Anonym (Anonym) skrev 2023-04-27 12:14:07 följande:
Tror inte min sambo är pappa till vårt barn
Jag tror inte min sambo är pappa till vårt. Hon är idag 1 1/2 år. Jag vill göra ett faderskapstest för att gå till botten med detta. Men jag är också rädd att han förlorar rätten till vårt barn om det visar sig att han inte är pappa, är det så? hårt nog att få reda på att han inte är pappa, vill inte ta ifrån honom rätten till barnet samtidigt.
Det framgår faktiskt inte om du träffade någon, strax därefter träffade din sambo och var gravid (hur länge ni varit ihop). Men här var folk snabba med att dömma. Om det rör sig om en otrohet, ja bara det kommer göra rejält ont ..vet alla som varit med om det själva. Sanningen kommer alltid fram på ett eller annat vis och det bästa är när det kommer från din egna mun, i längden. Som de andra skrivit, är det barnets bästa som går före de vuxnas ego eller behov. Alla barn har rätt och veta var de biologiskt härstammar och det måste inte innebära att man idag, vid denna ålder, har en relation och kontakt med bioföräldern. Det får ju bli som det blir. Den andra parten har också rätt att veta om att man är en förälder och ta ställningen därifrån. Prata med din sambo, förhoppningsvis har du redan talat om läget och att ni går igenom detta ihop med att ta reda på fakta.
Lycka till och tänk på barnets bästa som sagt så kommer det bli bra i slutändan på något vis. Det behöver ju inte vara det du misstänker heller men gör det i rätt ände och prata med din sambo.