Inlägg från: Anonym (T) |Visa alla inlägg
  • Anonym (T)

Bryta ekorrhjulet

Är en kvinna på 42 år. Fram till 28 år gjorde jag spännande saker- säsongade, pluggade utomlands i flera år och flyttade sedan till nytt land för att jobba med det jag utbildat mig till. När jag var 28 flyttade jag hem till Sverige och har stannat här. Har nu barn, man och välbetalt jobb. Men jag är också fast i ekorrhjulet. Det mesta snurrar runt jobbet. Om jag dog imorgon så hade jag ångrat att jag inte gjort mer. Men hur bryter man ekorrhjulet? Jag är rädd för att göra mig av med min höga lön, att isf få en dålig pension. Och vem skulle jag äventyra med? Mannen är inte som jag. Han gillar tryggheten och hemmet.
    vill gärna få tankar från både er som följt ?drömmen? och er som inte gjort det. Vad det betytt för er. 

• Svar på tråden Bryta ekorrhjulet
  • Anonym (T)
    Anonym (Håller med) skrev 2023-04-20 07:58:19 följande:
    Håller med detta i stort. Du har ju fått det bästa av två världar; äventyr som ung och ett tryggt familjeliv nu. Med familj och barn nu har du också inte bara dig själv att tänka på för lön och inkomst.

Det du skulle kunna göra är ju att antingen gå ned till 80% och satsa på något eget en dag i veckan? Om lön och jobb tillåter. Eller hitta spännande resor på egen hand när barnen är stora nog, och sen med barnen när de kan hänga med dig.

Tyvärr är jag inte en person med hobbys. Det jag drömmer om är att ta ett jobb utomlands och flytta dit med familjen. Mannen är dock inte intresserad. Han har en hög tjänst som han jobbat hårt för och verkar inte intresserad av ett annat typ av liv tyvärr. 

Det är ju verkligen ett moment 22. Om jag ska fortsätta i livet som jag har vill jag nog ha kvar mitt jobb. Hög lön gör ju iaf att man kan resa några gånger om året och ha guldkant på vardagen. Problemet är bristen på semesterdagar och tid överlag. 

Mindre lön hade jag inte haft något problem med, men då hade jag krävt mer ?valuta? för pengarna - volontärarbete i 3e världen eller en projektanställning men med en början och ett slut så man kunde långresa innan och efter. 

• Anonym (T)
    Anonym (Anna) skrev 2023-04-20 08:04:51 följande:

Ett privat pensionssparande är ett sätt att ta höjd för lägre pension. En eller två tusenlappar i månaden i 25 år blir en bra slant om de placeras i en fond. 

Sedan är det ju inte lätt att ändra på ditt liv, du är ju fast med barn och man. Men ni kan skala ner och se över er livsstil, jobba mindre t ex. Skaffa en hobby eller resa mer. 

Kanske bara en ålderskris. Försök vara nöjd med ditt liv, var tacksam för din familj. 

Jag är bra på att pensionsspara idag och lägger undan flera tusen i månaden. Fast- primärt är det för att jag vill gå tidigt i pension. Och det skrämmer mig- att jag inte lever som jag vill idag för att jag sparar till min frihet vid 55, när jag kanske varken vill eller orkar åka på äventyr. 
  • Anonym (T)
    Anonym (?) skrev 2023-04-20 08:36:14 följande:

Hur många år är barnen?

Har ett barn, en dotter snart 15 år och känner likadant. Vad vore ditt råd till mig?

7 och 9?.
    jag vet inte vilket råd jag skulle ge dig, eftersom jag inte klarar av att guida mig själv 😂 en blind som leder en blind ☺️
  • Anonym (T)
    Fjäril kär skrev 2023-04-20 09:52:34 följande:

Kan det helt enkelt vara så att avsaknaden av intressen och hobbys gör att du känner behovet att "fly" från vardagen? 

Vad hindrar dig från att volontära på hemmaplan? 

Det känns som att du bara går runt hemma och vantrivs och väntar på att det ska hända något - men du missar att du själv äger ditt liv. Det finns inga hinder för att leva galet fast du har familj. Det finns många familjer i samhället som lever utanför normen och skapar udda liv och spännande levnadssätt. 

Utomlands skulle du ju ändå ha samma ansvar för familj och hushåll. Eller hur? 

Jag känner det som att du slösar bort både tiden och ditt liv att gå runt och vänta på något istället för att se vad du aktivt kan göra här och nu. 

Tro mig, jag har gjort volontär arbete på hemmaplan. Men det blev bara ännu ett jobb som jag skulle hinna utöver mitt vanlig. Tyvärr vill ju även vollontärorganisationer optimera sin organisation, och får man då in en driven, stark projektledare, då blir man indragen i samma saker som på jobbet. Dvs inte alls hands on inom något annat än det vanliga jobbet. Självklart mitt eget fel, men när man ser att ens kompetens behövs är det svårt att säga nej.

Hade man 100% jobbat för en välgörenhetsorganisation på plats i landet, så hade det säkert också varit  en del tråkiga jobb, men man hade fått kulturen, upplevelsen, och att slippa slitas mellan ens betalda och obetalda arbete. 

Det jag gillar med att flytta är att man måste anstränga sig för att skapa en ny vardag och inte bara tuta på i samma spår. Man vaknar ur sin dimma lite grann. Man måste sätta sig in i det nya landets struktur, lära känna människor etc. 

men du har rätt, jag går och väntar på något, men jag vet inte vad 

• Anonym (T)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-20 09:54:24 följande:

Jag kanske läser in för mycket i trådstarten, men kan känna igen att saker man gör definierar den man är. Att ha varit på den ena och den andra platsen eller att ha varit med i det ena eller andra sammanhanget definierade mig länge, och jag upplevde också att jag fick respekt för att jag gjort det ena eller andra, eller att ha haft den ena eller andra kopplingen till någonting. Jag trodde också att jag blev intressant av att ha det ena eller andra intresset eller den ena eller andra erfarenheten. Sedan kom medelåldern. Man upptäcker andra saker. Volontärarbetet har etiska problem, men kan också vara viktigt. Det politiska engagemanget är ibland halvt falskt och har inte bäring på hur människor väljer att agera i sina liv. De som blir föräldrar visar sig vara lika ofullkomliga som de familjer de kom ifrån och ens vänner trillar därmed ner i backen från sina egna piedestaler om de satt sig själva där. Att ha ett sant intresse för exempelvis dykning eller att leva som på artonhundratalet som komplement till det vanliga livet hade varit kul, men är inte för alla. Så jag tror att många gånger handlar medelålders kriser om att förstå att man blev precis som alla andra trots sina intentioner om att göra det mesta av livet. Det finns några människor som lever mycket speciella öden, som Greta Thunberg eller Carola Häggqvist, men också människor som har fått sina liv anonymt krossade av krig eller bara relativ fattigdom. Jag säger inte att TS ska gå omkring och fundera över sådana saker hela dagarna men vad jag ser omkring mig är medelålders människor som känner att de inte blev så speciella som de tänkte sig att de skulle bli, och det skaver i dem. Ibland så mycket att det hindrar dem att vara närvarande i sina egna liv, men för det mesta är det mer av en sten i skon i en i övrigt medelmåttig tillvaro med genomsnittliga delar glädjeämnen och förtret. 

Bra och insiktsfullt inlägg. Jag håller med om många av resonemangen. Det är nog ganska så huvudet på spiken när du skriver ?att man blev precis som alla andra?. Där
    är ingen speciell historia att berätta för eftervärlden. 

Jag är rädd för att ångra  mitt liv. Jag borde fylla det med mer. Jag borde uppleva mer. Jag borde lära mig mer. Jag borde ha fler stunder av lycka och inte bara hårt slit. Jag borde ha fler referenser. Jag borde utmana mig mer. 

Samtidigt är jag rädd för att bryta upp från livet som jag har. Jag vill ju inte göra det utan min man och särkilt mina barn. Är kanske också ledsen att jag inte lever med en likasinnad. Att min man skulle leva i 1800-tals regi är lika uteslutet som att han skulle flytta till Afrika, bara för att göra en jämförelse. 
    Jobba mindre kan man ju göra, men inte på jobbet som jag har. Det erbjuds inte som deltidstjänst. en tanke jag leker med- nytt jobb med färre timmar och mer fritid. Fast helst  hade jag haft ett jobb med normal arbetsvecka men möjlighet till långledigt, så man hade det att se fram emot. 

Jag har heller inte helt landat i vad en rejäl lönesänkning skulle betyda- då är jag tillbaks på det här med pensionen. Då kan jag ivf glömma tidig pensionsavgång. 

Svar på tråden Bryta ekorrhjulet