Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Bryta ekorrhjulet

Hur många år är barnen?

Har ett barn, en dotter snart 15 år och känner likadant. Vad vore ditt råd till mig?

• Anonym (?)
    Anonym (världen) skrev 2023-04-20 15:23:51 följande:

Livet går inte i repris, trygghet är rätt trist, personlig åsikt

Innebörden är att det är mest viktigt att leva livet här och nu?
  • Anonym (?)
    Stooler skrev 2023-04-20 21:58:43 följande:

Allt handlar om timing i livet, att förverkliga sig själv funkar när man är singel och oberoende. Men med äkta hälft och omyndiga barn blir det värre. Så livsvalen man gör på vägen genom livet får konsekvenser man inte kommer undan.

Jag flyttade för 2 år sedan till ett klimat (både väder och politiskt) som är överlägset bättre än det svenska. Men mina barn är vuxna och självständiga, jag är lycklig singel och är egenföretagare (digital nomad). Jobbar bara sporadiskt, när jag har projekt! 54 år...

Vilket land bor du i? 
  • Anonym (?)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-04-20 23:29:34 följande:

Tja man är ju sin egen lyckas smed till viss del. 

Har en kompis som aldrig hamnat i något ekorrhjul, hon har alltid jobbat lite här och där i olika länder och på båtar, volontär i olika länder, ibland jobbat väldigt hårt några månader och sedan rest några månader. Men hon är singel och barnlös, det blir ju skillnad. Hon trivs med sin livsstil och har alltid följt sina drömmar. Hon har tusen kompisar och hittar alltid en massa nya kompisar på sina resor, ibland åker hon med en kompis i stället för att resa ensam. Hon får ingen vidare pension alls, men så att hon klarar sig och hon bor mestadels på billiga ställen i billiga länder. 

Om du inte lämnar mannen blir det ju svårt, eftersom han inte vill sticka iväg. Och barnen måste ju ha det bra. Du kan inte både ha bra pension och ett äventyrligt liv, där måste du välja. 

Själv trivs jag bra med mitt eget ekorrhjul. Jag bor utomlands och har bott i några olika länder, men några år varje gång så byter inte jobb så ofta. Jag jobbar hårt och däremellan reser jag mycket och hittar på äventyr med mitt barn. Har väl inte haft så många drömmar mer än att jag ville jobba med något roligt och bo i ett annat land, och tjäna nog för att resa mycket. Och så blev det ju. 

Har träffat en kvinna som när hon pensionerade sig och var nyskild lämnade sitt hemland och kom aldrig tillbaka, så här åtta år senare. Hon volontärjobbar här och där i olika länder men bor mest i Mexico. Pigg och fräsch pensionär. 

Låter som din kompis är rätt klok. Tycker synd om de som sätter Sverige på piedestal och höjer upp Sverige som så bra land. 

Kallt, snöigt och trist. Pallar inte mer av detta land trot att jag är blond och blåa ögon sedan generationer.

Svar på tråden Bryta ekorrhjulet