• Anonym (Vårtan)

Behandla fotvårtor på vuxen

Jag har, sen en tid tillbaka, en vårta under trampdynan. Jag försökte behandla med vårtplåster som skulle sitta på varje natt, men som inte gjorde mer än luckrade upp huden runt om.

Min man köpte hem medel som skulle frysa bort vårta. Han fick ett fult sår som tog ett tag att läka och som dessutom smärtade en del, men vårtan försvann efter några veckor. Eftersom jag tycker mycket om att springa och vårtan dessutom sitter mitt i trampdynan, är jag inte så sugen på att stort sår precis där som kanske omöjliggör löpning på flera veckor.

Innan jag lägger en halv förmögenhet på diverse vårtmedel, finns det något som funkar bra, eller ska man bara vänta ut eländet?

• Svar på tråden Behandla fotvårtor på vuxen
  • Anonym (Bla)

Vårtor försvinner sällan av sig själv, du behöver använda något medel eller gå till vårdcentral.
    ju längre du låter den sitta, ju svårare blir det att bli av med den.

frysning fungerar på vissa vårtor. Krmikalier eller bränning på andra

• EnAnonumius
    Anonym (Vårtan) skrev 2023-04-16 10:06:32 följande:
    Behandla fotvårtor på vuxen

Jag har, sen en tid tillbaka, en vårta under trampdynan. Jag försökte behandla med vårtplåster som skulle sitta på varje natt, men som inte gjorde mer än luckrade upp huden runt om.

Min man köpte hem medel som skulle frysa bort vårta. Han fick ett fult sår som tog ett tag att läka och som dessutom smärtade en del, men vårtan försvann efter några veckor. Eftersom jag tycker mycket om att springa och vårtan dessutom sitter mitt i trampdynan, är jag inte så sugen på att stort sår precis där som kanske omöjliggör löpning på flera veckor.

Innan jag lägger en halv förmögenhet på diverse vårtmedel, finns det något som funkar bra, eller ska man bara vänta ut eländet?

Du har redan fått tips om vårtorna..

Jag slänger på ett tips om Compeed Sport Active Plåster , det är plåster man har under fotsulorna. Jag hade detta när jag fick stora sår och blåsor under fötterna när jag fick sår och blåsor under fotsulorna.
    Grymt på att avlasta och lindra så man kunde gå/springa igen. Dessa plåster agerar som ett andra skinn så det är inga problem att använda det på sår.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (morot)

Jag och min man fick vårtor igen när vi gick på simhallen med vår son.

Jag täckte med vårtmedel och sen silvertejp med 1 cm marginal runt vårtan, tejpen ska sitta på dygnet om förutom när man duschar- byt efter dusch.

Dessa nytillkomna vårtor läkte då på 2 veckor.

• Anonym (Vårtan)
    Anonym (morot) skrev 2023-04-16 13:37:39 följande:

Jag täckte med vårtmedel och sen silvertejp med 1 cm marginal runt vårtan, tejpen ska sitta på dygnet om förutom när man duschar- byt efter dusch.

Vilket vårtmedel använde du? Det finns en uppsjö. 
  • Anonym (Vårtfri)

Använd Vårtfri så försvinner den på runt en månad. 

• Anonym (morot)
    Anonym (Vårtan) skrev 2023-04-16 13:40:45 följande:
    Vilket vårtmedel använde du? Det finns en uppsjö. 
    Vårtfri, använde vi.
  • Anonym (Vårtan)
    Anonym (morot) skrev 2023-04-16 19:44:44 följande:
    Vårtfri, använde vi.
    Nu är ni två som rekommenderat just det. Vi kör nog på det
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Vårtfri) skrev 2023-04-16 13:43:11 följande:

Använd Vårtfri så försvinner den på runt en månad. 

En månad? Jag köpte liktornsplåster och vårtan försvann på en vecka. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (morot) skrev 2023-04-16 13:37:39 följande:

Jag har köpt badtofflor så att jag inte behöver gå barfota i simhallen. 
  • Anonym (Five)

Nu minns jag inte namnet men det kan ha varit vårtfri som vi körde med.
    Det var i alla fall så pass starkt att man bara skulle pensla en gång i veckan. Maken lade ett sånt litet runt vårtplåster med salicylsyra eller vad det heter ovanpå! Så det luckrade dels upp huden runtom så att det gick att dra bort sen, dels jobbade själva medlet.
    Det tog väl 3-4 såna behandlingar där han petade bort "allt dött" mellan omgångarna. Sen till slut kunde han bara lyfta ur hela vårtan typ.

• RaYzLeR

Fotvårtor försvinner visst med tiden.

Jag körde med vårtmedel men dom försvann inte. Dom försvann av sig själv med tiden.

• Anonym (Trebarnsmamman)

Körde frysmedel när dottern fick en stor vårta under foten. Det gick jättebra och det blev inget sår alls, bara en grop där vårtan suttit.

• Anonym (Vårtfri)
    RaYzLeR skrev 2023-04-16 20:39:15 följande:

Visste ni att fotvårtor är godartade hudtumörer? Förvånad

Vad har du fått det ifrån? Det stämmer inte vårtor orsakas av virus. 
  • RaYzLeR
    Anonym (Vårtfri) skrev 2023-04-16 21:31:13 följande:
    Vad har du fått det ifrån? Det stämmer inte vårtor orsakas av virus. 
    Ja vårtor orsakas av virus, men är ändå godartade hudtumörer.

Det står här: sv.m.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5rta
Svar på tråden Behandla fotvårtor på vuxen