• Anonym (Anonym)

Tror inte min sambo är pappa till vårt barn

Jag tror inte min sambo är pappa till vårt. Hon är idag 1 1/2 år. Jag vill göra ett faderskapstest för att gå till botten med detta. Men jag är också rädd att han förlorar rätten till vårt barn om det visar sig att han inte är pappa, är det så? hårt nog att få reda på att han inte är pappa, vill inte ta ifrån honom rätten till barnet samtidigt. 

• Svar på tråden Tror inte min sambo är pappa till vårt barn
  • Anonym (aaa)

Tror du att ni kommer fortsätta vara tillsammans om det visar sig att barnet inte är hans? Jag menar, utifrån det faktum att han då fattar att du varit med någon annan och ljugit om det?

• Anonym (?)

Hur i hela världen kan man hålla tyst om en sådan sak? Stackars barn och stackars man!!

• Anonym (Utropstecken)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-04-27 12:14:07 följande:
    Tror inte min sambo är pappa till vårt barn

Jag tror inte min sambo är pappa till vårt. Hon är idag 1 1/2 år. Jag vill göra ett faderskapstest för att gå till botten med detta. Men jag är också rädd att han förlorar rätten till vårt barn om det visar sig att han inte är pappa, är det så? hårt nog att få reda på att han inte är pappa, vill inte ta ifrån honom rätten till barnet samtidigt. 

Det framgår faktiskt inte om du träffade någon, strax därefter träffade din sambo och var gravid (hur länge ni varit ihop). Men här var folk snabba med att dömma. Om det rör sig om en otrohet, ja bara det kommer göra rejält ont ..vet alla som varit med om det själva. Sanningen kommer alltid fram på ett eller annat vis och det bästa är när det kommer från din egna mun, i längden. Som de andra skrivit, är det barnets bästa som går före de vuxnas ego eller behov. Alla barn har rätt och veta var de biologiskt härstammar och det måste inte innebära att man idag, vid denna ålder, har en relation och kontakt med bioföräldern. Det får ju bli som det blir. Den andra parten har också rätt att veta om att man är en förälder och ta ställningen därifrån. Prata med din sambo, förhoppningsvis har du redan talat om läget och att ni går igenom detta ihop med att ta reda på fakta. 

Lycka till och tänk på barnets bästa som sagt så kommer det bli bra i slutändan på något vis. Det behöver ju inte vara det du misstänker heller men gör det i rätt ände och prata med din sambo.
  • Mrs Moneybags

Din man kan ju fortsätta vara barnets pappa i vardagen, så länge ni bor ihop är det väl inget som hindrar detta. Men både barnet och barnets pappa måste få veta sanningen. Det är det bästa i det långa loppet. 

• Anonym (Bevisat samband)
    Anonym (Topsy) skrev 2023-04-27 12:48:52 följande:

TS ställde till det, men att mörka det innebär inte att det måste gå obemärkt förbi. Med dagens släktforskning och dess DNA-prov finns risken att det ändå uppdagas senare.

Om det är som TS misstänker så är det är mannens beslut om han vill fortsätta vara pappa till barnet som inte är hans.

Det är klokt att vänta med att avslöja en sådan sak så länge som möjligt. Det finns ett bevisat samband mellan förfluten tid och högre chans för att (Inte den riktiga) pappan skall fortsätta ta på sig en fadersroll för barnet.

Kommer det fram tidigt så säger (inte den egentliga) pappan sannolikt hejdå till både barn och barnets mor. Men dröjer det tex 25 år gör han sannolikt inte det.
  • Anonym (Topsy)
    Anonym (Bevisat samband) skrev 2023-04-27 14:22:46 följande:
    Det är klokt att vänta med att avslöja en sådan sak så länge som möjligt. Det finns ett bevisat samband mellan förfluten tid och högre chans för att (Inte den riktiga) pappan skall fortsätta ta på sig en fadersroll för barnet.

Kommer det fram tidigt så säger (inte den egentliga) pappan sannolikt hejdå till både barn och barnets mor. Men dröjer det tex 25 år gör han sannolikt inte det.
    För vems skull föreslår du detta?

Min prioritetsordning i det här fallet är:

1. Mannen som tror han är pappa.
    2. Barnet.
    3. Riktiga pappan.
    4. TS

Att ljuga i decennier för att hoppas på det bästa kan innebära att mannen blir bestulen på en större del av sitt liv, och barnet på sin uppväxt.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Bevisat samband) skrev 2023-04-27 14:22:46 följande:

Och för vems skull skulle det vara bäst att vänta i ett kvarts sekel med att ta reda på sanningen? Inte barnets i alla fall. Alla har rätt att veta sitt ursprung, så tidigt som möjligt. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Topsy) skrev 2023-04-27 14:26:10 följande:
    För vems skull föreslår du detta?

Min prioritetsordning i det här fallet är:

1. Mannen som tror han är pappa.
    2. Barnet.
    3. Riktiga pappan.
    4. TS

Att ljuga i decennier för att hoppas på det bästa kan innebära att mannen blir bestulen på en större del av sitt liv, och barnet på sin uppväxt.
    Prio borde vara barnet, riktiga pappan, sambon, ts.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (K) skrev 2023-04-27 14:28:27 följande:
    Prio borde vara barnet, riktiga pappan, sambon, ts.
    Exakt. Prio 1 borde alltid vara barnet. Den enda som inte har valt sin situation. 
Svar på tråden Tror inte min sambo är pappa till vårt barn