Fjäril kär skrev 2023-04-20 09:52:34 följande:
Kan det helt enkelt vara så att avsaknaden av intressen och hobbys gör att du känner behovet att "fly" från vardagen?
Vad hindrar dig från att volontära på hemmaplan?
Det känns som att du bara går runt hemma och vantrivs och väntar på att det ska hända något - men du missar att du själv äger ditt liv. Det finns inga hinder för att leva galet fast du har familj. Det finns många familjer i samhället som lever utanför normen och skapar udda liv och spännande levnadssätt.
Utomlands skulle du ju ändå ha samma ansvar för familj och hushåll. Eller hur?
Jag känner det som att du slösar bort både tiden och ditt liv att gå runt och vänta på något istället för att se vad du aktivt kan göra här och nu.
Tro mig, jag har gjort volontär arbete på hemmaplan. Men det blev bara ännu ett jobb som jag skulle hinna utöver mitt vanlig. Tyvärr vill ju även vollontärorganisationer optimera sin organisation, och får man då in en driven, stark projektledare, då blir man indragen i samma saker som på jobbet. Dvs inte alls hands on inom något annat än det vanliga jobbet. Självklart mitt eget fel, men när man ser att ens kompetens behövs är det svårt att säga nej.
Hade man 100% jobbat för en välgörenhetsorganisation på plats i landet, så hade det säkert också varit en del tråkiga jobb, men man hade fått kulturen, upplevelsen, och att slippa slitas mellan ens betalda och obetalda arbete.
Det jag gillar med att flytta är att man måste anstränga sig för att skapa en ny vardag och inte bara tuta på i samma spår. Man vaknar ur sin dimma lite grann. Man måste sätta sig in i det nya landets struktur, lära känna människor etc.
men du har rätt, jag går och väntar på något, men jag vet inte vad