militär skyddsvaktsutbildning där man tittar mycket på lagutrymmet för våldsanvändning.
    Jag kanske missförstår dig, men menar du att genomsnitts-personen som aldrig tränat kamp eller självförsvar har kapacitet nog att avvärja en attack men även kapacitet och sinnesnärvaro att reglera motståndet så det inte blir övervåld?

Vad ingick i den militära skyddsvaktsutbildningen och hur lång var den?

Jag tycker alla, speciellt tjejer, bör lära sig självförsvar. 
  • Polyrytm
    Tow2Mater skrev 2023-04-23 13:59:29 följande:
    Fast rent praktiskt om det t ex hade handlat om en genomsnittskvinna, skulle hon haft liten chans att avvärja sig ens med ett slagträ. Det enda rätat borde varit att kunna sätta ett skott i personen när han borjade närma sig.
    Precis så.

En genomsnittlig kvinna har knappt en chans mot en dito man, även om kvinnan som sagt är beväpnad med ett baseballträ.

För att en genomsnittlig kvinna ska öka sin chans att överleva en attack eller avvärja en våldtäkt eller liknande måste hon glömma alla tankar om att bromsa sig själv pga rädsla för övervåld, hon måste fullständigt gå in i beast mode och inte sluta föränn gärningsmannen ligger/gett upp eller tagit till flykten.
  • Polyrytm
    Så allting gick skrev 2023-04-23 14:56:22 följande:
    Dom flesta som gått upp i rätten, vet att saker o ting inte är lätta att bevisa eller ens mot bevisa. har själv varit i rätten som ungdom, uppvuxen norr över, allt för ofta var värnpliktiga jägare ute på korgen, enormt kaxiga.
    Allt för ofta provocera dom i kön eller på dansgolvet.
    Själv var jag brottare på elitnivå, man tränar kast dagligen, nöter in så kommer in från alla lägen, tillslut sitter kastet i ryggraden, den kommer via reflexer.

Detta kast blev använt, jägaren landade på ansiktet, han hade inte kunskapen att vika in huvudet. 

Händelseförloppet som beskriv i rätten av vittnen är att jagaren sprang emot mig, "vi ramla om kull" han slog ansiktet isamband med fallet.
    Ingen kunde se eller ens reflektera att det var ett krysstag jag slog på jägaren.
    Men för rätten berätta även jag, vi munhögg och att att han sprang på mig, vi ramla om kull, sedan gick jag därifrån, Blev helt frikänd. men å andra sidan var det jägaren som muckade gräl, han fick skylla sig själv.

Berätta bara hur svårt det är att bevisa något, allting ses inte som det verkligen är, man går efter omständigheter och inte vad jag använde.
    Det är även min erfarenhet, att människor som inte tränat kampsport eller självförsvar verkligen inte är svåra att ta ner. De vet inte hur de ska agera.
    Tänk då om en otränad blir attackerad av en tränad. Som tur är brukar människor som tränar kamp vara fredliga individer.

Brottare är läskiga, förövrigt. 😄
  • Polyrytm
    Tom Araya skrev 2023-04-23 23:58:10 följande:
    Inte ens i ditt beskrivna scenario är kniv lämpligt. Risken att själv skadas av den är hög. Kniv kan möjligen (för tränade) användas som attackvapen där du är den som är förberedd, planerande och initierande, medan motståndaren är oförberedd.

Vilket annat tillhygge som helst är mer lämpligt. 

En tjuv har sällan uppsåt att skada någon fysiskt, utan de vill bara ha lättsåld egendom och sedan kunna smita ifrån platsen på enklast smidiga sätt. Detta gör att behovet av våldsanvändning är minimalt i situationen.
    Problemet är att man inte kan veta om inbrottstjuven i hallen bara hade intentionen att norpa och sälja dina prylar eller om situationen blir en såkallad Home invasion där du blir fastbunden och får se på när  din fru och barn blir våldtagna i timmar och till sist får sina halsar avskurna.
  • Anonym (FFF)

Tom Araya, du förutsätter ju att människor tänker klart i pressade hotfulla situationer. De flesta skulle ju drabbas av panik.

Går man in i fight, flight eller freeze skulle man inte stanna upp och tänka hur man försvarar sig bäst, vilket tillhygge som ska användas osv, man skulle bara göra.

Känner man en stark rädsla för sitt liv griper man väl tag i det som finns och det man vet har som eventuellt kan skydda en, som en kniv.

Tror inte de flesta skulle ha varken tiden, kunskapen eller sinnesnärvaron att börja fundera på bästa försvar.

De allra flesta människor hamnar inte heller i sådana situationer. Om någon skulle bryta sig in hos mig skulle jag bli totalt livrädd, ensam kvinna med barn, skulle knappast tänka att det är snälla killar/tjejer som kommer på besök.

• Anonym (S)

Har oturen att både bo nära och haft äran att ha känt paret där Edvin Gyllensvaan var inne, i Mantorp. Paret var skamligt naiva, bjöd t o.m på fika. Så jag anser ju att de flesta av er pratar ren skit. Oj så det ska utvärderas och tänkas när en okänd person plötsligt står i hallen, "inbrottstjuvar skadar sällan", "tänk på åldern", "lära sig självförsvar" etc. Kommer någon in här så smäller det från vapenskåpet, that's it! Vet att maken garanterat skulle åka in på livstid, men vad är egentligen alternativet?? Gå inte in i någons hus olovandes om du inte är beredd att dö!

• Tukt
    Anonym (S) skrev 2023-04-24 22:16:07 följande:

Har oturen att både bo nära och haft äran att ha känt paret där Edvin Gyllensvaan var inne, i Mantorp. Paret var skamligt naiva, bjöd t o.m på fika. Så jag anser ju att de flesta av er pratar ren skit. Oj så det ska utvärderas och tänkas när en okänd person plötsligt står i hallen, "inbrottstjuvar skadar sällan", "tänk på åldern", "lära sig självförsvar" etc. Kommer någon in här så smäller det från vapenskåpet, that's it! Vet att maken garanterat skulle åka in på livstid, men vad är egentligen alternativet?? Gå inte in i någons hus olovandes om du inte är beredd att dö!

Det gäller säkert grannens dementa morfar som bara råkar gå fel också, eller killen med downs som ska sälja majblommor. Meja ned dom bara! Pang, pang!
Svar på tråden Försvara sig själv och sitt