• Anonym (Anonym)

Tror inte min sambo är pappa till vårt barn

Jag tror inte min sambo är pappa till vårt. Hon är idag 1 1/2 år. Jag vill göra ett faderskapstest för att gå till botten med detta. Men jag är också rädd att han förlorar rätten till vårt barn om det visar sig att han inte är pappa, är det så? hårt nog att få reda på att han inte är pappa, vill inte ta ifrån honom rätten till barnet samtidigt. 

• Svar på tråden Tror inte min sambo är pappa till vårt barn
  • Anonym (....)

Du vet vel om du hade sex med någon vid tiden hon blev till??

• Anonym (K)

Alltså, här handlar det ju om barnets rätt och inte om er vuxna! Er dotter har rätt till sin riktiga pappa, det betyder inte att din sambo förlorar henne för ni bor ju fortfarande ihop, det är fortfarande han som kommer att vara den hon kallar pappa. Juridiskt blir det så klart skillnader, men rätt ska väl vara rätt??

• Anonym (Ngnf)
    Anonym (K) skrev 2023-04-27 12:21:17 följande:

Alltså, här handlar det ju om barnets rätt och inte om er vuxna! Er dotter har rätt till sin riktiga pappa, det betyder inte att din sambo förlorar henne för ni bor ju fortfarande ihop, det är fortfarande han som kommer att vara den hon kallar pappa. Juridiskt blir det så klart skillnader, men rätt ska väl vara rätt??

Precis. Sen tycker jag att han också har rätt att veta.
  • 19mark82

"råkade" du ha sex med en annan man samtidigt som du o sambo var ett par? Skål

• Anonym (K)
    Anonym (Ngnf) skrev 2023-04-27 12:24:22 följande:
    Precis. Sen tycker jag att han också har rätt att veta.
    Ja det också!
  • Anonym (Topsy)

TS ställde till det, men att mörka det innebär inte att det måste gå obemärkt förbi. Med dagens släktforskning och dess DNA-prov finns risken att det ändå uppdagas senare.

Om det är som TS misstänker så är det är mannens beslut om han vill fortsätta vara pappa till barnet som inte är hans.

• Anonym (Ngnf)
    19mark82 skrev 2023-04-27 12:29:40 följande:

"råkade" du ha sex med en annan man samtidigt som du o sambo var ett par?  // Skål

Stackars barn och killen. Han är lycklig och tror att barnet är hans och poff var allt en lögn. 
  • Anonym (man)

Vet din sambo om att han kanske inte är biologisk far till barnet?

• Anonym (Ngnf)

Fattar inte hur man kan vara tyst om sådana saker. Hur man vill, eller kan.

• Anonym (jury)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-04-27 12:14:07 följande:
    Tror inte min sambo är pappa till vårt barn

Jag tror inte min sambo är pappa till vårt. Hon är idag 1 1/2 år. Jag vill göra ett faderskapstest för att gå till botten med detta. Men jag är också rädd att han förlorar rätten till vårt barn om det visar sig att han inte är pappa, är det så? hårt nog att få reda på att han inte är pappa, vill inte ta ifrån honom rätten till barnet samtidigt. 

Naturligtvis måste du göra faderskapstest oavsett konsekvenserna.

Det kan ju med dagens tekniska möjligheter komma fram när som helst ändå och ju längre tid det dröjer desto större konsekvenser. Använd inte missriktade hänsyn till din sambo, som svepskäl för att låta bli. 
Svar på tråden Tror inte min sambo är pappa till vårt barn