Studentpappa skrev 2023-04-20 21:09:03 följande:
Aha okej jag trodde det som var när jag var liten, Lasse och Kalle väljer lag på idrotten och alla andra står på led och hopppas bli valda. Att det sker ändå inofficiellt är ju svårare att komma åt.
Dottern har mått så dåligt i omgångar av att ha svårt med kompisar, så jag har alltid tillåtit lek i stort sett oavsett vad annat som fått stå tillbaka. Hon har fått gå på alla aktiviteter hon velat, jag har varit ledare för att kunna vara med och hjälpa till, vi ser till att samköra till träningar etc.
Nu är hon snart 12 och läget tack och lov bättre senaste 1-2 åren men man är ju orolig för högstadiet som kommer snart.
Ja nej så har jag iaf inte uppfattat det. Det hoppa jag verkligen inte förekommer någonstans I dagens skola och förskola.
du har helt rätt. att saker får stå tillbaka för att främja leken och gemenskapen med kompisar. och aktiviteter. Och vi försöker ju få till det också. Speciellt nu när vädret börjar blir Bättre. Fler barn ute i området osv. Lättare att få till lek.
skönt att höra att det blivit bättre för er. Hoppas att det fortsätter så. Blir själv oteoligt ledsen när jag ser att barn ej inkluderas. Och då inte bara av andra barn utan också av vuxna. Ex nu kom sonen från skolan och berättade att en kompis skulle ha kalas ?alla är bjudna? (nja det var inte alla kom vi fram till när vi pratade igenom det) och kompisen hade sagt att min son inte var bjuden men hade sedan sagt att han vill att han ska komma men måste kolla med mamma o pappa om det går då de skulle vara på busfabriken el något. O sen efteråt kommit och sagt igen nej du får inte komma.
givetvis kan man inte lägga ansvaret på ett 7 årigt barn. Det gör jag inte. och kanske är det så att de har som regel i familjen att de bjuder några få och då de som de umgås mest med (vilket inte är min son. De umgås ibland i skolan bara). Men det slog till något i mig (därav detta inlägg) när sonen inte förstod riktigt och själv säger: det gjorde att jag kände mig utanför.
vi pratade givetvis om detta och om att det rent krasst faktiskt inte går att bjuda hur många som helst ibland osv. Men han är själv van vid att vi antingen har kompiskalas o då bjufd Alla (har dock ej skett sen pandemin tyvärr) eller släktkalas och då inga kompisar om inte det är familjevänner.