• Bojannata1

    Barnbidrag sparande

    Hej! Vi har öppnad bank kontot på Nordea  för 3 barn och valt att sätta in deras barnbidrag på var sitt konto. Nu när det är hög inflation tappar deras pengar värdet . Vi ringde till Nordea och frågade dem om man får använda deras pengar till att investera dem genom att köpa en mindre mark i utlandet därefter sälja marken när de blir vuxna . Det är ett väldigt bra sätt att behålla värde på pengar och fördubbla deras värde. Vi fick svar från Nordea att vi inte får röra deras pengar innan de fyller 18 år och att vi bara kan använda de till körkort och inget mer. De nämnde att man kan investera de i olika fonder och på sånt sätt öka värdet. Frågan är , får man verkligen inte röra deras pengar genom att investera de på något annat sätt och rädda barnens pengar så de tappar inte värdet . 

  • Svar på tråden Barnbidrag sparande
  • Anonym (4344)

    Inte om kontona står i barnens namn.
    Vi har öppnat konton i våra egna namn, men de är öronmärkta för barnen.
    Om de står i barnens namn blir de dessutom automatiskt barnens att förfoga över när de fyller 18. Det ville vi inte!

  • Anonym (A)
    Bojannata1 skrev 2023-04-24 20:50:04 följande:
    Barnbidrag sparande

    Hej! Vi har öppnad bank kontot på Nordea  för 3 barn och valt att sätta in deras barnbidrag på var sitt konto. Nu när det är hög inflation tappar deras pengar värdet . Vi ringde till Nordea och frågade dem om man får använda deras pengar till att investera dem genom att köpa en mindre mark i utlandet därefter sälja marken när de blir vuxna . Det är ett väldigt bra sätt att behålla värde på pengar och fördubbla deras värde. Vi fick svar från Nordea att vi inte får röra deras pengar innan de fyller 18 år och att vi bara kan använda de till körkort och inget mer. De nämnde att man kan investera de i olika fonder och på sånt sätt öka värdet. Frågan är , får man verkligen inte röra deras pengar genom att investera de på något annat sätt och rädda barnens pengar så de tappar inte värdet . 


    Låter inte tro värdigt. Dels att ni bara får använda pengarna till körkort, dels att ni vill  investera i mark utomlands. 


    Står pengarna i ert eget namn så bestämmer ni över pengarna. Annars så kan fr o m nu börja spara i fonder till dom och sluta spara på konto.

  • Aliona

    Nej, det får man kan inte. Jag fick förklarat för mig av banken att om kontot är i barnets namn så kan man inte som förälder bara ta ut pengarna. Vad har därför barnets sparande i vårt eget namn, så kan vi dessutom välja när vi vill att barnet ska få dem. 

  • Anonym (Rlize)

    Anledningen till att ni som föräldrar inte kan ta ut pengar som står i barnens namn är att banken inte kan veta att det är just ni som satt in dem.

    Tex om ett barn har en släkting som vill ge dem pengar och sätter in på deras konto, ska föräldrarna inte kunna ta dessa pengar från barnet.

    Att pengarna minskar i värde nu i inflationen gör inte så mycket om barnen ändå inte får ut dem förrän de är 18. Inflationen är inte för evigt. Det är först om ni skulle handla upp dem som de har förlorat i värde, inte om de sitter där de sitter tills ekonomin är bättre igen.

  • Anonym (A)
    Anonym (Rlize) skrev 2023-04-24 21:10:58 följande:

    Anledningen till att ni som föräldrar inte kan ta ut pengar som står i barnens namn är att banken inte kan veta att det är just ni som satt in dem.

    Tex om ett barn har en släkting som vill ge dem pengar och sätter in på deras konto, ska föräldrarna inte kunna ta dessa pengar från barnet.

    Att pengarna minskar i värde nu i inflationen gör inte så mycket om barnen ändå inte får ut dem förrän de är 18. Inflationen är inte för evigt. Det är först om ni skulle handla upp dem som de har förlorat i värde, inte om de sitter där de sitter tills ekonomin är bättre igen.


    På arton år kan pengarna fördubbla minst, så räntesparande är värdelöst på så lång sikt. 
  • Anonym (Rlize)
    Anonym (A) skrev 2023-04-24 21:14:26 följande:
    På arton år kan pengarna fördubbla minst, så räntesparande är värdelöst på så lång sikt. 
    Ts får inte ut pengarna oavsett om det är värdelöst eller ej, dock kommer inte inflationen påverka i det långa loppet om de sitter kvar.

    Bästa är väl att hon/de i fortsättningen sparar i fonder i sina namn istället, eller i mark som hon ville.
  • Anonym (Kina)

    Är kontona i barnens namn så kan ni inte plocka ut dem och förfoga över dem hur ni vill, det stämmer. 
    Men kan ni påverka placeringen? Dvs välj någon av Nordeas billigaste indexfonder och låt dem stå där bara, men fyll inte på.

    Och sen startar ni nya sparanden i era namn där ni sätter in pengar from nu. Även om kontot är "ditt" så döper du dem till barnens namn med avsikten att det ska bli barnets pengar små småningom. 

  • Lönnsirap

    Problemet med att just sätta upp konton i barnens egna namn är ju just att ni tappar möjligheten att göra andra val med pengarna, eftersom valet ju var att ge barnen pengar. 

    Nu när det finns lite pengar och vi "plötsligt" har inflation kan ni inte välj annorlunda med redan sparade pengar, men ni är ju fria att avbryta detta sparande till en annan form av sparande.

    Som någon påpekade brukar det gå bra att byta typ av investering i samma bank, dvs annan typ av konto och rätt ofta även fonder....

  • Anonym (Lauren)

    Detta är anledningen till att man inte ska öppna konton i barnets namn. Bättre att ni sparar på egna konton eller köper mark etc för pengarna tills barnen blir stora och då kan ni ge valfri summa. 

    Ni kan ju behålla kontona nu, men sätt inte in mer pengar på dem. Spara på annat ställe. 

  • anonym2005

    Vad snackar ni om?
    Som förmyndare för barnet har man ju visst rätt att hantera pengarna!

     Jag öppnade ISK konton till mina barn och jag sköter både insättning och uttag då jag har rätt att disponera kontot tills barnen blir myndiga. 

  • Anonym (Kina)
    anonym2005 skrev 2023-04-25 16:19:43 följande:

    Vad snackar ni om?
    Som förmyndare för barnet har man ju visst rätt att hantera pengarna!

     Jag öppnade ISK konton till mina barn och jag sköter både insättning och uttag då jag har rätt att disponera kontot tills barnen blir myndiga. 


    Vad snackar DU om?
    Beroende på värdet så kan man visst ha spärrar på hur föräldrar får hantera pengar som står i barnens namn. 
    Man ska inte vara så snabb när man inte har alla fakta utan bara det som står i trådstarten, det är rätt bra att ha en lite mer ödmjuk ton i forum likt detta.
    Överförmyndarkontroll | Konsumenternas
  • Anonym (blingeling)

    Vårt minderåriga barn ärvde pengar efter en släkting, dessa pengar kontrolleras då av kommunens överförmyndare.

    Vi fick lägga lite tid på det, men det vi gjorde var:

    1) välja vettiga fonder
    2) få bankens intygande på att vår ekonomi är så stabil att barnet inte kommer att behöva pengarna för sitt uppehälle förrän efter 18.
    3) skicka denna motivering och investeringsförslaget till överförmyndaren, och få tillbaka ett OK på att göra investeringen och öppna ISK åt barnet.

    Så borde man alltså kunna göra, men inte ta ut pengarna för att göra vad som helst.

  • Elin pelin
    anonym2005 skrev 2023-04-25 16:19:43 följande:

    Vad snackar ni om?
    Som förmyndare för barnet har man ju visst rätt att hantera pengarna!

     Jag öppnade ISK konton till mina barn och jag sköter både insättning och uttag då jag har rätt att disponera kontot tills barnen blir myndiga. 


    Om man sparar i barnets får man inte ta ut pengarna hur som helst... Man kan även få betala skadestånd om man missköter det, sannolikheten är kanske inte stor. Isk kan man ha i barnens namn, men får inte plocka ut pengarna hur man vill.
  • Anonym (Låginkomsttagare)

    Barnbidrag skulle vara inkomstbeprövat, då skulle problemet bli mindre för dig.....Hur många har möjlighet att spara barnbidraget till 3 barn.?

  • Anonym (Spar)

    Beror ju på vad det är för konto och i vilket namn kontot står det barnents
    Bästa är spara i era namn så ni kan göra vad ni vill med pengarna och sen även kunna styra lite när de blir större så inte alla pengarna försvinner på onödigt när de får tillgång till dem. 

Svar på tråden Barnbidrag sparande